کد خبر: ۴۲۵۹۰
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۴

والیبال تا ۱۰ سال دیگر مربی ایرانی نخواهد داشت

کارشناس والیبال ایران با اشاره به عواملی که باعث افت تیم ملی در لیگ ملت‌ها و شکست برابر ژاپن در فینال آسیا شد گفت: اگر فدراسیون مشکلات مالی نداشت قطعا مربی ایرانی را انتخاب نمی‌کرد.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از خبرگزاری مهر, محمدرضا دامغانی، درباره وضعیت فعلی تیم ملی والیبال پس از ناکامی در لیگ ملت‌ها و قهرمانی آسیا گفت: در ۱۰ سال گذشته والیبال ایران با یک مربی بزرگ به نام ولاسکو و همچنین تعدادی سوپراستار در والیبال آسیا درخشیدند و برای بزرگان والیبال دنیا هم خودنمایی کردند. تیم ملی با این بازیکنان نتایج خوبی به دست آورد. با این عقبه به یک باره والیبال ایران تهی شد و قرعه به نام عطایی افتاد.

همه افتخارات والیبال با مربی ایرانی فروریخت

وی افزود: برای خانواده والیبال آمادگی ذهنی وجود نداشت که روزی تیم ما در آسیا به ژاپن ببازیم. ژاپن در ادوار گذشته مقابل ما همیشه شکست می‌خورد اما با حضور فیلیپ بلین تحولی در این تیم اتفاق افتاد و الان به عنوان حریف جدی ما محسوب می‌شود. متأسفانه والیبال ایران به یک باره در چندماه اخیر با سرمربی ایرانی همه افتخاراتش فروریخت و نتایج مورد قبول خانواده والیبال و مردم قرار نگرفت‌.

برخی انتقادها به کادر فنی قابل قبول بود

کارشناس والیبال ایران اظهار داشت: بخشی از انتقادهایی که به کادر فنی تیم ملی شد کاملاً قابل قبول بود و بخشی از آن نه. در تیم ملی دیگر سوپراستارهای گذشته حضور ندارند، نبود این بازیکنان بزرگ روی نتیجه‌گیری تیم اثرگذار بودند. در واقع یک سری بازیکنان بااستعداد داریم که می‌توانیم روی آنها برای آینده سرمایه گذاری کنیم. این تغییر نسل و مقایسه آن‌ها با گذشته والیبال خروجی خوبی نداشت و در نهایت تیم ما نتوانست در لیگ ملت‌ها خوب نتیجه بگیرد و در قهرمانی آسیا هم در خاک ایران جام را تقدیم ژاپنی‌ها کردیم.

انتقادها برآشفتگی و فضای پرتنش ایجاد کرد

وی گفت: نحو انتخاب و چیدمان بازیکنان ایراد داشت و کاملاً انتقادها به حق بود. این مسائل متأسفانه باعث ایجاد برآشفتگی در کل خانواده والیبال و فضای پرتنش شد. الان رئیس فدراسیون اعلام کرده به ناچار با همین کادر فنی به مسابقات آسیایی می‌روند چون وزارت ورزش روی آن تاکید زیاد دارد.

دامغانی در واکنش به اینکه بهتر نبود فدراسیون تیم جوانان را که در جهان قهرمان شدند، به بازی‌های آسیایی اعزام می‌کرد، خاطرنشان کرد: من این حرف را اصلاً قبول ندارد چرا که فاصله زیادی بین جوانان تا بزرگسالان است. نمی‌توانیم بگوییم به خاطر اینکه جوانان عنوان قهرمانی را در جهان به دست آوردند، در بازی‌های آسیایی هم می‌توانستند نتیجه بگیرند.

