کد خبر: ۴۲۵۳۸
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰

سند سپتامبر جدید نیست و همان روند مذاکرات ایران و ۱+۴ است

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: سند سپتامبر سند جدیدی به شمار نمی‌رود و همان روند مذاکرات ایران و ۱+۴ بوده است.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از خبرگزاری مهر، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی در خصوص سند سپتامبر که از سوی وزیر امور خارجه مطرح شده است، گفت: موضوع را در رسانه‌ها دیدم و شاهد بعضی تحلیل‌ها و تفسیرهای مختلف در این زمینه بودیم. ادبیات جناب آقای وزیر در گفتگوی انجام شده کاملاً روشن و واضح بوده است.

وی افزود: سند سپتامبر سند جدیدی به شمار نمی‌رود در واقع همان روند مذاکرات ایران و ۴+۱ بوده است. آخرین پیش‌نویس مذاکرات برجامی در چهارچوب برجام در سپتامبر سال ۲۰۲۲ میلادی یا شهریور ۱۴۰۱ آماده جمع‌بندی و بازگشت همه طرف‌ها به توافق برجام بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تصریح کرد: اما دولت آمریکا و شرکای اروپایی آن در یک محاسبه غلط با نگاه به اغتشاشات داخلی ایران و سرمایه‌گذاری در این اغتشاشات و همچنین با نیم نگاهی به تحولات اوکراین در آن مقطع با فرصت سوزی و از میان بردن یک فرصت از نهایی کردن آن روند مذاکرات و جمع‌بندی آن سر باز زدند.

وی افزود: بار دیگر نشان دادن از اراده سیاسی و حقیقی لازم برای بازگشت همه طرف‌ها به توافق برخوردار نیستند و مایل نیستند تعهدات خود را انجام دهند.

کنعانی تصریح کرد: به نظر می‌رسد توضیحات آقای وزیر شفاف بوده و قاعدتاً باید عزیزان متن این مصاحبه را خوانده باشند و ابهامی در آن وجود ندارد.

دستگاه دیپلماسی به دنبال توسعه روابط با همه کشورها است

کنعانی در خصوص دستاوردهای وزارت امور خارجه گفت: دستگاه دیپلماسی در راستای وظیفه ذاتی و مأموریت‌های محوله به دنبال توسعه روابط خارجی با کشورهای دوست و همه کشورهایی است که مایلند در چارچوب احترام و منافع متقابل به گسترش روابط با ایران بپردازند. این هم در حوزه سیاسی، اقتصادی و دیگر حوزه‌های مورد علاقه و اهتمام معنا پیدا می‌کند.

وی افزود: وزارت خارجه مسئول تنظیم روابط خارجی و مسئول اجرای سیاست خارجی است. در دولت سیزدهم با مأموریت به دستگاه دیپلماسی قرار شد این دستگاه بخش قابل توجهی از ظرفیت خود را در خدمت روابط اقتصادی و تجاری قرار دهد و این موضوع با جدیت در دستورکار دستگاه دیپلماسی قرار گرفت.

شاهد ارتقای جایگاه ایران در معادلات منطقه‌ای و بین‌المللی هستیم

کنعانی گفت: در حوزه روابط خارجی شاهد ارتقای جایگاه ایران در معادلات منطقه‌ای و بین‌المللی علاوه بر ارتقای روابط دوجانبه با کشورهای دوست هستیم. در حوزه تجارت خارجی بخشی از تلاش‌ها ناظر بر توسعه روابط دوجانبه با کشورهای دوست و به ویژه در حوزه همسایگان بود.

وی افزود: در آمارهای ارائه شده شاهد ارتقای ملموس روابط در حوزه‌های تجاری و اقتصادی و حتی سرمایه‌گذاری هستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: بخشی از تلاش‌ها ناظر به انضمام و پیوستن ایران به سازوکارهای چندجانبه منطقه‌ای و بین‌المللی به ویژه با رویکردهای اقتصادی بود.

وی ادامه داد: پیوستن به بریکس، ظرفیت‌های بسیار زیادی را در حوزه تجارت و اقتصاد بین‌الملل دارد.

کنعانی در خصوص اعزام سفیر جدید ایران به ریاض گفت: مأموریت ایشان تقویت مناسبات دوجانبه خواهد بود. در خصوص روابط ایران و کشورهای منطقه طبیعتاً ما اصل توسعه روابط با کشورهای دوست همسایه و منطقه‌ای را مبتنی بر اصل منافع مشترک و دوجانبه پیگیری می‌کنیم. در همین چارچوب وزیر امور خارجه ایران و سایر مقامات عربی سفرهایی داشتند.

فلسطین را موضوع محوری جهان اسلام می‌دانیم

وی در پاسخ به سوالی در خصوص تأثیر روابط ایران و کشورهای عربی بر انزوای رژیم صهیونیستی گفت: موضوع فلسطین را موضوع محوری جهان اسلام می‌دانیم و همواره در همه گفتگوهای ما با کشورهای اسلامی مورد طرح قرار گرفته است. بر ضرورت حمایت از فلسطین و ملت فلسطین تاکید می‌کنیم.

