کد خبر: ۴۲۵۵۲
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۷

مهرماه آینده همه تحریم‌های ظالمانه تسلیحاتی کشور پایان می‌یابد

وزیر دفاع یادآور شد: در مهرماه آینده همه تحریم‌های ظالمانه تسلیحاتی کشور پایان می‌یابد؛ لذا جهان بار دیگر بر شفافیت، مسئولیت‌پذیری و عمل به تعهدات جمهوری اسلامی ایران صحه خواهد گذاشت.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از وزارت دفاع، متن یادداشت امیر سرتیپ محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در روزنامه عربی الوفاق به این شرح است: «  روز صنعت دفاعی تجلی امید و تبلور اقتدار دفاعی بر اساس رهنامه دفاعی مبتنی بر هوشمندی، پویایی، خودباوری و خوداتکایی در «تولید قدرت و امنیت» جمهوری اسلامی ایران است.

صنایع دفاعی جمهوری اسلامی ایران به سطحی از بلوغ و شکوفائی رسیده است که می‌تواند به محل پیوند و نقطه اتصال مناسبات دفاعی، فنی و فناورانه با کشورهای مستقل و هم سو قرار گیرد. در مورد اهمیت صنایع دفاعی و جایگاه آن در سیاست‌های دفاعی صلح دوستانه جمهوری اسلامی ایران نکاتی قابل طرح است. یکی از مهمترین وظایف و مأموریت‌های وزارت دفاع در جمهوری اسلامی ایران، «تولید قدرت و  امنیت» از طریق توسعه ظرفیت‌ها و قابلیت‌های صنایع دفاعی، با تمرکز بر طراحی و تولید نیازمندی‌های تسلیحاتی کشور است. به عبارتی دیگر، وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران یک سازمان اقتدارآفرین در عرصه ملی است که تلاش می‌کند از مسیر قابلیت‌سازی و نوآوری‌های نظامی و دفاعی، برای کشور «مزیت راهبردی» خلق نماید.

نکته مهم دیگری که در خصوص صنایع دفاعی باید به آن اشاره کرد، پویایی، درون‌زایی، اتکای داخلی و همچنین استقلال در صنعت دفاعی است. چنین ویژگی این امکان را به صنعت دفاعی می‌دهد که کمترین آسیب را از تکانه‌ها، تحریم‌ها و فشارهای بیرونی دریافت نماید. همچنین خوداتکایی و عدم وابستگی خارجی در صنعت دفاعی فرصت مناسبی را برای همکاری‌های دو و چندجانبه بین‌المللی به ویژه انتقال فناوری با کشورهای همکار و دوست فراهم خواهد آورد.

بر این اساس، وزارت دفاع طراحی و ساخت انواع تجهیزات و تسلیحات مورد نیاز نیروهای مسلح در حوزه‌های هوایی، دریایی، زمینی، انواع موشک‌های بالستیک و کروز، انواع پهپاد ها، شناورهای سطحی و زیر سطحی، تجهیزات سایبری، پدافندی، جنگ الکترونیک و هوشمندسازی مهمات و سلاح و همچنین توجه به هوش مصنوعی و نیز حوزه‌های شناختی و زیستی را با تکیه بر دانش و فناوری‌های بومی بر عهده دارد. به موازات مزیت‌ها و ویژگی‌های مزبور، راهبری و هدایت‌های فرماندهی معظم کل قوا حضرت امام خامنه‌ای(مدظله العالی) نقش مهمی در جهت‌دهی صنعت دفاعی و بکارگیری همزمان  آن برای امنیت ملی و همچنین ثبات و امنیت منطقه‌ای  و بین‌المللی داشته است.

مزیت‌های راهبردی ایجاد شده از چنان اهمیتی برخوردارند که در طول چند دهه گذشته ضمن ارتقای قدرت بازدارندگی مؤثر دفاعی، منجر به ایجاد وزنه تعادل، ثبات و امنیت در محیط منطقه‌ای و بین‌المللی گردیده است.

امروز تسلیحات و تجهیزات صنعت دفاعی جمهوری اسلامی ایران، اثربخشی و تعیین کنندگی خود را در صحنه‌های نبرد و به ویژه مبارزه با تروریسم به اثبات رسانده و بسیاری از کشورها با دیدن این واقعیت، به دنبال توسعه همکاری دفاعی با جمهوری اسلامی ایران هستند.

پیام همیشگی سیاست بنیادین دفاعی جمهوری اسلامی ایران، پیام صلح، دوستی، ثبات و امنیت برای همه کشورهای همسایه، منطقه و جهان است. به همین دلیل، امروز ما به طور جدی در صدد توسعه دیپلماسی دفاعی دو و چندجانبه و مشارکت فعال در ترتیبات امنیتی منطقه‌ای و بین‌المللی هستیم.

در این رابطه یادآوری می‌گردد که در مهرماه آینده نیز همه تحریم‌های ظالمانه تسلیحاتی کشور پایان می‌یابد؛ لذا جهان بار دیگر بر شفافیت، مسئولیت‌پذیری و عمل به تعهدات جمهوری اسلامی ایران صحه خواهد گذاشت.

در همین راستا، وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران در چهارچوب دیپلماسی دفاعی فعال، آمادگی خود را برای برقراری و توسعه مناسبات دفاعی و راهبردی با همه کشورهای مستقل و هم سو به ویژه همسایگان منطقه‌ای و کشورهای مسلمان مبتنی بر اصل امنیت جمعی، احترام متقابل و تحکیم صلح و ثبات اعلام می‌نماید.»
نظرات بینندگان