کد خبر: ۴۲۳۱۹
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۵

عملکرد «دولت مردمی» در یک نگاه

فردا دوم شهریور مصادف با آغاز هفته دولت و ۲ سالگی دولت سیزدهم است؛ به همین بهانه گزارش مدیریتی عملکرد دولت مردمی از بازه زمانی مردادماه سال گذشته تا تیرماه سال جاری منتشر شده است.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از ایسنا، همزمان با استقرار دولت مردمی در نیمه دوم سال ۱۴۰۰، اولویت دولت ثبات آفرینی و پایدارسازی وضعیت کشور در ابعاد مختلف و به دنبال آن ایجاد امید و نشاط در سطح جامعه بوده است. مرگ روزانه ۷۰۰ نفر به دلیل بیماری کرونا، ضعف مفرط مجموعه‌ دولت در مدیریت بحران کرونا و ممانعت دولت‌های غربی از ورود واکسن کووید به کشور یکی از چالش‌های مهم دولت مردمی در شروع فعالیت بوده‌ است.

کاهش شدید درآمدهای دولت به دلیل وضعیت اسفناک فروش نفت و عدم دسترسی به درآمد حاصل از آن به دلیل تحریم‌های ظالمانه، کسری شدید بودجه و به تبع آن افزایش تورم وضعیت کشور را بحرانی و شکننده کرده بود. شروع تنش‌های منطقه‌ای و به خصوص آغاز جنگ اوکراین نیز از جمله عوامل مهمی بود که بر شرایط کشور تأثیر داشت. در کنار همه این چالش‌ها و مسائل دیگر، بی برنامگی و بی انگیزگی دولت قبل برای بهبود شرایط مهمترین موضوعی بود که باعث ناامیدی و نارضایتی مردم از شرایط کشور شده بود. تورم بالای ۵۰ درصد، رشد بالای نقدینگی، افزایش خاموشی‌ها در فصل تابستان، کاهش ذخایر آبی کشور و رشد اقتصادی منفی نتیجه فقدان تدبیر و امید در مجموعه دولت قبل بود که کار را برای هر دولتی دشوار می‌نمود که با عنایت الهی آسان شد.

در سال ۱۴۰۱، دولت بعد از تلاش‌های شبانه روزی برای حل چالش‌های مزبور و موفقیت در واکسیناسیون عمومی و مدیریت بحران‌های کسری بودجه، ناترازی انرژی و کمبود ذخایر کالاهای اساسی و بازآفرینی روابط با کشورهای همسایه، توسعه زیرساخت‌های تحول و پیشرفت را به عنوان یک اولویت در دستور کار خود قرار داد. در این سال، اتمام پروژه‌های نیمه تمام و طرح‌های بر زمین مانده از جمله تکمیل کریدورهای ارتباطی شرق به غرب و شمال به جنوب، تکمیل پالایشگاه‌ها، ایجاد زیرساخت‌های اطلاعاتی در حوزه‌های مالیاتی و بانکی و... در دستور کار بوده است. همت و تلاش بی وقفه دولت در سال ۱۴۰۱ همزمان با بحران‌آفرینی کشورهای متخاصم و جریان معاند داخلی و خارجی و همصدایی مخالفان داخلی دولت بوده است که با همراهی مردم و حضور آنان در صحنه، پیشرفت کشور متوقف نشد بلکه سرعت بیشتری پیدا کرد.

با توجه به شکست دشمن در جنگ ترکیبی و همه‌جانبه، توفیقات دولت در سال ۱۴۰۱ در عرصه‌های مختلف و جبران عقب ماندگی‌ها، از سرگیری روابط دیپلماتیک و اقتصادی با کشورهای همسایه به خصوص کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، افزایش حجم صادرات کشور، تکمیل زیرساخت‌های کشور و...، سال ۱۴۰۲ به عنوان دوره تحول و پیشرفت مد نظر قرار گرفته است. در این دوره، دولت به دنبال پیگیری موضوعات راهبردی و اجرای پروژه‌های کلان در سطح کشور است تا بدین وسیله زمینه‌ساز تحقق پیشرفت و عدالت باشد.

