کد خبر: ۴۲۳۹۸
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۷

رفع مشکل تولید داروی بیماران هموفیلی

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با بیان اینکه ۳۱ خط جدید تولیدی در چند ماه گذشته راه‌اندازی و ۶۹ داروی جدید نیز وارد بازار شده است، گفت: همچنین نسل جدید انسولین‌ها در دست تامین است.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از ایسنا،‌ دکتر محمد پیکان‌پور در نشست خبری روز داروساز که در وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: اگر بخواهیم وضعیت حاضر را با وضعیت مطلوب مقایسه کنیم فاصله زیادی داریم و هرجایی هم که با عزیزان بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه نشست داریم اشاره می‌کنیم که باید به سمت وضعیت مطلوب حرکت کنیم.

وی به ۴۲۰ قلم کمبود دارویی در سال قبل اشاره کرد و گفت: در مهرماه سال قبل این مشکل وجود داشت و تا فروردین ماه به ۸۵ قلم کاهش یافت و یا در مورد کمبود سرم توانستیم مشکل را برطرف کنیم و اکنون موجودی داروهای پرمصرف از جمله اعصاب و روان، بیهوشی، سرم و... نیز نسبت به سال گذشته وضعیت بهتری دارند؛ به شکلی که در اردیبهشت‌ماه رکورد عرضه سرم در کشور شکسته شد و به بالای ۲۲ میلیون عدد در ماه رسیدیم و مجموع سرم عرضه شده از مهرماه سال قبل تاکنون به بالغ بر ۲۰۷ میلیون سرم رسیده است.

او تاکید کرد: در مورد داروی بیماران هموفیلی نیز مشکلاتی در روند تولید به وجود آمده بود که اکنون برطرف شده است.

وی افزود: سال قبل بیش از ۲۵ روز عملکرد حواله‌جات ارزی طول می‌کشید که با پیگیری موارد مشکلات تا حد قابل توجهی رفع شد. امروز گزارش عملکرد ۵ ماهه می‌ گوید که نزدیک به یک و نیم میلیارد دلار اسناد ارز در حوزه دارو و مواد اولیه به بانک مرکزی ارسال شده که روند تامین آن اعمال می‌شود.

او در ادامه بیان کرد: ۳۱ خط جدید تولیدی در چند ماه گذشته راه‌اندازی شد و ۶۹ داروی جدید نیز وارد بازار شده است. داروهای جدیدی که وارد فهرست دارویی کشور شد سبب شد تا به بیماران CF هم توجه شود و امروز این مشکل برطرف شود و نسل جدید انسولین‌ها نیز در دست تامین است.

وی افزود: ۳۴۰ هزار لیتر پلاسما به خارج از کشور ارسال شده است که افزایش ظرفیت داشتیم و در سال آینده مشکلات در مورد فاکتورهای خونی و آلبومین به حداقل می‌رسد.

به گفته وی، با اجرای طرح دارویاری ۶۲ درصد کاهش قاچاق داروی ایرانی را شاهد بوده‌ایم و ارتباطات بین منطقه‌ای در این زمینه به خوبی در حال انجام است.

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو افزود: در خصوص تامین واکسن علی‌رغم کاهش منابع که ممکن بود بحران شکل گیرد اما شرایط مدیریت شد و واکسن آنفلوآنزا تولید داخل و وارداتی تامین شده است؛ درحالی که سنوات قبل ممکن بود مهر یا آبان تازه واکسن تامین شود.

او تاکید کرد: در مورد داروهای تک نسخه‌ای در شرایطی که بیش از ۴ ماه در ثبت دارو انتظار لازم بود اما اکنون به کمتر از ۱۰ روز رسیده است و  ۴۰ درصد میانگین قیمت داروهای تک نسخه‌ای کاهش یافته و ۵.۵ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی داشتیم.

وی همچنین گفت: سامانه‌هایی تخصصی هم در دست طراحی است تا روند بررسی و رصد کارهای دارویی به شکل کامل انجام شود.
نظرات بینندگان