کد خبر: ۴۲۴۰۹
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۸

مالت؛ گوشواره مدیترانه

محمد میرشاهی/ در ذهن ما ایرانیان، هر گاه صحبت از تعطیلات و سفر خارجی می‌شود دَم دستی ترین کشورهایی که در فهرستمون جا می دیم و عزم سفر می‌کنیم ازامارات، ترکیه، مالزی و تایلند فراتر نمی‌رود اما بگذارید کمی دورتر برویم و به یکی از کشورهای جنوب اروپا سری بزنیم.
به گزارش قلم نیوز,  چمدان‌ها را بگذارید دَم دست تا به کشور زیبای جمهوری مالت وارد شویم که یکی از اعضای اتحادیه اروپا است. هم سیر انفس هست و هم سیر آفاق

سفر به زیبایی های تاریخی و طبیعی

نگینی تاریخی در قلب اروپا؛ کشوری در جنوب اروپا که از مجمع‌الجزایر کوچکی تشکیل شده و در مرکز دریای مدیترانه واقع است. مالت جزء ده مقصد رؤیایی جهان برای گردشگران بهاری است. بی‌شک تصاویر بی‌نظیر فیلم تروی در سرزمینی همچون جزایر مالت می‌توانست باعث مباهات سازندگانش شود و علاوه بر جذب جوایز متعدد، ستارگانش (براد پیت، اولاندو بلوم) را به عنوان علاقمندان دائمی این سرزمین شگفت آور ثبت نماید. مالت با آب و هوایی گرم و معتدل، مناطق تفریحی متعدد و آثار معماری و تاریخی باشكوه، مقصدی فوق العاده برای گردشگران است.

تاریخچه مالت

اگر چه مالت کشوریست کوچک اما تاریخ غنی و درخشانی دارد؛ سکونت انسان در این سرزمین به بیش از 7000 سال قبل از میلاد مسیح بر می‌گردد. در سال ۸۷۰ میلادی جزایر مالت به دست اعراب مسلمان فتح شد. از مهم‌ترین تأثیراعراب بر این سرزمین، می‌توان به زبان رایج در مالت اشاره کرد که بسیار به عربی نزدیک است. به دستور سنت جان، شوالیه‌ها کنترل مالت را در 1530 به دست گرفتند. در 1565، سلطان سلیمان(سلطان سلیمان معروف که سریالش حسابی گل کرده بود و قس علیهذا....)، پادشاه امپراتوری عثمانی، با حمله گازانبری مرکب از 180 کشتی و 30000 نیروی پیاده نظام مالت را به محاصره در آورد. در پاسخ به این حمله، ارتش مالت با تنها 8000 سرباز توانست پس از یک محاصره سخت و طاقت فرسا سربازان امپراتوری عثمانی را به عقب براند. پس از این محاصره، شهر والِتا در شبه جزیره مالت تأسیس و آن را با دیوارهای سنگی عظیم تجهیز کردند که حتی از بمب گذاری های سنگین در طول جنگ جهانی دوم جان سالم بدر برد. در 1798 ناپلئون بناپارت این جزیره را بدون هیچ گونه مقاومتی اشغال کرد. دیگه از اون ارتش مقاومت خبری نبود و اشغال بیش از دو سال به طول انجامید. بیچاره مالت! دیواری کوتاه‌تر از دیوار مالت پیدا نمیشده و این دفعه انگلیسی‌ها به قول مش قاسم با اون چشم‌های چپ کور شده شأن در سپتامبر 1800 این جزیره را محاصره و در 1814 رسماً جزیره مالت را به تملک خود درآوردند و همینجوری بسط نشستند تا اینکه مالت استقلال کامل خود را از بریتانیا در سال ۱۹۶۴ باز پس گرفت و به جمهوری تبدیل گشت، هرچند که انگلیسی‌ها وِل کن نبودند و تا اول آوریل سال ۱۹۷۹ در جزایر مالت ماندند.