به طور کلی، برنامه‌ها و عملکرد دولت در دوسال ابتدایی فعالیت خود به  ۷ سرفصل «رشد تولید و اشتغال»، «پیشرفت و ثبات اقتصادی»، «توسعه زیرساخت‌ها و امور زیربنایی کشور»، «ارتقای سرمایه اجتماعی و هویت ملی»، «توسعه دیپلماسی فعال و تأمین امنیت پایدار» و «اصلاح رویکردهای حکمرانی» تعریف شده که بیانگر جهت‌گیری دولت در راستای تحقق اهداف و وعده‌های خود نیز است.

رشد تولید و اشتغال

یکی از اولویت‌های دولت مردمی در دوسال ابتدایی فعالیت خود، رشد تولید و اشتغال با محوریت وزارت‌خانه‌های صنعت، معدن و تجارت، نفت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و جهاد کشاورزی و سازمان اداری و استخدامی کشور به عنوان متولی موضوع بهره وری در کشور، بوده است.

رشد تولید در بخش های «پتروشیمی،تولید انواع منسوجات منتخب، تولید لوازم خانگی،تولید فولاد خام و محصولات فولادی، تولید آلومینیوم، تولید سیمان، تولید انواع خودرو و تکمیل خودروهای ناقص، تولید خودروی سواری، غلات اساسی کشاورزی، محصولات دیم، گندم، گاز و میعانات گازی، تولید از میادین نفتی، جمع‌آوری گازهای مشعل و همراه و ایجاد ارزش افزوده، بنزین موتور، خوراک نفت و میعانات گازی، نفت گاز» افزایش یافته است.

محورهای رشد تولید و اشتغال شامل اشتغالزایی،  تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، حمایت از بنگاه‌های اقتصادی مشکل دار و احیای ظرفیت‌های غیر فعال،  سرمایه گذاری و تامین مالی تولید و توسعه صادرات بوده است.

اشتغالزایی

در زمینه اشتغالزایی شاهد «پرداخت بیش از ۱۰۰ همت تسهیلات اشتغالزایی در بخش‌های مختلف صنعت، کشاورزی و خدمات، اجرای طرح کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی و برقراری ۷۲۶۹ معافیت و مشوق بیمه کارفرمایی و اجرای طرح های مهارت آموزی» در این دولت بوده ایم.

تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار

در زمینه تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار شاهد «ارسال دو لایحه به منظور اصلاح مجموعاً ۲۰ قانون و ۱۴۸ مقرره مخل کسب و کار، حذف شروط مبهم و تغییر پذیر برای صدور مجوز و سهولت در دریافت مجوزهای کسب‌وکار، حذف شرط عدم سوء پیشینه از ۹۰% مجوزهای کسب و کار، الکترونیکی کردن صدور مجوزها از طریق راه اندازی درگاه ملی مجوزها، از تعداد ۴۵۷۰ عنوان مجوز کسب و کار تعداد ۴۴۵۱ مجوز در بستر درگاه ملی صدور مجوزها صادر می­ شود ( حدود ۹۷%) با دریافت بیش از ۷۰۰.۰۰۰ تقاضای مجوز در درگاه ملی مجوزها، تهیه پیش نویس آیین نامه ماده ۲۴ قانون بهبود مستمر محیط کسب وکار و ارسال آن به دولت بعد از ۱۰ سال با هدف پیش بینی پذیری سیاستها و مقررات ناظر بر کسب وکارها» بوده ایم.

حمایت از بنگاه‌های اقتصادی مشکل دار و احیای ظرفیت‌های غیر فعال

دولت در زمینه حمایت از بنگاه های اقتصادی مشکل دار به «فعال‌سازی واحدهای معدنی، فعال‌سازی واحدهای تولیدی،  حمایت از بنگاه‌های اقتصادی، شناسایی بنگاه های اقتصادی مشکل دار» کمک کند.

