کد خبر: ۴۲۷۱۶
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۲

آمریکا و بحرین توافق راهبردی امنیتی امضا کردند

آمریکا و بحرین یک توافقنامه راهبردی امنیتی و اقتصادی امضا کردند که طبق گفته وزیر خارجه آمریکا همکاری‌ها میان دو کشور در حوزه‌های دفاعی و اطلاعاتی را توسعه خواهد داد.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از ایسنا، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا و «سلمان بن حمد آل خلیفه» ولی‌عهد بحرین و نخست وزیر این کشور در ساختمان وزارت خارجه آمریکا یک توافقنامه راهبردی امنیتی و اقتصادی را به امضا رساندند.

بلینکن پیش از آغاز مراسم امضای توافقنامه، به خبرنگاران گفت: در دل این توافق هدف مشترکی وجود دارد و آن همکاری با هم برای ایجاد منطقه‌ای امن‌تر، مرفه‌تر و مرتبط‌تر با اقتصاد جهانی است.

وزیر خارجه آمریکا اظهار کرد: امیدواریم از این توافق به عنوان یک چارچوب کار برای تعداد بیشتری از کشورهایی که علاقه‌مند به همکاری با ما در زمینه تقویت ثبات در منطقه، همکاری اقتصادی و نوآوری فنی هستند، استفاده کنیم.

رویترز نوشت این توافق همزمان با مذاکرات دولت آمریکا با عربستان درباره توافقنامه دفاعی مشترک و تلاش برای امضای توافق عادی‌سازی روابط میان ریاض و تل‌آویو امضا شد.

ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در بحرین مستقر بوده و مقر فرماندهی مرکزی نیروی دریایی آمریکا نیز در این کشور قرار دارد، در حال حاضر هزاران نفر از نیروهای ارتش آمریکا در بحرین که یکی از همپیمانان اصلی آمریکا خارج از پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) محسوب می‌شود، حضور دارند.
یکی از مسوولان ارشد دولت بایدن در گفتگویی مطبوعاتی اظهار کرد: سفر ولیعهد بحرین به واشنگتن در واقع اوج رایزنی‌های دیپلماتیک در طول تقریبا یک سال گذشته محسوب می‌شود.

او در ادامه مدعی شد که «توافق امضا شده میان دو طرف باتوجه به نگرانی‌ها از نفوذ ایران، بر بازدارندگی و آرام کردن شرایط جهت ایجاد منطقه‌ای باثبات‌تر متمرکز است».

برخی مقامات آمریکایی درباره توافق امضا شده گفتند: این توافق از نظر قانونی الزام‌آور است اما بند پنج مربوط به دفاع مشترک را که بخشی از پیمان آتلانتیک شمالی است، شامل نمی‌شود.

کاخ سفید نیز مدعی شد، این توافق نقش موثری در رسمیت بخشیدن به اقداماتی که فرماندهی مرکزی آمریکا برای ادغام سامانه‌های پدافند هوایی و موشکی در منطقه و افزایش «آگاهی در حوزه دریایی» در پیش می‌گیرد، ایفا خواهد کرد.

مسوول ارشد دولت بایدن در ادامه گفت: مسوولان آمریکایی قصد دارند در مذاکرات با بحرینی‌ها نگرانی‌ها در خصوص حقوق بشر را مطرح کنند.
برخی گروه‌های حقوقی اعلام کردند که صدها زندانی سیاسی در بحرین پس از تعهد دولت منامه به بهبود شرایط زندان‌ها، اعتصاب غذای خود را به حالت تعلیق درآوردند.

موسسه حقوق و دموکراسی بحرین اعلام کرد، زندانی‌ها با تعلیق اعتصاب غذایی که هفتم اوت آغاز شده بود تا ۳۰ سپتامبر موافقت کردند تا فرصتی برای اعمال تغییرات تعهد داده شده فراهم شود.

سخنگوی دولت بحرین در خصوص زندانی‌ها در این کشور مدعی شد که هیچ زندانی سیاسی در بحرین وجود ندارد و هیچ فردی در این کشور به دلیل اعلام رویکردهای سیاسی مسالمت‌آمیز خود بازداشت نشده است.

این مقام بحرینی در ادامه تاکید کرد، با این حال مسوولان موظف هستند همانند تمامی کشورها زمانی که اقدامات خشونت‌آمیز و تحریک‌کننده و نفرت‌پراکنی رخ می دهد، درباره افراد و روند محاکمه‌شان تحقیقات به عمل آورند.
نظرات بینندگان