کد خبر: ۴۲۳۶۸
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۰

قیمت جهانی نفت امروز افزایشی شد

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۱ دلار و ۱۲ سنت معادل ۱.۳۴ درصد افزایش به ۸۴ دلار و ۴۸ سنت رسید.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از رویترز، قیمت نفت برای دومین روز پیاپی افزایش یافت اما این افزایش قیمت برای جبران کاهش قیمت روزهای گذشته کافی نبود و نفت دومین هفته پیاپی کاهش قیمت را تجربه می‌کند. به نظر می‌رسد سیاست فدرال رزرو آمریکا برای بالا نگه داشتن نرخ بهره جهت کنترل تورم همچنان ادامه دارد.
قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با 1 دلار و 12 سنت معادل 1.34 درصد افزایش به 84 دلار و 48 سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با 78 سنت معادل 0.99 درصد افزایش، 79 دلار و 83 سنت معامله می‌شود.
کاهش عرضه نفت اوپک پلاس همچنان از بازار حمایت می‌کند، اما بی‌ثباتی در مورد دورنمای اقتصاد جهان، ضعف رشد اقتصاد چین و رکود احتمالی در آمریکا و اروپا قیمت نفت را تحت تاثیر قرار داده است.
نشانه‌هایی وجود دارد که فدرال رزرو آمریکا قصد دارد نرخ بهره را برای مدت طولانی‌تری در سطح بالا نگه دارد تا تورم را تا هدف دو درصد بانک مرکزی پایین بیاورد.
جروم پاول رئیس فدرال رزرو آمریکا در اجلاس سالانه جکسون هال گفت:«هدف ما پایین آوردن تورم تا هدف 2 است و ما این کار را انجام می‌دهیم».

این اجلاس یکی از مهم‌ترین رویدادها برای مشخص کردن سیاست پولی بانک مرکزی آمریکاست.
تورم سالیانه در آمریکا در ژوئن 2022 به خاطر هزینه‌های بالای دولت پس از بحران کرونا به 9 درصد رسید. فدرال رزرو برای مهار این تورم، بیشترین افزایش نرخ بهره طی 20 سال گذشته را اعمال کرد و آن را از 0.25 در مارس 2022 به 5.5 رساند.
احتمال افزایش عرضه جهانی نفت هم بر قیمت آن تاثیر گذاشته است. علی رغم کاهش تولید داوطلبانه روسیه و عربستان، ونزوئلا و ایران که هر دو تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارند قرار است به زودی تولید نفت خود را افزایش دهند.
مقامات آمریکا پیشنهاد کاهش تحریم‌های نفتی ونزوئلا را ارائه داده‌اند که طبق آن اگر ونزوئلا یک انتخابات آزاد ریاست جمهوری برگزار کند، شرکت‌ها و کشورهای بیشتری می‌توانند نفت این کشور را وارد کنند.
ایران هم اعلام کرده تولید نفت خام خود را علیرغم ادامه تحریم‌های آمریکا تا پایان تابستان به 3.4 میلیون بشکه در روز می‌رساند.
طبق اطلاعات موسسه کپلر، صادرات نفت خام ایران در سال جاری میلادی افزایش یافته است. صادرات ایران در ماه مه به 1.54 میلیون بشکه در روز رسید، یعنی بالاترین رقم طی 4 سال و نیم گذشته. طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی تولید نفت ایران در ماه ژوئیه تا 3 میلیون بشکه در روز افزایش یافت.
نظرات بینندگان