سرمایه گذاری و تامین مالی تولید

از مهمترین اقدامات دولت در زمینه سرمایه گذاری« هدایت تسهیلات پرداختی به سمت بخش‌های مولد اقتصاد، گسترش تأمین مالی زنجیره ای، پرداخت تسهیلات مبتنی بر صورت‌حساب الکترونیکی، اعطای تسهیلات به طرح‌های روستا تعاون، تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی زود بازده، کمک بلاعوض جهت توسعه تعاونی‌های فراگیر ملی و سهامی عام، پرداخت تسهیلات هدفمند به فعالان بخش تعاون، رشد ۸۰ درصدی تسهیلات پرداختی به بخش کشاورزی، افزایش ۸۸ درصدی پرداخت غرامت ناشی از خسارات طبیعی و توسعه و تنوع‌بخشی به روش‌های تأمین مالی تولید» بوده است.

توسعه صادرات

در زمینه توسعه صادرات، دولت توانسته «صادرات غیر نفتی،صادرات نفت خام، گاز، میعانات گازی و محصولات پتروشیمی و وصول درآمدهای ارزی، حمایت از صادرات محصولات بومی حوزه فاوا و کمک به بازارسازی، خدمات فنی و مهندسی» را تحقق بخشد.

پیشرفت و ثبات اقتصادی

در بخش پیشرفت و ثبات اقتصادی شاهد تامین مالی دولت، اصلاح نظام مالیاتی، اصلاح فرایندهای گمرکی،  بهبود عملکرد بازار سرمایه،  بهبود نظام بانکی در عملکرد بانک‌های دولتی و کنترل رشد نقدینگی از سوی دولت بوده ایم.

تامین مالی دولت

در بخش تامین مالی دولت «اصلاح فرایند دریافت حقوق دولتی معادن، جهش درآمدهای ارزی حاصل از صادرات نفت خام، میعانات گازی، گاز صادراتی، فرآورده­های نفتی و محصولات پتروشیمی، رشد درآمدهای مالیاتی، تسویه بدهی‌های دولت، مولدسازی دارایی های دولت» را داشته ایم.

اصلاح نظام مالیاتی

در زمینه اصلاح نظام مالیاتی در دولت شاهد «گسترش پایه‌های مالیاتی، تکمیل الزامات پیاده‌سازی قانون سامانه مؤدیان، پیشرفت ۶۵ درصدی پروژه توسعه انبارداده و پروفایلینگ مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی به عنوان زیرساخت تولید اظهارنامه پیش‌فرض الکترونیکی و ابلاغ الکترونیکی تمامی اوراق مالیاتی، تفکیک حساب‌های شخصی از حساب‌های تجاری و جلوگیری از سوءاستفاده از حساب‌های شخصی افراد، توسعه و تکمیل نظام شناسایی و ثبت نام مودیان، ساماندهی حدود ۱۸.۸ میلیون پذیرنده بانکی (POS) و الصاق بیش از ۹.۳ میلیون پذیرنده به پرونده‌های مالیاتی، ارائه و تصویب لایحه مالیات بر مجموع درآمد (PIT) در دولت» بوده ایم.

اصلاح فرایندهای گمرکی

از جمله اصلاح فرایندهای گمرکی، «تسهیل و تسریع عملیات گمرکی، پیگیری ساختارمند پاسخگویی به استعلامات و توسعه طرح فعالان اقتصادی برگزیده گمرکی در جهت ارائه خدمات و تسهیلات به شرکت های تولیدی و دانش بنیان » بوده است.

بهبود عملکرد بازار سرمایه

الکترونیکی نمودن فرآیندهای بازار سرمایه، توسعه ابزارها و نهادهای مالی، توسعه ابزارها و نهادهای مالی و انحصارزدایی و تسهیل در فرآیند صدور مجوز نهادهای مالی از جمله موارد بهبود عملکرد بازار سرمایه از سوی دولت مردمی بوده است.

