کد خبر: ۴۲۸۲۵
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۱

لایه ازن تا سال ۲۰۶۶ ترمیم نسبی می‌شود

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ترمیم لایه ازن در مسیر درستی است و بر اساس مطالعات انتظار می‌رود که سطح آن در قطب جنوب تا ۲۰۶۶ به سطح سال ۱۹۸۰ برگردد که بسیار ارزنده است.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از ایسنا, صبح امروز (۲۹ شهریورماه) وبینار روز حفاظت از لایه ازن برگزار شد. روز جهانی حفاظت از لایه ازن به سال ۱۹۹۴ برمی‌گردد که کشورهای عضو مجمع عمومی سازمان ملل با تصویب پروتکل مونترال در آن سال پذیرفتند تا روزی را برای حفاظت از لایه ازن نامگذاری کنند.

در این نشست،‌ ایرج حشمتی - معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست - اظهار کرد: امروز  سی و ششمین سالگرد تصویب پروتکل مونترال است که به عنوان موفق‌ترین معاهده زیست‌محیطی در سطح جهانی برای حفاظت از لایه ازن است. امروز تلاش و مشارکت جهانی ضمن تأکید بر بازسازی لایه ازن در نزدیک به چهار دهه و حذف مواد شیمیایی مخرب ازن در بخش‌های مختلف در جهت کاهش تغییرات اقلیم است.

وی تأکید کرد: نکته بارز و قابل توجه در مراسم امسال همکاری‌های بین‌المللی و جهانی تحت شعار ترمیم لایه ازن و کاهش تغییرات اقلیمی است و یادآور این مهم که باید با اراده‌ای استوار برای تضمین سلامتی مردم و سلامتی سیاره زمین گام‌های بیش از پیش موثرتری را برداریم.

حشمتی با  اشاره به استفاده از گازهای مخرب ازن در سیستم‌های سرمایشی گفت: کره زمین در حال گرم شدن است و به همین دلیل بشر نیاز به سیستم‌های سرمایشی و تهویه مطبوع در همه ابعاد دارد اما رشد استفاده از این دستگاه‌ها باید با یافتن جایگزین‌های ایمن و سازگار با لایه ازن و افزایش بهره‌وری این دستگاه‌ها باشد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست «اصلاحیه کیگالی» را فرصتی برای بهبود بهره‌وری انرژی در بخش سرمایش و استفاده از فناوری‌های جدید دانست و افزود: پروتکل مونترال از طریق اصلاحیه کیگالی موجب کاهش مصرف هیدروکلروفلوروکربن‌ها می‌شود که این امر کند شدن روند گرمایش جهانی کره زمین را در پی دارد. انتظار می‌رود که با تصویب پروتکل کیگالی توسط کشورها تا سال ۲۱۰۰ از گرم شدن کره زمین به اندازه نیم درجه سانتی‌گراد جلوگیری شود.

وی تأکید کرد: امیدواریم در جهت همگام شدن با جامعه جهانی، اجرا شدن اصلاحیه کیگالی نیز در کشور ما تصویب شود و بتوانیم گام‌های بلندتری را برای کاهش گازهای گلخانه‌ای و کنترل تغییرات اقلیمی برداریم.

حشمتی افزود: ترمیم لایه ازن در مسیر درستی است و بر اساس مطالعات انتظار می‌رود که سطح آن در قطب جنوب تا ۲۰۶۶ به سطح سال ۱۹۸۰ برگردد که بسیار ارزنده است.

وی افزود: ایران علاوه بر حذف گازهای مخرب، بیش از ۳۵ درصد واردات هیدروکلروفلروکربن‌ها را نیز تا سال ۲۰۲۰ کاهش داده است و تا سال ۲۰۲۵ این کاهش واردات به  ۶۷.۵ درصد خواهد رسید. با گذشت ۳۴ سال از پیوستن ایران به کنوانسیون وین، پروتکل مونترال، در این سال‌ها ۹۸۰۰ تن از مواد مخرب لایه ازن از  طریق انتقال فناوری‌های جدید و نظارت بر واحدهای صنعتی و خدماتی و... کاهش یافته است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه تحریم‌های ظالمانه علیه کشور ما اجرای تعهدات بین‌المللی را سخت کرده است، گفت: این تحریم‌ها کشور ما را در تمام ابعاد اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی، بهداشت روانی، سلامتی و... تحت تأثیر قرار داده و اعمال آن برخلاف تعهدات بین‌المللی کشورها برای حفظ محیط زیست و توسعه پایدار است.

به گزارش روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، حشمتی خاطرنشان کرد: اگر کشورها نتوانند به سهولت به فناوری‌ها و مواد جدید سازگار با محیط زیست دسترسی داشته باشند، اجرای تعهدات امکان‌پذیر نیست، با این وجود با توجه به سیاستگذاری‌های کشور، تکیه بر توان داخلی و مدیریت صحیح نه تنها بر تحریم‌ها فائق آمدیم بلکه دورنمای روشن‌تری نیز در انتظار خواهد بود.
نظرات بینندگان