کد خبر: ۴۲۳۸۴
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۵
اسلامی در نشست خبری:

سزیم ۱۳۷ حاصل کار ۶ ماهه است

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: صنایع گوناگون از نفت تا پزشکی از همین ظرفیت مختصر تولید سزیم ۱۳۷ بهره مند می‌شوند و در صورت افزایش تقاضا ما نیز تولید خود را افزایش می‌دهیم.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از خبرگزاری مهر، محمد اسلامی در نشست خبری به مناسبت هفته دولت، اظهار داشت: امروز در این سازمان که به فرمایش رهبری آبروی ملی است، رونمایی از یکی از دستاوردهایی را که نتیجه اعتماد به نفس و خودباوری را شاهد هستیم. این دستاورد را به ملت عزیز ایران تقدیم می‌کنیم.

وی ادامه داد: سازوکار و زیرساختی که در انرژی اتمی ایجاد شده را مدیون شهدایی که سال در انرژی اتمی مسؤولیت داشتند و تلاش کردند، هستیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه هرگز متوقف نمی‌شویم، گفت: امروز کل صنایع نفت و گاز و انرژی و …از این محصول بهره مند خواهند شد. همین ظرفیت مختصر می‌تواند کل نیاز کشور را در طول سال پاسخ دهد. مهم این است که بتوانیم با سیاست پابرجا همواره در ریل خدمت باشیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: با فراهم شدن زیرساخت و سازوکارهای لازم در کنار خودباوری و عشق همکاران ما سبب به منصه ظهور رسیدن تحقیقات نتیجه گرا شده است؛ در زمینه تولید سزیم ۱۳۷ نیز باید گفت که این امر نتیجه خودباوری یک تیم جوان و پرانگیزه است.

وی افزود: ما در سال‌های اخیر در تهیه سزیم و مولیبدن با دشواری‌های زیادی مواجه بودیم و به همین دلیل روی این موضوع تمرکز کردیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: صنایع گوناگون از نفت تا پزشکی از همین ظرفیت مختصر تولید سزیم ۱۳۷ بهره مند می‌شوند و در صورت افزایش تقاضا ما نیز تولید خود را افزایش می‌دهیم.

اسلامی عنوان کرد: برخی از ایده‌ها سال‌ها متوقف مانده بودند، پروژه رآکتور یک مگاواتی از این نمونه هاست، رآکتورهای کوچک مقیاس مورد تاکید رهبر انقلاب بود.

وی گفت: روایت گری های نادرست از صنعت هسته‌ای ما وجود دارد که دلیل آن مخالفت با پیشرفت ما در این صنعت است.

اسلامی گفت: سنگ بنا در انرژی اتمی سوخت هسته‌ای است که مبنای سوخت هسته‌ای غنی سازی است.

وی افزود: نخبگان باید بدانند صنعت هسته‌ای یک صنعت راهبردی و پیش رونده علوم و فنون است که نقش مستقیمی در زندگی مردم دارد.

اسلامی درباره تولید برق هسته‌ای گفت: برنامه ما تولید ۲۰ هزارمگاوات برق هسته‌ای طبق فرمایشات رهبری است. در طول این سالیان به دلایل تحریم و عدم همکاری کشورهای دارای فناوری و مزاحمت‌هایی گه ایجاد کردند با تأخیر روبرو بودیم.

وی ادامه داد: نیروگاه بوشهر در حال تولید برق است. روند واحدهای دو و سه بوشهر نسبت به قبل متفاوت شده و جمعیتی که در حال کار هستند الان دو برابر شده است و بالغ بر ۲ هزار نفر در پروژه فعال هستند.

وی افزود: در افق برنامه سهم ۲۰ هزارمگاوات از برق کشور را محقق خواهیم کرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی در مورد مکان‌های باقیمانده و گزارشی که از گروسی در نشست آتی خواهیم داشت، عنوان کرد: مذاکرات با آژانس نیست. موضوع ما تعاملات با آژانس است که در چارچوب پادمان و ان.پ.تی انجام می‌شود. از چهار مکان، دو مکان باقیمانده است.

