کد خبر: ۴۲۵۷۹
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۸

۹۵ کیلومتر از رودخانه‌های تهران لایروبی شدند

بعد از سیلاب سال گذشته ۳۲۵ کیلومتر از رودخانه های استان تهران آسیب دید که برنامه ریزی شد بر اساس اولویت، طی دوره پنج ساله و متناسب با اعتبارات تخصیصی عملیات لایروبی و رفع انسداد انجام شود.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از ایسنا، از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون با همکاری اداره کل ثبت اسناد و املاک برای بیش از ۸۲۱۸ هکتار از اراضی حریم و بستر رودخانه‌های استان تهران سند مالکیت صادر شده است.

در مجموع ۱۶۳سند مالکیت برای اراضی حریم و بستر رودخانه‌ها به نام شرکت آب منطقه‌ای تهران اخذ شده که این تعداد سند مساحتی افزون بر ۸۲۱۸ هکتار را شامل می‌شود که با این اقدامات دست متصرفان به رودخانه و بستر طبیعی و قانونی آن کوتاه و مالکیت شرکت آب منطقه ای تهران تثبیت می شود.

در پنج ماهه ۱۴۰۲ بیش از ۳۰ هزار متر مکعب و در سال ۱۴۰۱ نیز حدود ۴۰ هزار متر مکعب از رودخانه لایروبی شده است و برنامه ریزی برای این امر انجام شد. در همین راستا طی سال گذشته و امسال از منابع داخلی و طرح ملی متمرکز مهندسی رودخانه و همچنین اعتبارات استانی و بحران، بالغ بر ۲۲ میلیارد تومن در بخش لایروبی و بازگشایی در بازه های اولویت دار و خطر ساز سیل و نقاط حادثه آفرین هزینه شد.

از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا پایان مرداد امسال در راستای طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب‌های زیر زمینی، ۳۳۳۲ حلقه چاه غیرمجاز توسط امورهای منابع آب تهران، شهریار، شهرری، رباط کریم، فیروزکوه، دماوند، اسلامشهر، ورامین، پاکدشت  و شمیرانات مسدود شد. با انسداد این تعداد چاه‌ها از تخلیه سالانه ۲۹ میلیون و  ۸۷۷ هزار مترمکعب آب زیرزمینی در سال در محدوده عملکرد این امورها جلوگیری شده است.

همچنین به منظور مدیریت و کنترل میزان بهره‌برداری از چاه‌های دارای پروانه بهره‌برداری، تعداد ۲۱۶۴ دستگاه کنتور هوشمند نیز روی چاه‌های مجاز توسط امورهای منابع آب شرکت آب منطقه ای تهران نصب شد.
نظرات بینندگان