کد خبر: ۴۲۷۱۵
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۹

فیلم آکی کوریسماکی به اسکار رسید

سینمای فنلاند فیلم جدید فیلمساز مطرح «آکی کوریسماکی» را به آکادمی اسکار معرفی کرد و اندونزی نیز فیلم موفق «اتوبیوگرافی» را به عنوان نماینده خود برگزید.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از ورایتی،‌ در ادامه روند معرفی فیلم از سوی کشورهای مختلف برای شرکت در شاخه بهترین فیلم بین‌المللی جوایز اسکار، سینمای فنلاند فیلم جدید «آکی کوریسماکی» با عنوان «برگ‌های افتاده» را به عنوان نماینده رسمی خود انتخاب کرد.

این کمدی درام در نخستین نمایش جهانی خود در جشنواره فیلم کن امسال به نمایش گذاشته شد و توانست جایزه ویژه هیات داوران را دریافت کند. این فیلم اخیرا نیز برنده جایزه فیپرشی جشنواره سن سباستین شده است.

این چهارمین باری است که فیلم‌های «کوریسماکی» نماینده فنلاند در جوایز اسکار می‌شود و تنها نامزدی این کشور نیز در سال ۲۰۰۲ با فیلم «مردی بدون گذشته» ساخته این کارگردان رقم خورد.

اندونزی نیز فیلم بسیار تحسین‌شده «اتوبیوگرافی» به نویسندگی و کارگردانی «مقبول مبارک» را به عنوان نماینده رسمی این کشور برای جوایز اسکار در بخش فیلم بلند بین‌المللی انتخاب کرد.

«اتوبیوگرافی» یک فیلم اول استادانه‌ با سبک سینمایی غنی است که برخی از تاریک‌ترین حواشی تاریخ اخیر اندونزی از جمله دیکتاتوری نظامی را روشن می‌کند.

این فیلم داستان یک سرایدار و راننده جوان و یک ژنرال ارتش را روایت می‌کند، ژنرالی که در حال بازنشستگی از نظام است و قصد دارد با شهردار شدن در منطقه خود به بازنشستگی بپردازد.

این فیلم در مجموع در بیش از ۵۰ جشنواره برگزیده شد و جایزه بزرگ جشنواره فیلم توکیو فیلمکس، بهترین فیلمنامه در جوایز آسیا پاسیفیک ۲۰۲۲، بهترین کارگردانی اول جشنواره بین‌المللی فیلم استکهلم و بهترین بازیگر مرد از  جشنواره بین‌المللی فیلم مراکش ۲۰۲۲ را دریافت کرده است.

این فیلم نخستین نمایش جهانی خود را در سال گذشته و در جشنواره ونیز تجربه کرد و توانست جایزه بهترین فیلم بخش افق‌ها را به انتخاب هیات داوران فیپرشی از آن خود کند.

«اتوبیوگرافی» چندین سال پیش در دوره‌ای از دوقطبی‌سازی سیاسی در اندونزی نوشته شد که منعکس‌کننده فضای سیاسی در ایالات متحده و بسیاری دیگر از نقاط جهان است.

«مقبول مبارک» کارگردان فیلم «اتوبیوگرافی» گفت: «این فیلم عنوان بازتابی تکان‌دهنده است و امیدوارم بتواند مخاطبان آمریکایی را به شدت تحت تأثیر قرار دهد». این فیلم در آمریکای شمالی در جشنواره‌های تورنتو، سانتا باربارا و کارگردانان/فیلم‌های جدید در موزه هنرهای معاصر نیویورک و در مرکز فیلم لینکلن نیز به نمایش درآمده است.

تاکنون کشورهای رومانی، چک، ارمنستان، ترکیه، مجارستان، هند، استرالیا، بوتان، بلغارستان، کلمبیا، شیلی، کامبوج، ژاپن، آلمان، کره جنوبی، سوئیس، پرو، رومانی، سوئد، تایوان، تاجیکستان، عراق، یمن و تونس نیز فیلم برگزیده خود را برای اسکار ۲۰۲۴ به آکادمی معرفی کرده‌اند.

بر اساس قوانین اسکار، فیلم‌ها برای داشتن شرایط رقابت در شاخه فیلم بین‌المللی باید در فاصله زمانی اول دسامبر ۲۰۲۲ (۱۰ آذر ۱۴۰۱) تا ۳۱ اکتبر ۲۰۲۳ (۹ آبان ۱۴۰۲) حداقل هفت روز اکران پیاپی تجاری همراه با بلیت‌فروشی داشته باشند.

دوره گذشته در ابتدا ۹۳ کشور فیلم نماینده خود را برای رقابت در شاخه بهترین فیلم بین‌المللی به آکادمی معرفی کردند. طی مرحله نخست ۱۵ فیلم به عنوان نامزدهای اولیه و در نهایت پنج فیلم به عنوان نامزدهای نهایی این شاخه از طریق رای‌گیری از اعضای آکادمی انتخاب شدند و سرانجام در مراسم اعطای جوایز فیلم «در جبهه غرب خبری نیست» ساخته «ادوارد برگر» از آلمان برنده اسکار بهترین فیلم خارجی سال شد.

آخرین مهلت معرفی فیلم از سوی کشورها برای شاخه بهترین فیلم بین‌المللی اسکار ۲۰۲۴ روز دوشنبه دوم اکتبر (۱۰ مهر) است.
نظرات بینندگان