کد خبر: ۴۲۳۷۲
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۷

برگزاری اولین مراسم بدرقه زائران اربعین در میدان آزادی پایتخت

دو هفته مانده به اربعین، «اجتماع اربعینی‌ها» در میدان آزادی تهران برگزار شد. این برنامه که مقدمات آن از مراسم محرم شهر در همین میدان آغاز شده بود، به همت شهرداری منطقه 9 تهران و کمک دیگر ارگان‌ها به بزرگترین گردهمایی دلدادگان راهپیمایی بزرگ اربعین تبدیل شد.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از وطن شهر، مراسم محرم شهر که با سازه بزرگ آن یعنی کشتی سفینه‌النجاه و برنامه‌های گوناگون آیین شناخته می‌شود برای ۱۶ شب میزبان شهروندان بود و در این مدت تعداد زیادی از تهرانی‌ها همزمان با غروب خورشید به این میدان مراجعه می‌کردند.

مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران در باره تفاوت مراسم امسال با برنامه‌های مشابه دو سال گذشته می‌گوید: در سال‌های گذشته، مراسم بدرقه زائران اربعین بیشتر درباره خادمانی بود که به راهپیمایی اعزام می‌شدند تا در آنجا به زائران پیاده خدمت رسانی کنند. اما امسال عنوان برنامه «اجتماع اربعینی‌ها» است. یعنی تمام کسانی که دلداده مراسم اربعین هستند، چه کسانی که به این سفر می‌روند و حتی جاماندگان که توفیق حضور در پیاده‌روی را ندارد. با این مراسم و اجتماعی که طراحی شده است، فضای شهر برای سفرهای زیارتی اربعین آماده می‌شود.


مصطفی زیبایی‌نژاد درباره حضور نسل‌های جوان در این برنامه می‌گوید: رویکرد اصلی برنامه هم حضور نوجوانان و دانش‌آموزان است همچنان که رویکرد برنامه‌های شهرداری در محرم هم به همین صورت بود. در دهه محرم هم حمایت و پشتیبانی از هیات‌های دانش‌آموزی اکنون نیز ویژه‌برنامه‌هایی برای نوجوان‌ها طراحی شده و این رویکرد تداوم یافته است. برای دعوت از نوجوان‌ها هم با آموزش و پرورش و هم هیات‌ها ارتباط داشتیم. از طریق رسانه‌ها هم فراخوان‌هایی منتشر شد که در فضای مجازی و تلویزیون بازتاب داشت. از نوجوان‌ها دعوت کردیم که با خانواده خود در اجتماع اربعینی‌ها شرکت کنند.

اجتماع دلدادگان و اعزام خادمان
در سال‌ها قبل مدتی مانده به اربعین بدرقه زائران در شهر انجام می‌شد. مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به طرح‌های سال‌های گذشته می‌افزاید: دو سال پیش و در سال اول دوران مدیریت فعلی شهرداری تهران، آیین بدرقه خادمان شهرداری در حرم حضرت سیدالکریم. پارسال هم این مراسم در مصلی برگزار شد و در آن هم مردم و هم خادمان دستگاه‌های مختلف حضور پیدا کردند و با مشارکت مدیران دستگاه‌های مختلف و حضور رییس ستاد اربعین، مراسم اعزام خادمان به صورت نمادین اجرا شد. امسال به این دلیل که مردمی سازی برنامه‌های اربعین به صورت بخشی از طرح‌های شهرداری قرار گرفته است، ما نیز از موکب‌داران و تمام کسانی که به نحوی به زائران خدمت رسانی می‌کنند دعوت کردیم. امسال جنبه مردمی بودن مراسم بیشتر از دستگاه‌ها و ارگان‌ها است. مراسم به دلدادگان اباعبدالله تعلق دارد و دستگاه‌ها هم به اجرای آن کمک می‌کنند.


زیبایی‌نژاد با اشاره به همکاری بخش‌های مختلف شهرداری در برگزاری مراسم ویژه ماه‌های محرم و صفر تاکید می‌کند:

مراسم بدرقه اربعین به نوعی اختتامیه مراسم محرم شهر در میدان آزادی است. در این مراسم از ساعت ۶ تا ۱۱  هر شب ۴۰ – ۵۰ نفر شرکت داشتند و در ایام خاص مانند جمعه‌ها از ۷۰ هزار نفر هم بیشتر می‌شد. به دلیل اینکه میدان آزادی در منطقه ۹ قرار دارد، مدیریت این منطقه بخش مهمی از امور را انجام می‌دهد و منطقه ۷ هم به عنوان معین مشخص شده است. همچنین دیگر مناطق که کار پشتیبانی را انجام می‌دهند. شرکت مترو هم هماهنگی لازم برای انتقال شهروندان را انجام داده است همچنین اتوبوسرانی هم سرویس‌هایی برای این کار اختصاص داده است.
نظرات بینندگان