وی افزود: غنی سازی طبق برنامه اقدام راهبردی در چارچوب تدابیر کلی نظام انجام می‌شود.

اسلامی در مورد سفر گروسی به ایران، گفت: سفیر اخیر آقای کمالوندی به وین انجام شده است و معاون گروسی به ایران خواهد آمد.

رئیس سازمان انرژی اتمی درمورد فرایند تولید سزیم گفت: برای ما مهم است که از داشته‌های خودمان استفاده کنیم و ظرفیت‌های خودمان را در یک فرایند پیچیده در چرخه قرار دادیم و از شکاف مواد به تولید سزیم دست پیدا کنیم.

وی افزود: سزیم ۱۳۷ در صنایع ابزار دقیق هسته‌ای و سامانه پرتودهی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین برای بحث چاه پیمایی برای نفت و گاز و مواد معدنی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اسلامی در مورد حضور خود در نشست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین گفت: بله در این جلسه شرکت خواهم کرد.

وی با اشاره تعاملات با آژانس گفت: تعاملات کشور با آژانس در چارچوب تدابیری است که ابلاغ شده و در همان چارچوب تعامل خواهیم کرد. همین تعاملات باعث شد که بررسی ۴ مکان به ۲ مکان کاهش یابد.

وی در خصوص ادعاها درباره روابط ایران و آژانس، گفت: مذاکرات با آژانس نیست و با اعضای ۱+۵ انجام می‌شود. موضوع ما تعاملات با آژانس است و در چارچوب پادمان انجام می‌شود.

اسلامی تصریح کرد: در خصوص غنی سازی ما چارچوب را رعایت می‌کنیم و طبق همان رفتار خواهیم کرد.

اسلامی در مورد آمادگی ایران برای کمک به عربستان به منظور احداث نیروگاه هسته‌ای، گفت: ما آمادگی همکاری داشتیم و در گذشته همکاری در خصوص رادیو دارو بوده است. با برقراری روابط سیاسی حتماً اتفاقات خوبی رخ خواهد داد.

وی درباره مناسبات ایران در منطقه و تأثیر آن بر مناقشات هسته‌ای اظهار داشت: هر چقدر روابط گسترش یابد اثر دارد. آنچه رخ داد و فضایی که از سال گذشته ایجاد شد بتوانیم تثبیت و ارتقا دهیم تأثیرات خود را خواهد داشت.

اسلام در مورد نشست شورای حکام و بیانیه احتمالی آن درباره مسئله هسته‌ای ایران گفت: امسال همان شرایطی را که در گذشته بوده یک مقدار متفاوت‌تر تجربه خواهیم کرد.

اسلامی در خصوص راکتور خنداب گفت: با بازطراحی صورت گرفته فرض این بوده که نیازهای کشور پاسخ داده شود. باید این پاسخی برای نیازها باشد و هدف این بوده که ایزوتوپ‌های مورد نیاز را تولید کند و نکته مهمتر اینکه وارد این عرصه شویم. ما تنها کشور مستقلی هستیم که وارد این جریان شدیم و با استفاده از ظرفیت‌های ملی سامانه را ایجاد کردیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی در خصوص تعاملات با کشورها و روایت گری‌های ایران گفت: هرچقدر روابط گسترش پیدا کند، شفافیت وجود داشته باشد و روایت واقعی را منتقل کنیم، طبیعی است که اثر دارد.

رئیس سازمان انرژی اتمی در خصوص کارهای فرهنگی در سازمان گفت: از گذشته مرکز فرهنگی در سازمان فعال بوده و برنامه ریزی‌ها انجام شده است. از آموزش برای خانواده‌ها و بصیرت افزایی تا برنامه‌های قرآنی برنامه ریزی شده است.
نظرات بینندگان