کد خبر: ۴۲۴۶۶
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۳

راهکارهای کاهش مصرف انرژی در کشور

رئیس کمیته برق مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که تولید برق در کشور ما نسبت به مصرف بهینه زیاد است، گفت: حلقه گمشده مدیریت مصرف انرژی را می‌توان در نبود برنامه جامعی برای جلوگیری از تلفات مصرف برق دید که انتظار می‌رود با اجرای قانون مانع زدایی از توسعه صنعت برق شاهد کنترل مصرف برق باشیم.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از ایسنا, پرویز محمدنژاد، در تبیین راهکارهای کاهش مصرف انرژی در طول سال اظهار کرد: مصرف انرژی در هر جامعه‌ای الگوهای متفاوتی دارد که براساس فرهنگ و خلقیات مردم آن جامعه طراحی می‌شود. ما در کشورمان مکلف هستیم یک الگوی ویژه داشته باشیم.

وی با اشاره به مباحث شرعی و دینی در جلوگیری از اسراف اظهار کرد: میزان تولید برق در کشور ما از میانگین مصرف دنیا و جهان و حتی نیاز کشورمان بیشتر است؛ به عبارت دیگر تولید برق در کشورمان نسبت به مصرف منطقی و بهینه زیاد است و ما در این شرایط ۱۲.۵ هزار مگاوات تراز منفی داریم.

هزینه قابل ملاحظه‌ای صرف مدیریت مصرف انرژی نمی‌شود

این عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با قدردانی از دولت و دو وزیر نیرو و نفت برای اقدامات‌شان اظهار کرد: با وجود تمامی این اقدامات متاسفانه در دولت‌ها از جمله دولت فعلی هزینه قابل ملاحظه‌ای صرف مدیریت مصرف انرژی نشده است. وقتی صحبت از اعتبار به میان می‌آید همه نگاه‌ها معطوف به تولید همچون حفر چاه، خرید کشتی، تاسیس نیروگاه و تولید بیشتر برق می‌رود که همه این کارها درست است، اما همه چیز نیست باید بخش مهمی از نگاه در حوزه مصرف باشد.

محمدنژاد با بیان این‌که ما برنامه‌ای برای جلوگیری از تلفات مصرف انرژی نداریم، تصریح کرد: برنامه جامعی در حوزه سرقت انرژی وجود ندارد و بخشی از برق به سرقت می‌رود. در کنار این شاهد استفاده از لوازم استاندارد خانگی و غیرخانگی و حتی صنعتی نیستیم به طوری که بسیاری از دستگاه‌های کارخانه‌ها برای ۵۰ سال قبل است لذا دیگر آن سیستم تولید معنا و مفهومی ندارد و سراسر برق مصرف شده و بهینه نیست.

وی ادامه داد: این وضعیت را در لوازم گرمایشی و سرمایشی داخل خانه‌ها هم می‌بینیم به طوری که همچنان کولرهای پنجره‌ای و یا بخاری‌های قدیمی در بسیاری از خانه‌ها وجود دارد که غول‌های مصرف برق هستند. البته که تکالیف قانونی در حوزه مدیریت مصرف انرژی وجود دارد همچون این‌که باید دو میلیون بخاری نسل جدید به جای بخاری‌های قدیمی نصب شود یا این‌که وزارت نیرو باید یک میلیون کنتور هوشمند نصب کند. کنتور هوشمند از اضافه مصرف جلوگیری کرده و به مصرف کننده می‌گوید که نباید بیش از حد نیاز استفاده کند.

۲۰ درصد از مشترکان معادل ۸۰ درصد مشترکان برق مصرف می‌کنند

رئیس کمیته برق کمیسیون انرژی با اشاره به آمار رسمی اظهار کرد: طبق آمار رسمی ۲۰ درصد از مشترکان کشور معادل ۸۰ درصد مشترکان برق مصرف می‌کنند. سوال این است آنهایی که الگوی مصرف را رعایت می‌کنند چرا باید چوب گرانی را بخورند که دلیل آن مصرف بی‌محابای ۲۰ درصد از مشترکان است؟

وی توضیح داد: این‌که این ۲۰ درصد می‌توانند به راحتی برق مصرف کنند به قیمت بهای برق مصرفی در نیروگاه‌های حرارتی بر می‌گردد که ۶۰۰ تومان در نیروگاه تمام می‌شود و ۶۲۰ تومان به مشترکان داده می‌شود. طبیعتا با این نرخ کسانی که تمکن مالی دارند هرچقدر بخواهند مصرف می‌کنند چون این ارقام برای آنها پولی نیست، اما همین مبلغ برای مصرف کننده با سطح پایین جامعه زیاد است و به همین دلیل در مصرف برق الگو را رعایت می‌کنند؛ نتیجه آن می‌شود که خاموشی‌ها دامن همان خانوارهایی را می‌گیرد که مصرف درستی می‌گیرند.