ویزا

مالت عضو توافقنامه شنگن است وقتی صحبت از ویزای شنگن به میان میاد چه کیفی می‌کنیم اما باور کنید مالت اینقدر جای دیدنی داره که فکر رفتن به کشور دیگر را از ذهن بیرون می‌کنید. البته ناگفته نماند برخی از اعضای اتحادیه اروپا (بلغارستان، کرواسی، قبرس، ایرلند، رومانی و انگلستان) و برخی کشورهای غیر عضو (ایسلند، لیختن اشتاین، نروژ و سوئیس) این توافقنامه را امضا نکرده‌اند. طرفه اینجاست که یکی از منسوبان چند ماه پیش تصمیم به رفتن انگلیس برای دیدار پسرش داشت و مدام غرغر مي كرد که چی می‌شد انگلیس هم ویزایش شنگن بود و ما هم داخل اروپا چرخی می‌زدیم. ایرانیانی که قصد سفر به مالت را داشته باشند به علت عدم وجود سفارت مالت در تهران، باید از طریق سفارت اتریش در تهران اقدام به اخذ روادید بنمایند. ویزای توریستی شنگن 60 یورو هزینه دارد و عموماً برای سه ماه صادر می‌شود و شخص متقاضي اجازه كار یا اقامت بیش از مدت اعتبار ویزا را ندارد

شیوه سفر

فعلاً پرواز مستقیمی بین شهرهای ایران و جزیره مالت وجود ندارد و شرکت‌های هوایی "ترکیش ایرلانز" و "لوفت هانزا" خدمات جابجایی مسافر را از مسیر استانبول به مالت انجام می‌دهند و فرودگاه بین المللی مالت در گودجا واقع است. خدا رو شکر ساعت رسمی‌شان 2 ساعت و نیم از ایران عقب‌تر است و میتونید مدام به دوستان و فَكُ فامیل زنگ بزنید و حسابی وسوسه شون کنید. ضمناً اولین قدم بر ای سفر به مالت، این است پولی که برای سفر در نظر گرفتید برداريد و به بانک‌ها و صرافی ها برده و به "یورو" تبدیل کنید.

شرایط اقلیمی و بهترین وقت سفر

آب و هوای مالت تحت تأثیر دریای مدیترانه و شبیه به آب و هوای مدیترانه‌ای و نیمه گرمسیری است. زمستانی مرطوب و تابستانی خشک دارد. باران عمدتاً در فصل زمستان می‌بارد. فصل ساحل (بهترین وقت سفر) آن حدود 6 ماه است(از پایان ماه آوریل تا پایان ماه اکتبر). به نوشته نشریه استاندارد لیوینگ، مالت بهترین آب و هوای جهان را داراست. سردترین ماه سال ژانویه و گرم‌ترین ماه اوت است. نکته جالب اینکه مالت از معدود کشورهای اروپایی ست که در تمامی طول سال سبز است. سبز سبزم ریشه دارم من درختی استوارم (خدا رحمت کند خسرو شکیبایی را)

زبان، پایتخت و شهرهای مهم

پایتخت این کشور شهر والِتا که کوچک‌ترین پایتخت(8/0 کیلومتر مربع) در اتحادیه اروپا است. نام این شهر از نام اشراف زاده فرانسوی "ژان پاریسو دولا والت "الهام گرفته که فرمانده ارشد ارتش مقاومت(آدمو یاد ارتش سری میندازه) در مقابل ارتش امپراتوری عثمانی در 1565 بود. امروزه والتا در فهرست میراث جهانی یونسکو به دلیل تعداد زیادی از ساختمان‌های تاریخی موجود در یک فضای کوچک ثبت شده است. دیگر شهرهای مهم مارساسکالا، بیرگو، کاسپیکوا، دینگلی، سِنگلا، مارساکسلاک مي باشد. مالت دارای دو زبان رسمی است: مالتی و انگلیسی. جمعیت مالت به اندازه شهر بندرعباس است؛ حدود 450 هزار نفر. اینجا برخلاف اکثر مناطق اروپا که انگلیسی نمی‌دانند، مشكلي نخواهید داشت و حسابي میتونید سطح زبان خود را بسنجید.

