کد خبر: ۴۲۳۳۶
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۲

معضلات استفاده از ظروف یک‌بارمصرف

کارشناس و مسئول بخش معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: ظروف یک‌بارمصرف، چند بار مصرف ساخته نشده‌اند و چند بار مصرفی از آنها برای سلامتی مضر است.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از ندا قسامی، در خصوص معایب استفاده از ظروف یکبار مصرف، اظهار کرد: همان‌طور که می‌دانیم در جهت پیشرفت صنعت، تقاضای مردم برای استفاده از  ظروف یک‌بارمصرف افزایش‌ یافته است. صرفه‌جویی در زمان از جهت سرعت استفاده و استفاده در مکان‌های عمومی و موارد بهداشتی، از جمله مزایای خرید این ظروف خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه اکنون در مکان‌های مختلف استفاده از این ظروف جز عوامل ضروری زندگی بشر شده، افزود: اما غافل از اینکه تعداد دفعات استفاده از آنها و شرایط استفاده از ظروف یک‌بارمصرف بسیار مورد اهمیت است. این ظروف یک‌بارمصرف هستند و برای چند بار مصرفی ساخته نشده‌اند، بنابراین برای چند بار مصرفی از آنها مضر است.

کارشناس و مسئول بخش معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، گفت: ظروف یک‌بارمصرف انواع مختلفی دارند، از جمله ظروف پلی‌استایرن، ظروف پلی‌پروپیلن، گیاهی و انواع مختلف دیگر اما برای نوشیدنی‌های داغ و غذاهای داغ بهتر است از ظروف کاغذی، گیاهی یا پلی‌پروپیلن استفاده شود. البته در جهت استفاده از ظروف پلی‌استایرن محدودیت دمایی داریم و صرفاً تا دمای ۶۵ درجه باید مواد غذایی در آنها مصرف شود.

 این کارشناس درباره آسیب‌های ناشی از این ظروف، تصریح کرد: ظروفی که از جنس پلی‌پروپیلن باشند به دلیل اینکه پلیمرها زنجیره‌ای و زنجیرهای بلند هستند احتمال تکه‌شدن زنجیره کمتر است، اما ظروف پلی‌استایرن به این شکل نیست و تجمع آن‌ها و ضررهای آن‌ها بیشتر روی کبد افراد است و استفاده بیش از اندازه آنها مشکل‌ساز خواهد بود، ولی در حالت معمولی مشکلی ایجاد نمی‌کند.

 وی  در خاتمه خاطرنشان کرد: گاهی شرایط بهداشتی ایجاب می‌کند از این ظروف استفاده کنیم، اما در حالت معمولی توصیه می‌شود از ظروف معمولی و شیشه‌ای استفاده شود.
نظرات بینندگان