راهکارهای مقابله با مشترکان پرمصرف برق

این عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی درباره چگونگی مقابله با مشترکان پرمصرف ادامه داد: مجلس قانون مانع زدایی از توسعه صنعت برق را تصویب کرد که یک ماه قبل به دولت ابلاغ شد. در این قانون تمهیداتی اندیشیده شده تا این ۲۰ درصد خود به خود مصرف خود را کاهش دهند؛ یکی از این اقدامات الزام برای نصب کنتور هوشمند است که از این طریق مصرف کنترل می‌شود. همچنین این مشترکان هر مقدار هم که بخواهند نمی‌توانند برق مصرف کنند بلکه میزانی برای آنها تعیین شده است. اگر آنها الگوی مصرف را با این شرایط رعایت کنند مشمول افزایش قیمت نمی‌شوند اما اگر همچنان مصرف برق آنها بیشتر از الگوی مصرف باشد باید پول بیشتری پرداخت کنند؛ البته ما در قانون به این حد هم اکتفا نکردیم بلکه برای این دسته از مشترکان بهای برق مصرفی متوسط تجدیدپذیر در نظر گرفته شده که تقریبا نرخ آن چهار برابر انرژی حرارتی است، اینها همه ابزارهای مدیریتی مصرف برق محسوب می‌شود.

وی با ابراز امیدواری از این‌که با اجرای قانون مانع زدایی از توسعه صنعت برق سال دیگر مصرف برق کنترل شود، تصریح کرد: ادارات، سازمان‌ها، ساختمان‌های دولتی و حتی مجلس شورای اسلامی از جمله مواردی هستند که حساب و کتابی در مصرف برق آنها وجود ندارد؛ نمونه بارز آن را می‌توان در میزان دمای محسوس در ساختمان‌های دولتی دید که به کمتر از ۲۰ درجه و حتی تا ۱۸ درجه هم می‌رسد؛ حال این‌که باید دمای محسوس ۲۴ تا ۲۵ درجه باشد. وقتی آنها از جیب خود پول برق را نمی‌دهند وضعیت این می‌شود که هر جور که دلشان بخواهد برق مصرف می‌کنند. این شامل تمامی وزارتخانه‌ها، ساختمان‌های دولتی، نهادها و بانک‌ها می‌شود.

هیچ گروهی متولی مصرف انرژی نیست

محمدنژاد با بیان این‌که هیچ گروهی و هیچ نهادی متولی مصرف انرژی نیست، اضافه کرد: وضعیت مصرف انرژی در برخی از ادارات به گونه‌ای است که هوای برخی از ادارات در فصل گرم سال از فصل زمستان هم سردتر است. ما در مجلس شورای اسلامی برای مقابله با این وضعیت مصوب کردیم که باید دولت و دستگاه‌های اجرایی ۲۰ درصد از مصرف خود را در طول سال از انرژی‌های نو و تجدیدپذیر تولید کنند که با این کار ۲۰ درصد مصرف کاهش پیدا می‌کند؛ در غیر این صورت باید ضرر و زیان ناشی از آن پرداخت شود. همچنین دولت مکلف شده که جلوی سازمان‌ها و نهادهایی که مصرف مازاد در طول سال دارند را گرفته و از حقوق و مزایای مدیر و کارگزار آن سازمان کم کند. تا زمانی که دولت از خودش شروع نکند امکان مدیریت انرژی وجود ندارد.

وی خاطر نشان کرد: متاسفانه در حال حاضر نظارتی بر سازمان‌ها از لحاظ مصرف گرمایشی و سرمایشی وجود ندارد و هرچه می‌خواهند مصرف می‌کنند این منجر به ناعدالتی در جامعه و ایجاد نارضایتی در بین کسانی می‌شود که الگوی مصرف را رعایت می‌کنند. باید مصرف درست از ادارات و دستگاه‌های اجرایی شروع شود البته که در غیر این صورت باید دولت افزایش بهای مصرف را پرداخت کند و نمی‌تواند بگوید که چون مالک برق است هرچه بخواهد می‌تواند مصرف کند.

وی در پایان تاکید کرد: دولت باید از خودش مصرف درست را شروع کند که در این صورت دولت می‌تواند فرهنگ درست مصرف انرژی را با عملکردش به مردم نشان داده و اثرات آن را در جامعه ببینیم.
نظرات بینندگان