کد خبر: ۴۲۴۵۲
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۲

تاسیس ۹۵۱ دهیاری در دولت سیزدهم

با صدور مجوز تأسیس ۹۵۱ دهیاری در دولت سیزدهم، شمار دهیاری‌ها به ۳۸ هزار و ۸۱۶ عدد رسید و بر این اساس ۹۶ درصد از جمعیت روستایی کشور از خدمات دهیاری‌ها بهره‌مند شدند.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از ایرنا, از ابتدای دولت سیزدهم از شهریور ۱۴۰۱ تا شهریورماه امسال خدمات ارزنده و چشمگیری در اقصی نقاط کشور ارایه شده است و دربخش توسعه روستایی می توان به خدمات دهیاری ها در روستاها اشاره کرد.

براساس اعلام سازمان شهرداری ها ودهیاری های کشور ، با اصلاح آیین‌نامه اجرایی شوراها در سال ۱۳۹۸ هم شیوه‌نامه درجه‌بندی دهیاری‌ها بر اساس شاخص‌های جمعیت، وسعت و درآمد، مرکزیت دهستان یا بخش و دارا بودن ظرفیت گردشگری روستا از درجه یک تا ۶ برای اصلاح به استانداری‌ها ابلاغ شده است.

شورا و دهیاری از طریق جلب مشارکت عمومی و خیرین، نقش موثری در کاهش هزینه‌های اجرای طرح‌های عمرانی و خدماتی روستا دارند و دهیاری‌ها نقش موثری در هماهنگی دستگاه‌های اجرایی و پیگیری امور آنها و تسهیل فرایند انجام امور در سطح محلی دارند.

علاوه بر توسعه زیرساخت‌های اساسی در سکونتگاه‌های روستایی، تجربه چند دوره فعالیت شوراهای اسلامی روستایی و استقرار بیش از ۳۸ هزار نهاد دهیاری در سکونتگاه‌های روستایی و واگذاری اداره امور محلی به نهادهای مردم نهاد، اقدام بسیار ارزشمندی بوده است که ضمن توسعه خدمات عمومی در روستاها، گام ارزشمندی در راستای تحقق مردم‌سالاری دینی محسوب می‌شود.

درجه‌بندی و ارتقاء درجه ۳۳۷۶ دهیاری

استناد به ماده ۳ اساسنامه، تشکیلات و سازمان دهیاری‌ها مصوب۲۱ بهمن ۱۳۸۰ و ماده ۴۸ مکرر آیین‌نامه اجرایی تشکیلات، انتخابات داخلی و امور مالی شوراهای اسلامی روستا و نحوه انتخاب دهیار (مصوب ۱۱ فروردین ۱۳۷۸ و اصلاحات ۱۳۹۸)، وزرات کشور موظف است هر دهیاری را بر اساس شاخص‌های جمعیت، وسعت و درآمد، مرکزیت دهستان یا بخش و دارا بودن ظرفیت گردشگری روستا از درجه یک تا شش، درجه‌بندی کند.

براستناد آمار و اطلاعات اعلام شده از سوی سازمان شهرداری ها ودهیاری های کشور در دولت سیزدهم ۳هزار و ۳۷۶دهیاری درجه‌بندی و ارتقاء درجه شدند و شمار دهیاری‌های درجه‌بندی شده به ۳۸ هزار و ۱۴۸ دهیاری در کشور رسید.

تسهیلات بانکی ارزان‌قیمت به ۶۵۷ طرح‌ درآمدزای دهیاری‌ها

از دیگر اقدمات دولت مردمی در طول این مدت می توان به حمایت و پرداخت تسهیلات بانکی ارزان‌قیمت به ۶۵۷ طرح‌ درآمدزای دهیاری‌ها (طرح‌های اجرایی و خرید ماشین‌آلات) و همچنین انعقاد تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین وزارت کشور و بنیاد انقلاب اسلامی درزمینهٔ توسعه و عمران روستایی اشاره کرد.

پوشش بیش از هزار روستا درجهت مدیریت پسماند

هماهنگی برای اختصاص ۲۲۶۵ کد دستگاه اجرایی به دهیاری‌های منتخب کشور در راستای اجرای تبصره ذیل ماده ۱ قانون درآمد پایدار و هزینه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و تأمین و واگذاری تعداد ۲۲۰ دستگاه خودروی حمل‌زباله به دهیاری‌ها با پوشش بیش از هزار روستا درجهت مدیریت پسماند از دیگر اقدمات دهیاری ها در دولت سیزدهم است.

تکمیل بیش از ۱۱ هزار طرح‌ نیمه‌تمام دهیاری‌ها

برنامه‌ریزی و اجرای طرح نصب ردیاب و راه‌اندازی سامانه موقعیت‌یاب برای ماشین‌آلات عمرانی و خدماتی دهیاری‌ها، کمک به تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام دهیاری‌ها به تعداد ۱۱هزار و ۳۸۴ پروژه با اعتباری بالغ بر ۷۶۵۸ میلیارد ریال از دیگر اقدمات مهم دولت سیزدهم درحوزه توسعه روستایی است.

سازمان شهرداری ها ودهیاری های کشور اعلام کرده است ، تدوین و ابلاغ برنامه‌های بزرگداشت روز آتش‌نشانی و ایمنی در دهیاری‌ها و تدوین، ابلاغ بخشنامه نظارت بر اجرا و ساماندهی صدور پروانه ساختمانی در داخل محدوده روستا وابلاغ "شیوه‌نامه اولین جشنواره ملی حمایت از طرح‌های دانش‌بیان و اشتغال‌آفرین دهیاری‌ها" نیز در حوزه خدمات دولت مردمی در مدت خدمت محسوب می شود.

اصلاح "آیین‌نامه استخدامی دهیاری‌های کشور" در هیأت وزیران در تاریخ ۳۰/۰۷/۱۴۰۱ وتهیه و تدوین"دستورالعمل نحوه دریافت تسهیلات در دهیاری‌ها" موضوع تبصره ماده ۱۳ قانون درآمد پایدار و هزینه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها (ابلاغیه شماره ۱۷۵۲۸۴ مورخ ۲۹/۰۸/۱۴۰۱) و پیگیری برای راه‌اندازی رشته کاردانی حکمرانی روستایی در قالب همکاری مشترک با دانشگاه آزاد اسلامی واصلاح و ابلاغ اصلاحیه آیین‌نامه انضباط کار دهیاری‌ها درجهت شمولیت رسیدگی به تخلفات دهیاران نیز ازدیگر خدمات دولت سیزدهم است.

درادامه عملکرد دولت مردمی می توان به انعقاد تفاهم‌نامه همکاری مشترک با مؤسسه صندوق مشترک استان‌های سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی ایران و همچنین

برگزاری نشست با مجمع کارآفرینان ایران، درجهت استفاده از ظرفیت مجمع و به ‌منظور بسط و گسترش کارآفرینی در سطح روستاهای کشور اشاره کرد.
نظرات بینندگان