رژیم صهیونیستی را یک رژیم نامشروع در منطقه می‌دانیم

کنعانی گفت: رژیم صهیونیستی را یک رژیم نامشروع در منطقه می‌دانیم و توسعه و گسترش حضور رژیم صهیونیستی در منطقه را عامل افزایش بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه تلقی می‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی در خصوص حضور امیرعبداللهیان در نشست مجمع عمومی سازمان ملل گفت: در ارتباط با مشارکت جمهوری اسلامی ایران در نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل متحد وزیر امور خارجه شرکت خواهد کرد.

وی در خصوص مذاکرات محرمانه ایران و برخی از کشورها گفت: مذاکرات محرمانه بخشی از ذات عملکرد دیپلماسی است. طبیعتاً در ارتباط با برخی از کشورها در منطقه ما موضوعاتی را در چارچوب‌های تعریف شده به طور چندجانبه در حال پیگیری هستیم و نتایج آن را در بازه‌های زمانی مناسبی اعلام خواهیم کرد.

دولت بحرین زمینه پایان اعتصاب غذای زندانیان را فراهم کند

کنعانی در خصوص گزارش‌هایی از وضعیت وخیم حقوق‌بشری در بحرین گفت: در ارتباط با بحرین و وضعیت زندانیان در این کشور واقعیت امر این است که ما این اخبار و گزارش‌ها را از منابع مختلف دریافت کردیم. ما نسبت به شرایط نامناسب زندانیان بحرینی و ادامه اعتصاب غذای آنها و وضعیت نامناسب در زندان‌ها به شدت نگران هستیم و خواستار اقدام سریع دولت بحرین در راستای رسیدگی مسئولانه در راستای رسیدگی و خواسته‌های زندانیان هستیم.

وی افزود: این فشارها بر خلاف کرامت انسانی است. ادامه این شرایط به دلیل وضعیت بد زندانیان نگران کننده است. دولت بحرین زمینه پایان اعتصاب غذای زندانیان را فراهم کند. همچنین احکام ناعادلانه‌ای برای زندانیان صادر کردند که علاوه بر شرایط بد زندان برای زندانیان آلام روحی ایجاد کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تصریح کرد: در این زمینه ما خواهان پایان وضعیت کنونی در زندان‌های بحرین هستیم. وضعیت نیازمند برخورد خردمندانه و حکیمانه از طریق فراهم آوردن شرایط مناسب و توجه به خواسته‌های مشروع این زندانیان است.

امیدواریم دولت عراق در بازه زمانی به تعهدات خود جامه عمل بپوشاند

سخنگوی وزارت خارجه درخصوص توافق‌نامه امنیتی بین ایران و عراق برای انتقال گروه‌های تجزیه طلب گفت: امیدواریم دولت عراق در بازه زمانی به تعهدات خود جامه عمل بپوشاند. اجزای توافق مشخص است و منتظریم شاهد اجرای کامل آن توسط مقامات دولت عراق باشیم.

وی در پاسخ به سؤالی درباره کمک به روند مناسبات ترکیه و سوریه تصریح کرد: ایران به عنوان طرف ثالث در تلاش برای حل و فصل اختلافات دو کشور و عادی سازی روابط دو کشور است. دو کشور اختلافاتی دارند آنچه برای ایران حائز اهمیت است این است که حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه مورد توجه قرار گیرد.

هیچ دخالتی در امور داخلی عراق نکرده و نخواهیم کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص شرایط داخل عراق گفت: در امور داخلی عراق هیچ دخالتی نداریم. دولت عراق مسئول امور داخلی این کشور و ثبات در این کشور است.

شاهد اقدامات به موقع دولت عراق در تحولات کرکوک بودیم

وی افزود: زمینه‌هایی برای شکل گیری برخی برخوردها و بی ثباتی‌ها و ناامنی‌ها وجود دارد و دولت عراق به مسئولیت خود عمل می‌کند و در تحولات کرکوک شاهد اقدامات به موقع دولت عراق بودیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: برای ما اصل حمایت از امنیت و ثبات در عراق و تلاش‌های دولت مرکزی این کشور برای ثبات و امنیت در این کشور است. هیچ مداخله‌ای در امور داخلی عراق نکرده و نخواهیم کرد.

تشکیل سریع دولت در لبنان حائز اهمیت است

وی همچنین در خصوص سفر اخیر امیرعبداللهیان به بیروت گفت: لبنان کشور مهمی در منطقه است و وزیر خارجه در کنفرانس خبری در لبنان گفت بیروت قلب منطقه غرب آسیا است و هرگونه تحول در لبنان می‌تواند در کل منطقه اثرگذار باشد. متأسفانه دچار نوعی انسداد سیاسی در داخل لبنان هستیم. تشکیل سریع دولت در این کشور حائز اهمیت است.

وی افزود: در بیروت مشورت‌هایی با طرف‌های لبنانی در جهت فهم تحولات این کشور و هم در صورت لزوم نزدیک کردن دیدگاه‌ها داشتیم. همه به این اتفاق نظر رسیدند که باید از این شرایط خارج شوند. مردم لبنان بیش از همه طرف‌ها به این موضوع توجه و اهتمام دارند.
نظرات بینندگان