کد خبر: ۴۲۶۹۳
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵

فضای آژانس به سمت قطعنامه نمی‌رود

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در واکنش به بیانیه اخیر سه کشور اروپایی عضو برجام گفت که طرف‌های غربی نباید انتطار داشته باشند ایران برجام را کامل اجرا کند ولی آن‌ها به تعهدات خود عمل نکنند.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از ایسنا، «محمد اسلامی» در حاشیه جلسه امروز (چهارشنبه) هیات دولت درباره بیانیه اخیر تروئیکای اروپایی علیه ایران گفت: گزارش مدیرکل آژانس ۲ بخش برجام و پادمانی دارد. در بخش برجام طبیعی است که ما طبق قانون اقدام راهبردی و به استناد ماده ۲۶ و ۳۶ برجام به دلیل اینکه آن‌ها به تعهدات خود عمل نکردند، ما هم بازگشت از تعهدات داریم».

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در ادامه گفت: «این موضوع واضحی است؛ نمی‌شود تروئیکای اروپایی از ما انتظار داشته باشند ما برجام را کامل اجرا کنیم ولی آن‌ها هیچ‌کدام از تعهدات خود را انجام ندهند. تا زمانی که آن‌ها به تعهدات خود عمل نکنند و تحریم‌ها کامل رفع نشود، طبیعی است که ما این روند را ادامه می دهیم. این مسئله در گزارش آژانس مشهود است».

«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس اتمی در کنفرانس خبری روز دوشنبه خود پس از آغاز نشست فصلی شورای حکام آژانس در مقر سازمان‌های بین‌المللی در وین گفت که «دستیابی به تصویر دقیق از برنامه هسته‌ای ایران بدون فیلم دوربین‌های نظارتی ضبط شده در ۲ سال‌ و نیم گذشته ممکن نخواهد بود».

گروسی همچنین در گزارش پادمانی اخیر خود درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران، تاکید کرد که «ضروری است ایران دسترسی آژانس به همه داده‌های ثبت شده موجود را فراهم کند و با آژانس در مورد ترتیبات خاص به منظور پُر کردن شکافت‌های موجود در دانش آژانس برای دوره‌هایی که هیچ داده‌ی ثبت شده‌ای وجود ندارد، موافقت کند».

انگلیس، فرانسه و آلمان هم روز سه‌شنبه ادعاهایی را درباره همکاری ایران با آژانس اتمی ذیل بیانیه مشترک ماه مارس مطرح کردند و مدعی شدند که تهران به تعهدات خود در این بیانیه پایبند نبوده است. آن‌ها با طرح درخواست‌های فراپادمانی از ایران خواستند که با نصب مجدد دوربین‌ها و تجهیزات نظارتی موافقت کند.

آن‌ها در ادامه مدعی شدند که ایران اراده‌ای از خود برای اجرای تعهدات شفاف‌ساز مندرج در بیانیه مشترک ماه مارس با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشان نداده و برای بازرسان آژانس هم روادید صادر نکرده است.

این کشورها و همچنین آژانس در حالی از ایران می‌خواهند که همکاری بیشتری در رابطه با افزایش سطح نظارت و بازرسی‌ از فعالیت‌های هسته‌ای‌ خود داشته باشد که این نهاد بین‌المللی هیچ اقدام متقابلی برای اطمینان ایران از رفع کامل ابهامات و سوالات پادمانی انجام نمی‌دهد و به عبارتی تاکنون آژانس مابه‌ازای مشخصی برای این درخواست فراتر از تعهدات قانونی ایران ارائه نکرده است.

اسلامی درباره بخش پادمانی گزارش گروسی نیز گفت: « موارد پادمانی چهار مورد بود و الان به ۲ مورد کاهش پیدا کرده است. ما گفت‌وگو و روشنگری کردیم و مدارک زیادی را به آژانس ارائه دادیم. ما با دشمنی مواجه هستیم و شکل‌گیری این پرونده متاثر از دشمنی، پرونده‌سازی و اتهاماتی است که به ما نسبت داده‌اند».

رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: «۲۲ سال است که این‌ها مطرح است و ما همیشه صبورانه، شفاف و با تعامل همراهی کرده و همراهی می‌کنیم تا این موضوع حل شود».

معاون رئیس‌جمهور همچنین در پایان و درباره احتمال صدور قطعنامه علیه ایران در نشست شواری حکام گفت: «روند فعلی نشان نمی‌دهد که فضا به سمت قطعنامه و اقداماتی برود که ایران را به عکس‌العمل‌های قانونی مستحکم و قاطع وادار کند».

پیش از این، «استفانی لیختنشتاین» خبرنگار مستقر در وین به نقل از منابع دیپلماتیک خبر داده بود: «در نشست شورای حکام قرار نیست هیچ قطعنامه‌ای علیه ایران صادر شود. ایالات متحده و تروئیکای اروپا  در عین حال، در حال تهیه یک بیانیه مشترک هستند که می‌خواهند آن را برای امضای مشترک کشورهای دیگر ارائه دهند».
نظرات بینندگان