بهبود نظام بانکی در عملکرد بانک‌های دولتی

در زمینه بهبود نظام بانکی شاهد «توسعه بانکداری قرض الحسنه و  افزایش سرمایه بانک‌های دولتی» در دولت بوده ایم.

کنترل رشد نقدینگی

در زمینه کنترل رشد نقدینگی «تنظیم برنامه جامع کنترل رشد نقدینگی و تعیین دامنه رشد نقدینگی  به شکل ماهانه و پایش آن، کنترل خلق پول بانکی از طریق تنظیم و اعمال جدی کنترل رشد ترازنامه بانک‌ها و  اصلاح مقررات مربوط به آن، هدایت نرخ سود در بازار بین بانکی حول نرخ سیاستی و در محدوده دالان نرخ سود بازار، ابلاغ بسته سیاست‌های پولی بانک مرکزی (مصوبه مورخ ۲۲/۹/۱۴۰۱ شورای پول و اعتبار) و اجرای آن از ۱۰ /۱۱ /۱۴۰۱ و افزایش نسبت سپرده قانونی در سطح شبکه بانکی به میزان نیم واحد درصد» را داشته ایم.

توسعه زیرساخت ها و امور زیربنایی کشور

در زمینه توسعه زیر ساخت ها شاهد «تأمین مسکن خانواده‌های فاقد مسکن واجد شرایط، نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده شهری، توسعه زیرساخت‌های آب و آبفا،  تأمین پایدار سوخت مورد نیاز کشور، توسعه گازرسانی و ذخیره‌سازی گاز و فرآورده‌های نفتی، ارتقای ظرفیت تولید نفت و فرآورده‌های نفتی،  ارتقای زیرساخت‌های بهره برداری صنایع نفت و گاز، توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل کشور، توسعه حمل و نقل (باری/مسافری، داخلی/ خارجی)، فعالسازی کریدورهای حمل و نقل، شتاب بخشی به تحقق شبکه ملی اطلاعات و توسعه زیرساخت‌های ارتباطی کشور، توسعه پیام رسان ها و شبکه اجتماعی بومی،  طراحی و ساخت ماهواره های مورد نیاز کشور و انجام پرتاب های تحقیقاتی و عملیاتی و  احداث و بهسازی نیروگاه‌ها و توسعه زیرساخت شبکه برق» بوده ایم.

تأمین مسکن خانواده‌های فاقد مسکن واجد شرایط، نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده شهری

دولت توانست «تامین زمین برای اجرای قانون، نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده شهری، پرداخت تسهیلات به پروژه های خود مالکی، نوسازی و بهسازی مسکن روستایی،تخصیص زمین به متقاضیان واجد شرایط به صورت انفرادی و گروهی، تخصیص زمین به متقاضیان واجد شرایط در قالب انبوه سازی، تصویب دستوالعمل‌های مربوط به ثبت نام متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن، تصویب دستورالعمل‌های مربوط به ثبت نام متقاضیان طرح جوانی جمعیت، پرداخت تسهیلات برای افزایش تولید و عرضه مسکن، توجه به مسکن کارگری  برای اولین بار در دولت مردمی و شروع احداث ۵۶.۸۰۳ واحد مسکونی جهت واگذاری به مددجویان نیازمند تحت پوشش  سازمان بهزیستی، ارتقای  نرخ ایثارگران دارای مسکن و اجرای طرح‌های مسکن روستایی» را به بهترین نحو اجرا کند.

توسعه زیرساخت‌های آب و آبفا

در بخش توسعه زیر ساخت های آب و آبفا شاهد «آبرسانی به ۳۰۳۰ روستا، احداث ۴۳۶۵ کیلومتر خطوط انتقال آب روستایی، احداث سدهای ملی، احداث شبکه‌های آبیاری و زهکشی، احداث و بهره‌برداری از تصفیه‌خانه‌های فاضلاب، احداث شبکه جمع‌آوری و خطوط انتقال فاضلاب، خرید تضمینی آب‌شیرین‌کن و بازچرخانی پسآب برای صنعت و فضای سبز » از سوی دولت بوده ایم.

