کد خبر: ۴۲۴۳۳
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۳

شکسته شدن قفل مسکن به همت دولت سیزدهم

دولت سیزدهم در حالی بر سر کار آمد که میراث‌دار یکی از بزرگترین و البته بدترین بی‌تدبیری دولت قبل شد، بی‌تدبیری و کم‌کاری در حوزه مسکن که میراث آن به دولت کنونی رسیده و دولت مردمی را با مشکل شدیدی در این بخش مواجه کرده است.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از ایرنا, عدم اعتقاد دولت قبل به تولید و البته عرضه مسکن سبب شد تا این بازار تبدیل به یکی از متلاطم‌ترین بخش‌ها در کشور شود. افزایش سرسام‌آور قیمت مسکن چه در بخش اجاره و چه رهن و اجاره سبب شد تا نه تنها خرید خانه برای مردم یک رویا شود، بلکه حتی توان رهن و اجاره یک واحد کوچک به‌ویژه در کلان‌شهرهایی مثل تهران را نداشته باشند و شاهد افزایش موج مهاجرت مستاجران به شهرهای کوچکتر باشیم.

پیاده‌سازی سیاست‌هایی از جمله تهرانیزه کردن پایتخت در دوران وزارت افرادی مانند «عباس آخوندی» وزیر وقت راه وشهرسازی در دولت روحانی سبب شد تا مستاجران ساکن در این کلان‌شهر عطای ماندن در تهران را به لقای آن بخشیده و به دیگر شهرهای مجاور کوچ کنند.

وزیری که عدم تولید مسکن به‌ویژه در حوزه مسکن مهر را در روز تودیع و معارفه خود به عنوان یکی از بزرگترین افتخارات خود مطرح کرد، افتخاری که سبب شد تا نه تنها بیشترین فشار به خصوص به مستاجران وارد شود، بلکه خرید خانه به ویژه برای دهک‌های کمتر برخوردار جامعه به رویا بدل شود.

دولت سیزدهم، دولتی که خرابه‌ای به نام مسکن را تحویل گرفت

با پایان کار دولت دوازدهم، دولت سیزدهم کلید پاستور را با انبوهی از مشکلات در بخش‌های مختلف تحویل گرفت که یکی از حوزه‌هایی که به‌شدت دچار نابسامانی و لجام گسیختگی شده بود، مسکن بود.

این در حالی است که آیت الله سید ابراهیم رییسی، رییس جمهور که پیش از انتخابات به خوبی از مشکلات کشور آگاهی داشت، بارها وبارها در وعده‌های انتخاباتی خود تولید مسکن را به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی خود مطرح کرده بود.
ساخت چهار میلیون مسکن، مهمترین اولویت دولت مردمی

بر همین اساس، دولت چه در وعده‌های انتخاباتی خود و چه از زمانی که بر سر کار آمد، تولید سالیانه یک میلیون مسکن را در قالب نهضت ملی به عنوان مهمترین برنامه خود هدفگذاری کرد. هدفگذاری که اگر چه دولت سیزدهم می دانست در این بخش با مشکلات زیادی در مسیر مواجه خواهد شد اما عزم خود را جزم و فارغ از هر گونه حاشیه، حل مشکل مردم در این حوزه را برای خود تعریف کرد.

هدفی که در طول دو سالی که از عمر این دولت می‌گذرد، همچنان برنامه نخست بوده و با یک برنامه منسجم و البته با وجود همه دست‌اندازی‌ها و مشکلات در حال پیشرفت است.

به همین منظور ساخت چهار میلیون مسکن در بازه زمانی چهار ساله در اولویت قرار گرفت و دولت همه تلاش خود را انجام داد تا با وارد کردن بخش‌های مختلف دولتی و خصوصی، قفل مسکن را شکسته و بزرگترین مشکل مردم را حل کند.

طبق برنامه‌ریزی که برای اجرایی کردن ابرپروژه نهضت ملی طراحی شده است، تولید و عرضه چهار میلیون مسکن در شهرهای مختلف هدفگذاری شده که برای پیاده‌سازی آن برنامه‌هایی از جمله استفاده از زمین‌های دولتی، طرح خودمالکی، استفاده از ظرفیت انبوه‌سازان و واگذاری زمین‌های دولتی به صورت انفرادی و گروهی عملیاتی شد.

در کنار تولید مسکن و ارائه زمین به صورت رایگان برای اجرایی کردن نهضت ملی مسکن، طرح‌های دیگری مانند نوسازی بافت فرسوده نیز در در دستور کار قرار گرفت که بر این اساس مقرر شده که به عنوان مثال تا پایان سال ۱۴۰۲، ۱۵۰ هزار واحد در این بافت‌ها با کمک دولت و استفاده از تسهیلات، نوسازی و در اختیار مردم قرار بگیرد.

