کد خبر: ۴۲۸۶۵
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۶

چند واحد راکد تولیدی احیا شد؟

بر اساس اطلاعاتی که سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی در اختیار ایسنا قرار داده، تا ۲۶ شهریور امسال، ۳۹۸ واحد راکد احیا شده است.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از ایسنا، تا ۲۶ شهریور سال جاری، ۳۹۸ واحد راکد احیا که ۳۵۷ واحد داخل شهرک‌های صنعتی و ۴۱ واحد خارج شهرک‌ها بوده است. همچنین با احیای این واحدها در نیمه اول سال جاری ۸۱۶۰ اشتغال ایجاد شده و میزان سرمایه‌گذاری برای احیای این واحدها نیز بیش از ۳۸۰۰ میلیارد تومان بوده است.

بیشترین واحدهای احیا شده به ترتیب در خراسان رضوی، استان مرکزی و گلستان بوده که به ترتیب  ۳۸، ۳۲ و ۳۱ واحد در آن‌ها احیا شده، اما در زنجان، خراسان شمالی و کهگیلویه و بویر احمد در سال جاری فقط دو واحد احیا شده است.

در این میان از بین این ۳۹۸ واحد احیا شده در نیمه اول سال جاری، ۲۴ درصد واحدها در حوزه صنایع فلزی، ۲۲ درصد در حوزه صنایع شیمیایی و ۲۰ درصد در حوزه صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی بوده که بیشترین واحدهای احیا شده را به خود اختصاص داده‌اند.

همچنین ۱۳ درصد واحدهای احیا شده در حوزه صنایع کانی غیرفلزی، هشت درصد در حوزه صنایع سلولزی، شش درصد در بخش صنایع نساجی، چهار درصد در بخش برق و الکترونیک و سه درصد در بخش خدمات فعال هستند.

گفتنی است طبق اعلام رئیس پیشین هیأت مدیره سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، برنامه‌ریزی این سازمان احیای ۲۰۰۰ واحد راکد تولیدی در سال جاری است و سال گذشته بیش از ۱۷۵۰ واحد راکد تولیدی حوزه صنعت در کشور به چرخه تولید بازگشته است. همچنین در سال گذشته ۲۷۰۰ واحد تولیدی که زیر ۵۰ درصد ظرفیت خود کار می‌کردند به بالای ۵۰ درصد رسیده‌اند.

سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران چند سالی است که احیای واحدهای راکد را در دستور کار قرار داده و سال گذشته نیز برای برای احیای ۱۹۸۷ واحد تولیدی راکد در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور هدف گذاری و پیش بینی شده که با احیای این تعداد واحد برای ۳۵ هزار و ۷۶۶ نفر شغل ایجاد شود. همچنین برای احیا ۴۰۰ واحد تولیدی راکد در خارج از شهرک‌ها و نواحی صنعتی نیز برنامه‌ریزی شده بود.

نتیجه طرح پایش واحدهای صنعتی غیرفعال کل کشور در سال گذشته نشان می‌دهد ۱۲ هزار و ۶۷ واحد راکد، شامل ۶۸۱۴ واحد در داخل شهرک‌ها و نواحی صنعتی و ۵۲۵۳ واحد در خارج از آن‌ها شناسایی شد. از مجموع واحدهای صنعتی راکد شناسایی شده ۶۲ درصد از طریق شیوه‌های فنی بازفعال سازی، امکان راه‌اندازی مجدد دارند که در صورت تحقق آن، بیش از ۱۶۷ هزار فرصت شغلی جدید ایجاد خواهد شد.

البته طبق گفته‌های اخیر علی آبادی، وزیر صمت، در حال حاضر نزدیک به ۹۰۰۰ طرح صنعتی و واحد راکد در کشور وجود دارد.

همچنین بر اساس اعلام مدیران بنگاه‌های اقتصادی راکد کل کشور در سال قبل، ۴۴ درصد از واحدهای غیرفعال مشکل کمبود نقدینگی، ۱۶ درصد مشکل نبود تقاضا و بازار، ۱۱ درصد مشکل کمبود مواد اولیه، ۱۰ درصد مشکل فرسودگی ماشین آلات، ۹ درصد مشکلات حقوقی با سازمان‌ها و دستگاه‌ها، ۸ درصد مشکلات زیرساختی و ۲ درصد مشکلات مالکیتی و سهامداری دارند.
نظرات بینندگان