تأمین پایدار سوخت مورد نیاز کشور، توسعه گازرسانی و ذخیره‌سازی گاز و فرآورده‌های نفتی

«تامین پایدار سوخت و انرژی موردنیاز بخش‌های مختلف کشور و  افزایش خطوط انتقال و پوشش گازرسانی سطح کشور» از جمله اقدامات دولت در زمینه تامین سوخت کشور بوده است.

ارتقای ظرفیت تولید نفت و فرآورده‌های نفتی

در بخش ارتقای فرآورده های نفتی شاهد «افزایش ۲۲ درصدی ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی و  افزوده شدن قریب به ۵۶ میلیون متر مکعب در روز به ظرفیت تولید گاز نسبت به ابتدای دولت و افزوده شدن بالغ بر ۷۰ هزار بشکه در روز به ظرفیت تولید میعانات گازی کشور نسبت به ابتدای دولت» بوده ایم.

ارتقای زیرساخت‌های بهره برداری صنایع نفت و گاز

در زمینه ارتقای زیرساخت های نفت و گاز شاهد ارتقای «گاز و میعانات گازی، گازهای مشعل و همراه، تولید و پشتیبانی فرآورده‌های نفتی،تولید و پشتیبانی فرآورده‌های نفتی، تولید و پشتیبانی فرآورده‌های نفتی و تولید و پشتیبانی فرآورده‌های نفتی» بوده ایم.

توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل کشور

در این بخش شاهد «بهره برداری از خطوط اصلی ریلی،احداث بزرگراه و راه اصلی، احداث آزادراه‌های کشور، احداث و آسفالت راه های روستایی بالای ۲۰ خانوار و ظرفیت کانتینری بنادر بازرگانی کشور» بوده ایم.

توسعه حمل و نقل (باری/مسافری، داخلی/ خارجی)

در بخش توسعه حمل و نقل در دولت شاهد توسعه «حمل بار ترانزیتی جاده ای، جابجایی مسافر ریلی، رشد مجموع جابجایی بار و مسافر، انعقاد و عملیاتی نمودن تفاهم‌های‌ همکاری با کشورهای روسیه، ترکمنستان، قزاقستان و ازبکستان و توسعه هدفمند بازار پروازهای عبوری و افزایش سهم بازار کشور از پروازهای عبوری» بوده ایم.

فعالسازی کریدورهای حمل و نقل

در این بخش شاهد «فعالسازی و تقویت کریدور شمال-جنوب  و فعالسازی و تقویت کریدور شرق-غرب» و  افتتاح مسیر ترانزیتی ریلی روسیه-هند از طریق ایران (کریدور شمال –جنوب شاخه شرقی دریای خزر) در تیر ماه ۱۴۰۱ و تثبیت این مسیر با عبور بیش از ۳۰ قطار فله‌بر از مبدا روسیه به مقصد هند در پاییز ۱۴۰۱ و عبور حدود ۶۰ هزار تن بار کود ترانزیتی و افتتاح مسیر ترانزیتی تمام ریلی کانتینری قزاقستان-ترکمنستان-ایران-ترکیه با حمل محمولات ترانزیتی کانتینری در خردادماه ۱۴۰۱ در راستای تقویت کریدور شرق-غرب و احیای جاده ابریشم با هدفگذاری سالانه ۵ میلیون تن و ... بوده ایم.