فدراسیون ناچار شد با عطایی ادامه دهد

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی تیم ملی نیاز به آرامش دارد، عنوان کرد: تیم ملی والیبال در چندین مسابقه نتیجه نگرفته اما اینکه مدام ما عطایی را تخریب کنیم دردی از تیم ملی دوا نمی‌شود.فعلاً فدراسیون به ناچار مجبور است با همین کادر فنی در مسابقات پیش‌رو شرکت کند. شاید داورزنی هم به تغییر کادر فنی تمایل داشته باشد که به نظرم در آینده هم این اتفاق می‌افتد، اما فعلاً راهکاری ندارد. شاید او با مشکلاتی زیادی روبه‌رو باشد که ما از آن بی‌اطلاع هستیم.

اگر فدراسیون مشکل مالی نداشت از اول عطایی را انتخاب نمی‌کرد

وی گفت: من احساس می‌کنم اگر داورزنی مشکل مالی نداشت و توانایی پرداخت دستمزد مربیان خارجی را داشت از ابتدا عطایی را به عنوان سرمربی انتخاب نمی‌کرد. چون او به توانایی مربیان ایرانی اشراف کامل دارد. ولی الان با مشکل مالی روبه‌روست و مجبور است با این شرایط پیش برود. خانواده والیبال در شرایط فعلی باید به تیم آرامش تزریق کنند. انتقادهای بی‌شمار دردی را دوا نمی‌کند. شاید حتی اوضاع هم بدتر شود و بازیکنان و اعضای کادر فنی تو روی هم قرار بگیرند.

تا ۱۰ سال دیگر هم مربی ایرانی دیگر روی کار نمی‌آید

وی گفت: بنابراین از همه خواهش می‌کنم فضا را به سمت آرامش ببرند. مطرح کردن برخی موضوعات به نفع والیبال ایران نیست و در نهایت تیم ملی ضرر می‌کند.تا ده سال آینده دیگر والیبال رنگ سرمربی ایرانی را هم نخواهد دید. این اتفاق دردناک است. ما باید با آرامش این مسیر تلخ و تاریک را طی کنیم تا با نسل آینده تیم خوبی داشته باشیم. دیگر انتقادات به عطایی کافی است.

هیچ بازیکنی اندازه عبادی‌پور در خارج از ایران بازی نکرده است

وی در مورد کنار گذاشتن میلاد عبادی‌پور گفت: او در مسابقات قهرمانی آسیا نشان داد با عبادی‌پور سابق فاصله دارد، این موضوع شاید به خاطر مسائل شخصی‌اش بوده که به تازگی صاحب فرزند شده است و از فضای جنگنده بودن و مبارزه به دور بود و این موضوع کاملاً مشخص بود. اما من او را یکی از بهترین مربیان تاریخ والیبال می‌دانم و این موضوع را به همه ثابت کرده است، هیچ بازیکنی به اندازه او خارج از ایران بازی نکرده است. او در لهستان و ایتالیا به میدان رفته در حالی که باشگاه‌های خارجی با بازیکنان لژیونر قراردادهای طولانی مدت نمی‌بندند اما او مدت‌ها در این تیم‌ها بازی کرده است.

میلاد ناآماده حتی بهتر از برخی بازیکنان است

دامغانی تأکید کرد: حتی سعید معروف با تمام بضاعت‌های فنی که داشت با زنیت قرارداد دو ساله بست اما تنها یک سال در آن تیم بازی کرد. او بازیکن خوبی است هر چند که الان از شرایط آمادگی به دور شده است. سرمربی تیم اعلام کرد میلاد موقتاً در کنار تیم نیست. از او خواهش می‌کنم به تیم برگردد، البته من از شرایط اردوی تیم ملی خبر ندارم اما میلاد بازیکنی نیست که بتوان به راحتی او را نادیده گرفت. قطعاً به تیم اضافه می‌شود همانطور که برای صابر کاظمی و اسفندیار این اتفاق افتاد. به اعتقاد من میلاد ناآماده به مراتب از برخی بازیکنانی که در اردو هستند بهتر خواهد بود.
نظرات بینندگان