بهره‌برداری از ۱۰۱ هزار واحد مسکونی نهضت ملی در هفته دولت

دولت سیزدهم با وجود همه مشکلات و دست‌اندازی‌ها در حوزه مسکن، برنامه اصلی خود را برای تولید به پیش برد، اگر چه در این مسیر با انبوهی از مشکلات مواجه شد؛ از کم‌کاری بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات گرفته تا همکاری نکردن برخی از دستگاه‌ها برای واگذاری زمین. اما آنچنان در این راه جدی عمل کرد که توانست بخش زیادی از این سنگریزه‌ها را از سر راه خود بردارد.

بر همین اساس در کنار طرح‌هایی که در طول سال در حوزه نهضت ملی مسکن در شهرهایی از جمله پرند، یزد و سایر شهرهای کشور شاهد افتتاح آن بودیم، دولت ساخت ۱۰۱ هزار واحد مسکونی دیگر را در هفته دولت وعده داد که در روزهایی که گذشت به این وعده خود رنگ و بوی واقعیت داد و کسانی که تا دیروز خانه‌دار شدن را رویا می‌دانستند، کلید واحدهای خود را به همت دولت سیزدهم تحویل گرفتند.

در هفته دولت ۱۰۱ هزار و ۲۷۸ هزار واحد مسکونی نهضت ملی در آیینی با حضور رییس جمهور به متقاضیان تحویل داده شد و بیشترین تعداد واحدهایی که با حضور برخط آیت الله رییسی در استان‌های مختلف افتتاح و به متقاضیان تحویل داده شد، متعلق به استان خراسان رضوی با ۹ هزار و ۴۷۷ واحد مسکونی بود و پس از آن به استان‌های تهران با هشت‌هزار و ۷۲۸ واحد، همدان هفت‌هزار و ۲۵۸ واحد مسکونی، کرمان ۶ هزار و ۶۱۳ واحد مسکونی و هرمزگان پنج هزار و ۲۲۴ واحد مسکونی اختصاص داشت.

همچنین در استان‌های آذربایجان شرقی ۲ هزار و ۴۳۹ واحد مسکونی، آذربایجان غربی ۲ هزار و ۹۳۹ واحد مسکونی، اردبیل یک‌هزار و ۸۰۶ واحد مسکونی، اصفهان ۲ هزار و ۷۴۰ واحد مسکونی، البرز یک‌هزار و ۲۱۰ واحد مسکونی، ایرانشهر ۸۷ واحد مسکونی، ایلام ۴۱۵ واحد مسکونی، بوشهر یک‌هزار و ۶۸ واحد مسکونی، چهارمحال و بختیاری ۸۹۲ واحد مسکونی، خراسان جنوبی یک‌هزار و ۷۲۸ واحد مسکونی، خراسان شمالی ۲ هزار و ۵۴۳ واحد مسکونی، خوزستان چهار هزار و ۷۳۰ واحد مسکونی، زنجان سه‌هزار و ۷۳۸ واحد مسکونی، سمنان ۵۳۳ واحد مسکونی، شاهرود (شرق سمنان) ۶۲۸ واحد مسکونی، سیستان و بلوچستان چهار هزار و ۴۷۱ واحد مسکونی، فارس ۲ هزار و ۹۷۳ واحد مسکونی، قزوین یک‌هزار و ۹۴۳ واحد مسکونی، قم ۲ هزار و ۳۸۹ واحد مسکونی، کردستان یک‌هزار و ۴۰۶ واحد مسکونی، جنوب کرمان ۲۵۰ واحد مسکونی، کرمانشاه سه‌هزار و ۶۴۸ واحد مسکونی، کهگیلویه و بویراحمد ۲ هزار و ۵۴۳ واحد مسکونی، گلستان ۲ هزار و ۸۵۴ واحد مسکونی، گیلان ۲ هزار و ۶۴ واحد مسکونی، لرستان ۲ هزار و ۲۷۷ واحد مسکونی، مازندران چهار هزار و ۲۹۰ واحد مسکونی، مرکزی یک‌هزار و ۶۷۰ واحد مسکونی و یزد سه‌هزار و ۷۰۴ واحد مسکونی به متقاضیان تحویل داده شد.
تحویل ۲۰ هزار واحد مسکن مهر، طلسمی که به همت دولت سیزدهم باطل شد

از دیگر دستاوردهای دولت سیزدهم برای حل مشکل مسکن در بخش تولید، شکستن طلسم مسکن مهر به‌ویژه در شهرهای جدید بود، طرحی که به دلیل کم کاری دولت قبل سال‌هاست در حال خاک خوردن بود. اما دولت در کنار پرداختن به نهضت ملی مسکن، پایان دادن به پروژه مسکن مهر که سالها است متقاضیان به دنبال تحویل گرفتن واحدهای خود هستند را نیز در دستور کار قرار داد.

به همین منظور، ۲۰ هزار واحد در قالب مسکن مهر در روزهای آینده افتتاح و به متقاضیان تحویل داده خواهد شد، این در حالی است که در مجموع ۶۰ هزار واحد مسکن مهر از گذشته باقی‌مانده و برنامه دولت این است که در هفته دولت در سال آینده، جشن پایان مسکن مهر به خصوص در شهرهای جدید را بگیرد.
نظرات بینندگان