شتاب بخشی به تحقق شبکه ملی اطلاعات و توسعه زیرساخت‌های ارتباطی کشور

در بخش توسعه زیر ساخت های کشور «تکمیل ۲۳ درصدی شبکه ملی اطلاعات نسبت به ابتدای دولت، افزایش ظرفیت پهنای باند شبکه انتقال زیرساخت کشور، گسترش اتصال روستاهای بالای بیست خانوار به شبکه ملی اطلاعات، افزایش ظرفیت IP شبکه زیرساخت کشور، راه اندازی و توسعه پنجره ملی خدمات دولت هوشمند و پیگیری اتصال دستگاه‌های مشمول به پنجره واحد و توسعه شبکه دسترسی فیبرنوری» را داشته ایم.

توسعه پیام رسان ها و شبکه اجتماعی بومی

افزایش ظرفیت فنی و زیرساختی پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی بومی در کنار ارائه سرویس های متنوع در بستر آنها، حمایت فنی و زیرساختی از پیام رسان ها و شبکه اجتماعی بومی، افزایش ۴۰۰ درصدی ترافیک پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی داخلی و ارائه خدمات صوتی و تصویری با کیفیت از طریق پیام رسان های داخلی از جمله اقدامات انجام شده در زمینه توسعه پیام رسانها بوده است.

طراحی و ساخت ماهواره های مورد نیاز کشور و انجام پرتاب های تحقیقاتی و عملیاتی

در این بخش شاهد « افزایش تعداد ماهواره های آماده پرتاب،افزایش تعداد ماهواره های در حال ساخت، استقرار ماهواره نور و ماهواره سنجش از دور ملی خیام در مدار و انجام پرتاب های تحقیقاتی » بوده ایم.

احداث و بهسازی نیروگاه‌ها و توسعه زیرساخت شبکه برق

در زمینه احداث نیروگاه ها شاهد «بهره‌برداری از ۳۴ نیروگاه حرارتی با ظرفیت ۵۱۹۸ مگاوات،  بهره‌برداری از نیروگاه‌های تجدیدپذیر با ظرفیت ۲۲۳.۵۳ مگاوات، بهره‌برداری از نیروگاه‌های تولید پراکنده و مقیاس کوچک با ظرفیت ۲۸۴.۳ مگاوات، ارتقای توان تولید نیروگاه‌های موجود به ظرفیت ۱۴۰۰ مگاوات، رفع محدودیت تولید به ظرفیت ۶۰۰ مگاوات، افزایش ظرفیت شبکه انتقال و فوق توزیع برق، افزایش ظرفیت توزیع شبکه برق و احداث خطوط و پست‌های انتقال و توزیع برق روستایی» بوده ایم.

پیشرفت علم و فناوری و سلامت

کنترل همه گیری کرونا و  انجام واکسیناسیون،پوشش بیمه سلامت و کاهش سهم مردم از هزینه خدمات درمانی،  دسترسی عادلانه به خدمات بهداشتی و درمانی در سراسر کشور، تکمیل و بهره برداری پروژه های نظام سلامت، برقراری دولت الکترونیک در حوزه سلامت، ارتقاء جایگاه  علمی کشور از نظر تولید کمی و کیفی مقالات علمی، ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه،  تولید داخل و دانش بنیان،  توسعه فناوری هسته‌ای از جمله اقدامات دولت در زمینه پیشرفت علم و فناوری و سلامت بوده است.

کنترل همه گیری کرونا و  انجام واکسیناسیون

پوشش واکسیناسیون کرونا درکل جمعیت، تامین واکسن کرونا (از انواع وارداتی و تولید داخل)، ذخیره  واکسن کرونا، تولید کیت تشخیص امیکرون، تولید واکسن کرونا در کشور و صادرات واکسن کرونا از جمله اقدامات دولت در دوران کرونا بوده است.

