کد خبر: ۴۲۷۵۹
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۹
جعفریان:

وضعیت سینما با شرایط مطلوب فاصله دارد

رییس سازمان سینمایی سوره با رد آن نوع نگاهی که اوضاع سینما را مطلوب می‌داند، گفت: وضعیت سینما با شرایط مطلوب فاصله دارد و در سازمان سوره تلاش می‌کنیم براساس هویت خود به سمت مطلوبی حرکت کنیم.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از ایسنا، حمیدرضا جعفریان در نشستی خبری که صبح دوشنبه ۲۶ شهریورماه در سازمان سینمایی سوره به بهانه روز ملی سینما برگزار شد، بیان کرد: ما در سازمان سینمایی سوره نه مثل کسانی هستیم که در روز ملی سینما برای سینما فاتحه خواندند و نه مثل کسانی هستیم که وضع سینما را خیلی خوب و مطلوب می‌دانند.‌ ما معتقدیم وضعیت سینما با مطلوب فاصله دارد و برهمین اساس با همراهی سینماگران در مسیر فعالیت خود تلاش کردیم هویت خود را نیز حفظ کنیم.

او افزود: ما قهرمان محوری را در اولویت تولیدات خود قرار دادیم و در ۶ فیلم سینمایی امسال تلاش کردیم این موضوع را رعایت کنیم. در این زمینه حتی شعار فعالیت سازمان را «این قصه قهرمان دارد» قرار دادیم. در این مسیر حتما مشارکت و هم افزایی و خلق کارهای مشترک با نهادهای دیگر داشتیم تا صرفا خودمان به تنهایی سرمایه‌گذار و پیش‌برنده نباشیم. همچنین تنوع ژانر و تنوع همکاری با فیلمسازان را دنبال می‌کنیم.

وی گفت: فیلم «صبح اعدام» با مشارکت فارابی، فیلم شهید شیرودی به کارگردانی محمد عسگری که در پیش تولید است و با مشارکت فارابی ساخته می‌شود، یک فیلم کودک با مشارکت کانون پرورش فکری، سومین فیلم امیرعباس ربیعی به تهیه‌کننگی حبیب والی نژاد و با مشارکت موسسه تصویر شهر با محوریت زلزله بم در ژانر حادثه‌ای که حدود هشت بار بازنویسی شده، دو انیمیشن و ساخت آثار سریالی انیمشین از جمله تولیداتی هستند که در دستور کار حوزه هنری قرار دارند. همچنین فیلم‌های کودک و انیمیشین سوره در شرایطی است که می‌توانند به جشنواره فجر برسند و با یکی دو فیلم دیگری که در مراکز دیگر در حال تولید هستند، یک جشنواره فجر انیمیشنی می‌توانیم داشته باشیم. البته معتقدم تمام ۶ اثر ما در جشنواره فجر خواهند بود، مگر اینکه خلاف آن ثابت شد چون به لحاظ کیفی شرایط خوبی دارند.

رییس سازمان سینمایی سوره در ادامه‌ اظهار کرد: در دو سال گذشته یک اتفاق مهم، ورود به حوزه سریال‌سازی بود که «کاتب اعظم» و «سوران» نتیجه این فعالیت بود و الان هشت فیلمنامه را در دست داریم که برای سال آینده احتمالا نیمی از آن به تولید می‌رسد.

وی با اشاره به تلاش برای برگزاری دوره بعدی جشنواره فیلم ۱۰۰ گفت: از اواخر سال گذشته نهادسازی را در استان‌ها پیگیری کردیم تا برای کشف استعدادها مشغول به کار باشند و در این بین هشت استان به صورت جدی وارد این مسیر شدند. در نظر داریم از این طریق تولید فیلم را در قالبهای متنوع دنبال کنیم.

او تاکید کرد که در بخش توسعه زیرساخت‌ها نیز یک برنامه ۴-۵ ساله دارند و در برخی شهرها در آینده‌ای نزدیک سینماهایی را افتتاح می‌شوند.

جعفریان در ادامه این نشست خبری در پاسخ به پرسشی درباره اینکه چقدر قهرمان‌های باستانی و قرآنی در آثار این سازمان قرار دارند؟ گفت: در تولیدات امسال از این دست قصه‌ها نداریم ولی در بخش سریال طرح‌هایی هست. البته در سینما هزینه‌ ساخت اثر در این حوزه مشکلات خاصی دارد. درباره قصص قرآنی هم واقعیت این است که فردی که اقتباسی را از قرآن ارائه دهد نداشتیم بخصوص آنکه این کار سختی‌های خود را دارد.

وی همچنین درباره وضعیت فیلم‌های مشارکتی گفت: برای ۶ پروژه‌ای که در دست تولید داریم حتما در جایی از پروژه ورود می‌کنیم که طبق سیاستهای خود موثر باشیم. رفت ‌و برگشت‌های ما در حوزه فیلم‌نامه‌های سینمایی در مشارکت با نهادهای دیگر زیاد است و گاهی حتی ممکن است موجب ناراحتی فیلمساز شود ولی به هر حال در این حد مداخله را در فیلمنامه داریم تا به اثری مطلوب برسیم. حتی برای فیلم آقای افخمی هم اگرچه طرح و ایده از خودشان بود ولی در یک سال گذشته رفت و برگشت‌هایی داشتیم.

او در پاسخ به سوال ایسنا درباره تعریف وضعیت مطلوب از نگاه خودش با وجود مداخله زیاد در فیلمنامه و اینکه با کمرنگ شدن فعالیت بخش خصوصی در سینما،به عنوان یکی از بازوهای اصلی تولید در این روزها چه پیش‌بینی‌ای از ورود هوش مصنوعی دارد گفت: به نظرم سینما هنوز دست بخش خصوصی است و این بخش فعال است و اتفاق درستی هم است. ما به عنوان یکی از بخش‌های اجرایی در حوزه تولید که ادعایی هم داریم، کارهایی را انجام می‌دهیم و درباره وضعیت مطلوب هم به نظرم فقط کافی است به آثار نگاه کنیم تا ببینیم واقعا شرایط به چه شکل است. با این حال معتقدم سینما با تالیف و خلق اثر است که قابل ارزیابی است و ما دنبال هویت خود حوزه و تولید آثار امیدمحور و قهرمان محور و با نگاهی به آینده ایران هستیم و نگاه مطلوب ما در این بخش تعریف می‌شود.

او همچنین بیان کرد: در بخش هوش مصنوعی در سریال مشغول تست و سرمایه‌گذاری هستیم و به بضاعت خودمان می‌خواهیم در این حوزه ورود کنیم که بیشتر در بخش تصویر و تکنیک است.

جعفریان در پایان در پاسخ اینکه آیا سازمان سینمایی سوره اقدامی برای شفاف سازی مالی پروژه‌های خود انجام میدهد گفت: ما خیلی ابعاد شفافی در حوزه فرهنگ نداریم و به نظرم این موضوع شخصی است. وقتی رقمی اعلام کنیم بیشتر کارکرد ژورنالیستی دارد، یعنی ندیدم که این آمار و ارقام کمکی به شفافیت کند بخصوص اینکه فضای سینما اینقدر کوچک است که خودمان خوب میدانیم هر کسی چقدر و از کجا گرفته است. البته در دولت‌های قبل کارهایی انجام شد ولی به نظرم در خدمت شفافیت نبود حتی گاهی بیشتر پز است با این حال جنبه های مثبتی هم داشته است.
نظرات بینندگان