آشپزی، غذا، دسر

غذاهای مالتی بازتاب دهنده تاریخ مالت و تحت تأثیر آشپزی سیسیلی و انگلیسی و همچنین اسپانیایی، فرانسوی، مراکشی و دیگر غذاهای مدیترانه‌ای است. خوراک سنتی خرگوش ( Fenkata)  به عنوان غذای ملی شناخته شده است. سوسیس مالتی را از دست ندهید؛ فوق العاده خوشمزه ست و در اواخر تابستان هم ماهی دلفین حسابی می‌چسبد. نوشیدنی البته غذا و به خصوص شیرینی و دسرها به صورت منطقه‌ای و فصلی آماده می‌شوند. دوستانی که تشریف می‌برند، لطفاً و حتماً خودتان را با غذاهایی محلی وفق دهید و لذت ببرید. بخشی از تجربه و لذت سفر، آشنایی با غذاهای محلی است. اگر احیاناً هوس قرمه سبزی و قیمه به سرتون زد ميتونيد غذاهای بسته بندی از ایران عزیز با خودتون ببرید.

حمل و نقل عمومی

بر اساس استاندارد اروپایی، مالت دارای سیستم حمل و نقل ارزان است.

اتوبوس: بلیط خریداری شده در مالتا، در گزو و بالعکس اعتبار ندارد. حواستان باشد که اگر با بلیط‌های غیر معتبر سوار شوید و خودتان را به کوچه علی چپ بزنيد، شما را با ده یورو ناقابل نقره داغ خواهند کرد.

دوچرخه: فروشگاه‌های اجاره دوچرخه در تمامی جزیره وجود دارند اما بهتر است همیشه از قبل از طریق وب سایت‌هایشان رزرو کنید. اجاره دوچرخه بسته به نوع آن 10 تا 15 یورو است. در تابستان، توصیه می‌شود که در ساعتهاي بین 11 تا 16 دوچرخه سواری نکنید زیرا گرمای غیرقابل تحملی دارد.

تاکسی: تمامی تاکسی‌ها، تاکسی متر دارند اما برخی رانندگان بدون توجه به تعرفه مصوب دولت، حسابی دولا پهنا حساب می‌کنند. تاکسی‌های سیاه رنگ قیمت کم‌تری دارند. تور جزیره را هم میتونید با تاکسی رفته اما پیشاپیش جای خود را رزرو کنید و برای مشاهده مناظر تاریخی بهتر است از راهنمای تور استفاده كرده زیرا رانندگان تاکسی اغلب اطلاعات نادرستی می‌دهند.

ماشین: اجاره ماشین شیوه خوبی برای گشت و گذار است، قیمت نسبتاً ارزان و شرایط رانندگی که تا حد زیادی در ده سال گذشته بهبود یافته است. داشتن ماشین این امکان را می‌دهد تا شما خیلی بیشتر از سفر خود و جذابیت‌های جزیره لذت ببرید. اما مراقب باشید چون فرمان ماشین در قسمت چپ (میراث انگلیسی‌ها) است و خدای ناکرده به دلیل عادت قدیمی(فرمان راست) با ماشین روبرويي شاخ به شاخ شوید.