پوشش بیمه سلامت و کاهش سهم مردم از هزینه خدمات درمانی

در این بخش شاهد،  بیمه افراد فاقد بیمه سلامت از پنج دهک ابتدایی (برای اولین بار در نظام سلامت کشور)،  کاهش فرانشیز (سهم خودپرداختی بیمار) در بیمه­شدگان تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره)،  اجرای طرح دارویار و تثبیت و کاهش پرداختی از جیب مردم در خرید دارو، تاسیس صندوق بیماران صعب العلاج و کاهش پرداخت در زمان دریافت خدمات تشخیصی بیماران صعب العلاج، پوشش بیمه سلامت مادران باردار وکودکان تا ۵ سالگی، اجرای آزمایشی طرح «سلامت بخش» در سه استان کمتر برخوردار، پوشش بیمه‌ای زوج های نابارور (پرداخت مبلغ ۱،۳۶۰ میلیارد ریال به مراکز طرف قرارداد و به بیمه شدگان  به صورت خسارت متفرقه)، توسعه خدمات بیمه اجتماعی در کشاورزان،روستائیان و عشایرو توسعه خدمات درمانی جامعه تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی بوده ایم.

دسترسی عادلانه به خدمات بهداشتی و درمانی در سراسر کشور

«توزیع پزشکان متخصص ضریب کا به مناطق محروم،  توزیع پزشک متخصص  با تمرکز بر مناطق محروم و کمتر برخوردار، توزیع پزشک، دندان پزشک و داروساز با تمرکز بر مناطق کمتر برخوردار، افزایش ظرفیت پذیرش دستیاری تخصصی پزشکی در جهت تربیت و تامین کادر متخصص پزشکی جهت ارایه خدمات سلامت، افزایش ظرفیت پذیرش فوق تخصصی پزشکی در جهت تربیت و تامین کادر متخصص پزشکی جهت ارایه خدمات سلامت، اجرای برنامه "سلامت خانواده و نظام ارجاع" با رویکرد پیشگیری محوری و دسترسی عادلانه مردم به خدمات نظام سلامت و  توزیع تجهیزات پزشکی سرمایه ای سنگین با تمرکز بر مناطق محروم و کم برخوردار در جهت ارایه خدمات عادلانه سلامت شامل اسپکت سی تی، پت سی تی، توموتراپی، MR، آنژیوگرافی پریفرال، آنژیوگرافی قلبی، آنژیوگرافی مغزی، سی تی اسکن، سی تی آنژیو، سی تی سیمولاتور، شتاب دهنده تولید داخل و  گاما نایف» از جمله اقدامات دولت در زمینه دسترسی عادلانه به خدمات بهداشتی و درمانی در کشور بوده است.

تکمیل و بهره برداری پروژه های نظام سلامت

توسعه و تجهیز تخت­های بیمارستانی و افتتاح ابرپروژه های نظام سلامت، تجهیزو توسعه پروژه های درمانی جدید،  توسعه و تجهیز تخت های  PICU، توسعه و تجهیز ۱۰۶ مرکز درمانی با تمرکز بر مناطق کمتر برخوردار و محروم،تکمیل و بهره­برداری  از پروژه­های بهداشتی، افتتاح مراکز دندانپزشکی (با تمرکز بر مناطق کمتر برخوردار و محروم) و توزیع دستگاه دیالیز از جمله اقدامات دولت در زمینه تکمیل پروژه های نظام سلامت از سوی دولت بوده است.

برقراری دولت الکترونیک در حوزه سلامت

رونمایی از سامانه نظام ارجاع الکترونیک،تکمیل و بروزرسانی سامانه پرونده الکترونیک سلامت ایرانیان (سپاس)، رونمایی از سامانه ملی باروری سالم، اصلاح و توسعه داشبوردهای موجود سامانه یکپارچه بهداشت (سیب)،استقرار کامل نسخه نویسی الکترونیک، به روز سیستم اطلاعات بیمارستانی (HIS)،اجرای برنامه نسخه نویسی، نسخه پیچی و امضای الکترونیک، راه اندازی سامانه رسیدگی الکترونیکی اسناد برنامه های معاونت درمان و راه اندازی دانشگاه علوم پزشکی هوشمند از جمله اقدامات دولت در برقراری دولت الکترونیک بوده است.

