کد خبر: ۴۲۶۴۵
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۹

نفت همچنان بالای مرز ۹۰ دلار در هر بشکه ماند

قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه تحت تاثیر دلار قوی‌تر و نگرانی‌های اقتصادی در چین، کاهش پیدا کرد اما همچنان بالای مرز ۹۰ دلار در هر بشکه ماند.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از ایسنا، بهای معاملات نفت برنت با ۱۰ سنت معادل ۰.۱ درصد کاهش، به ۹۰ دلار و ۵۵ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۴۲ سنت معادل ۰.۵ درصد کاهش، به ۸۷ دلار و ۹ سنت در هر بشکه رسید.

تحلیلگران گروه بانکی ANZ در یادداشتی نوشتند: نگرانی‌ها نسبت به رشد اقتصادی، جو سراسر بازارهای کالا را تحت تاثیر قرار داده است. این وضعیت با دلار قوی‌تر، تشدید شد که تقاضای سرمایه گذاران را پایین نگه داشت.

قیمت نفت در دو هفته گذشته، رشد کرده است و نفت برنت روز جمعه تحت تاثیر تصمیم عربستان سعودی و روسیه برای تمدید کاهش عرضه داوطلبانه تا پایان سال ۲۰۲۳، به بالاترین حد از نوامبر صعود کرد. این دو کشور مجموعا ۱.۳ میلیون بشکه در روز از عرضه نفت خود را تا پایان سال میلادی جاری، داوطلبانه کاهش می‌دهند.

موکش ساهدیو، مدیر بخش پایین دستی و تجارت نفت شرکت «ریستاد انرژی» در این باره گفت: تاثیر کاهش عرضه اوپک پلاس تا پایان سال، روشن‌تر خواهد شد؛ به خصوص در نوامبر و دسامبر که تعمیرات پالایشگاه‌ها به پایان می‌رسد و تولیدشان افزایش پیدا می‌کند. وی برآورد کرد که اختلالات پالایشی در اکتبر، به اوج ۱۰ میلیون بشکه در روز می‌رسد.

تعمیرات پالایشگاهی، تقاضا برای نفت را به میزان دو تا ۲.۵ میلیون بشکه در روز در سپتامبر و اکتبر کاهش خواهد داد اما تقاضا در نوامبر و دسامبر بهبود پیدا کرده و تا حدودی، تاثیر کاهش عرضه اوپک پلاس بر قیمت‌ها را جبران می‌کند.

به گفته تحلیلگران ANZ، آژانس بین‌المللی انرژی و اوپک، هفته جاری گزارش ماهانه خود را منتشر خواهند کرد و هر گونه سیگنالی از وجود تقاضای قوی، قیمت‌ها را بالاتر می‌برد.

آمار هفتگی شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز نشان داد شرکت‌های آمریکایی هفته گذشته، تعداد دکل‌های حفاری نفت را برای نخستین بار از ژوئن، افزایش دادند اما تعداد دکل‌ها همچنان ۱۲۷ حلقه معادل ۱۷ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، کاهش نشان می‌دهد.

بر اساس گزارش رویترز، تونی سایکامور، تحلیلگر موسسه مالی آی جی در یادداشتی نوشت: وست تگزاس اینترمدیت احتمالا در هفته جاری، به محدوده قیمت بالاتر از ۸۳ دلار صعود خواهد کرد و در مرز ۹۳ دلار و ۵۰ سنت، با مقاومت روبرو می‌شود زیرا نگرانی نسبت به تقاضا در چین و اروپا، روند صعودی را محدود می‌کند.
نظرات بینندگان