جاهای دیدنی و كارهاي خاطره انگیز

جاذبه‌های سایت میراث جهانی یونسکو از جمله کلیسای جامع سنت جان، سردابه و همچنین کلیسای مگالیثیک و ساختمان‌های قرن شانزدهم را در والتا حتماً ببینید. والتا در عین حال که پایتختیست مدرن اما تاریخ غنی و درخشانی دارد. البته تصور شما از پایتخت، تهران نباشد چون والتا فقط 7000 جمعیت دارد.
در تابستان قایقرانی را حتماً در برنامه تفریحی تان بگنجانید. مالت سرشار از غارهای تو در تو (یه چیزی مثل غار علی صدر خودمون)، غروب دل انگیز و مناظر زیبا است.
با پیاده روی در حومه شهر، صفا و صمیمیت فضایی آرام و روستایی را احساس می‌کنید؛ به خصوص در امتداد سواحل گزو. در حالیکه پیاده قدم می‌زنید حسابی نفس بکشید و از آب و هوا، بارش باران یا درخشش آفتاب لذت ببرید چون برگردین مام وطن دیگه از هوای پاک خبری نیست و باید حسابی دود نوش جان کنید.
هوس بام شهر به سرتان زد می‌توانید به دینگلی (بلندترین نقطه مالت) بروید که با والتا 13 کیلومتر فاصله دارد. به قول افغانی‌ها چَكَري(گردشی) هم در باغ‌های باسکت و قصر وِردالا داشته باشید.
سه شهر تاریخی و باستانی بیرگو، آیلاو بُرملا را از دست ندهید، شهرهایی که در قرن 16 به خطوط کاتونِرا شهرت یافتند. اولین بيمارستان مالت به دستور سنت جان در 1533 در بیرگو ساخته شد.
اگر می‌خواهید آرامش روز را با شلوغی شب پیوند بزنید، سراغ سنت جولینز بروید. سنت جولینز از مقاصد محبوب گردشگران در طول ماههاي تابستان است. اکثر رستوران‌ها، مراکز خرید در منطقه پاسویل قرار گرفته اند. زندگی شبانه مالت را در اینجا می‌توانید لمس کنید
در ماه آوریل، در مسابقه آتش بازی در والتا/فلوریانا شرکت کنید و حالش را ببرید. ضمناً ورودی آن برای شرکت در مسابقه رایگان است

جشنواره‌ها

مالت یکی از کشورهایی ست که در برگزاري جشنید طولایی دارد. چند تا از اونها رو فهرست می‌کنم

کارناوال والتا(ماه فوریه و مارس): انعکاس فعالیت‌های ملی مالت است. تجربه فراموش نشدنی و لذت بخش از رنگ، هنر و زیبایی است. محبوب‌ترین در میان نسل جوان. مالتی ها برای آن لحظه شماری می‌کنند.
جشنواره موسیقی محلی (فولکلور) مدیترانه(ماه ژوئن): ترانه سرایان، نوازندگان و گروه‌های موسیقی محلی از مالت و سایر کشورهای مدیترانه‌ای، سه روز تمام دوستداران موسیقی را به وجد می‌آورند. حالا فکر کنید شنیدن آوای موسیقی همراه با غذای محلی در باغی مصفا چه لذتی به شما خواهد داد.
جشنواره موسیقی جاز(ماه ژوئیه): جایگاه ویژه‌ای در تقویم فرهنگي مالت دارد. ستاره‌های بزرگ موسیقی جاز حضور دارند.
جشنواره هنر(ماه ژوئیه): ویترینی از هنرهای تجسمی و دراماتیک مالت و جشنواره در فضای باز برگزار می‌شود و شما می‌توانید شبهاي خنک تابستان را با تماشای آثار هنری سپری کنید.
جشنواره نُت بیانکا: جشنواره‌ای رؤیایی در حد لالیگا. دولت مالت تمامی ساختمان‌های تاریخی و موزه‌ها را به صورت رایگان تا شب هنگام به روی گردشگران باز مي كند. در کنار این‌ها اجرای موسیقی زنده، باز بودن کافه ها و رستوران‌ها، غرفه‌های صنایع دستی را هم اضافه کنید.
جشنواره MTV(ماه ژوئیه): در فلوریانا برگزار می‌شود. بزرگ‌ترین کنسرت رایگان فضای باز در اروپا ست. تصور کنید حضور هنرمندانی از سراسر جهان با جمعیتی مشتاق بیش از پنجاه هزار نفر!

مردم مالت برای معرفی کشورشان، اینچنین توصیفی دارند: سرزمینی با 300 روز درخشش خورشید، آب‌های کریستالی مدیترانه‌ای، هفت هزار سال تاریخ، سنت‌های محلی و قدیمی پر رونق، زندگی شبانه، مراکز تفریحی مدرن و روستاهای کوچک زیبا

سفر خوبی داشته باشید.
نظرات بینندگان