ارتقاء جایگاه  علمی کشور از نظر تولید کمی و کیفی مقالات علمی

نگهداشت رتبه جهانی کمیت علم ایران در پایگاه آماری اسکوپوس و حمایت مالی از تحقیقات و پژوهش‌های اساتید جدیدالاستخدام از جمله اقدامات دولت در زمینه ارتقا جایگاه علمی کشور بوده است.

ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه

بورسیه شغلی نخبگان و دانشجویان برتر، حذف رشته‌های بدون متقاضی و الزام پیوست اشتغال برای رشته‌های جدید و  راه‌اندازی سامانه ایده‌ها و نیازها (نان) از جمله اقدامات دولت در این بخش بوده است.

تولید داخل و دانش بنیان

توسعه همکاری وزارت نفت با شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز دانشگاهی، توانمندسازی تولید داخل در اقلام راهبردی و غیرراهبردی صنعت نفت، حمایت از تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین در بخش کشاورزی، تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان به میزان ۱۵۰ هزار میلیارد تومان از طریق نظام بانکی، اعطای اعتبار مالیاتی به ۱۰۹۸ شرکت دانش‌بنیان، افزایش فروش محصولات شرکت‌های مستقر در پارک‌ها و مراکز رشد، افزایش تعداد فناوران شاغل در پارک‌ها و مراکز رشد، توسعه صادرات دانش‌بنیان توسط پارک‌ها و مراکز رشد، افزایش تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان، افزایش فروش (درآمد) شرکت‌های دانش‌بنیان، افزایش اشتغال در شرکت‌های دانش‌بنیان، بومی‌سازی فناوری‌های گلوگاهی از طریق برنامه ساخت بار اول و توسعه صادرات کالاها و خدمات دانش‌بنیان از جمله اقدامات دولت در زمینه تولید دانش بنیان بوده است.

توسعه فناوری هسته‌ای

تولید رادیوداروهای تشخیصی و درمانی مورد نیاز کشور، توسعه کاربرد پرتوهای هسته‌ای و توسعه کاربرد پلاسما از جمله اقدامات دولت در زمینه توسعه فناوری هسته ای بوده است.

ارتقای سرمایه اجتماعی و هویت ملی

از جمله اقدامات دولت در زمینه ارتقای سرمایه اجتماعی، « ارتقای امور و زیرساخت‌های فرهنگی،  اعتلای فرهنگی جامعه، توسعه گردشگری و بازنمایی فرهنگی، حفظ و صیانت از آثار تاریخی- فرهنگی ملی، توسعه ورزش همگانی و ترویج نشاط،  توسعه ورزش قهرمانی و تقویت روحیه اقتدار ملی و صیانت از گنجینه‌ها و ارزش‌های دفاع مقدس» بوده است.

توسعه دیپلماسی فعال و تأمین امنیت پایدار

از جمله اقدامات دولت در زمینه توسعه دیپلماسی «دیپلماسی انرژی، دیپلماسی اقتصادی، احیای تعادل در سیاست خارجی، توسعه همکاری با سازمان‌ها و ائتلاف‌های بین المللی، پیشبرد سیاست همسایگی، پشتیبانی از محور مقاومت، دیپلماسی فرهنگی، دیپلماسی حقوقی-قضایی، دیپلماسی دفاعی و امنیتی، حمایت از ایرانیان خارج از کشور و تأمین امنیت پایدار» بوده است.

اصلاح رویکردهای حکمرانی در دولت

اقدامات دولت در زمینه اصلاح رویکردهای حکمرانی در دولت شامل « فسادستیزی و از بین بردن بسترهای فسادزا،  ارتقای روابط، تعاملات و هم افزایی دولت با قوه قضائیه، ارتقای روابط، تعاملات و هم افزایی دولت با مجلس شورای اسلامی، یکپارچگی و هم افزایی مجموعه دولت و حضور در میان مردم و میدان عمل» بوده است.
نظرات بینندگان