کد خبر: ۴۲۸۴۲
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۰

سفر نمایندگان ارامنه قره‌باغ به «یولاخ» برای مذاکره با باکو

گزارش‌های رسانه‌ای از سفر امروز (پنجشنبه) یک هیأت از سوی ارامنه قره باغ به شهر یولاخ برای مذاکره با مقامات جمهوری آذربایجان حکایت دارد.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از خبرگزاری مهر، شبکه الجزیره از سفر یک هیأت از ارامنه ساکن قره باغ به شهر یولاخ واقع در غرب باکو برای آغاز مذاکرات با مقامات جمهوری آذربایجان بعد از آتش بس روز گذشته در این منطقه خبر داد.

گفتنی است دور تازه تنش‌های نظامی در قره‌باغ از روز سه شنبه آغاز شده بود. حملات جمهوری آذربایجان به منطقه قره‌باغ پس از آن بود که باکو صبح روز سه شنبه مدعی شد، انفجار یک مین ضد زره جاسازی شده توسط نیروهای ارمنی، باعث انهدام یک کامیون متعلق به جمهوری آذربایجان و کشته شدن چند نیروی امنیتی این کشور شد. در این حمله نظامی، تاکنون ۲۷ نفر کشته و بیش از ۲۱۰ نفر از جمله ۱۲ کودک زخمی شدند.

بر اساس این گزارش، وزارت دفاع جمهوری آذربایجان روز چهارشنبه اعلام کرد، در خصوص تعلیق عملیات نظامی در قره‌باغ کوهستانی توافق حاصل شده است و حملات از ساعت یک عصر به وقت محلی متوقف می‌شود.

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه نیز روز گذشته در اظهاراتی رسانه‌ای درباره درگیری‌های اخیر میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان اعلام کرد: نیروهای حافظ صلح روسیه در منطقه قره‌باغ در همکاری فعال با همه طرف‌های درگیر، هر اقدامی را برای محافظت از غیرنظامیان انجام می‌دهند.

پوتین تاکید کرد: روسیه با همه طرف‌های درگیر در منطقه قره باغ در تماس نزدیک است و امیدوار است به زودی راه‌حلی مسالمت‌آمیز برای این مشکل پیدا شود.

رئیس جمهوری روسیه با اعلام اینکه اولویت مسکو، حفظ صلح در منطقه قره باغ است، تاکید کرد: نیروهای حافظ صلح کشورش در این منطقه سعی در تثبیت اوضاع دارند.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه به دنبال توافق دولت آذربایجان و نمایندگان ارامنه ساکن قره باغ اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران از توافق دولت آذربایجان و نمایندگان ارامنه‌ی ساکن قره باغ برای توقف درگیری‌ها در این منطقه ابراز خرسندی کرده و انتظار دارد بر گفت و گو و سازوکارهای مسالمت آمیز برای حل و فصل مسائل در چارچوب تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان تمرکز شود.
نظرات بینندگان