کد خبر: ۴۲۳۰۵
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۶

پرداخت 66 هزار میلیارد تومان وام ازدواج تا پایان مرداد

با اعلام بانک مرکزی، پرداخت وام ازدواج تا پایان مرداد ماه 25.5 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است؛ با این حال، جمع کردن صف این وام غیرممکن به نظر می‌رسد.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از تجارت‌نیوز، روز گذشته بانک مرکزی جدیدترین آمارها از پرداخت وام ازدواج، فرزندآوری و ودیعه مسکن را منتشر کرد؛ با این وجود، داده‌های این تسهیلات قرض‌الحسنه، این بار هم نه در قالب گزارش‌های همیشگی بانک مرکزی، بلکه از طریق مدیر اداره اعتبارات این بانک اعلام شد.

آنگونه که مهدی صحابی در جدیدترین اظهارات خود مدعی شده، میزان پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج از ابتدای سال جاری تا 30 مرداد ماه با افزایش 25.5 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته مواجه شده است. همچنین در این مدت، پرداخت وام فرزندآوری از سوی بانک‌ها نیز 56.1 درصد افزایش یافته است.

از سوی دیگر نیز از تیرماه سال 1401 تاکنون، 310 هزار و 166 پرونده برای دریافت وام ودیعه مسکن تشکیل شده که از این تعداد 267 هزار و 806 نفر، تسهیلاتی به میزان 15 هزار و 700 میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده‌اند.

چقدر وام ازدواج تا پایان مرداد ماه پرداخت شد؟

طبق اعلام مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی، شبکه بانکی تا پایان 30 مرداد ماه 1402 به 324 هزار و 415 نفر از متقاضیان، وام ازدواج پرداخت کرده است. همچنین ارزش این تسهیلات به حدود 65 هزار و 900 میلیارد تومان رسیده است.

آخرین گزارش مفصل وام ازدواج که بانک مرکزی از طریق وبسایت رسمی خود منتشر کرده، مربوط به آمار این تسهیلات تا پایان خرداد ماه امسال است. مقایسه این گزارش با اظهارات جدید صحابی از این حکایت دارد که  بانک‌ها در دو ماه نخست تابستان امسال، به 176 هزار و 478 نفر تسهیلات پرداخت کرده‌اند که این رقم از تعداد وام‌های پرداختی در کل بهار امسال بیشتر است.

همچنین محاسبات نشان می‌دهند که ارزش تسهیلات ازدواج پرداختی بانک‌ها به متقاضیان در خرداد و تیر ماه سال 1402 در حالی معادل 36.1 هزار میلیارد تومان بوده که تا پیش از آن 29.9 هزار میلیارد تومان وام ازدواج پرداخت شده بود.

ماموریت غیرممکن بانک‌ها برای جمع کردن صف وام ازدواج

طبق آخرین آمار بانک مرکزی در پایان خرداد ماه امسال، 391 هزار و 352 نفر در صف دریافت وام ازدواج بوده‌اند که با پرداخت 176 هزار و 478 فقره تسهیلات جدید در دو ماه اخیر، همچنان 214 هزار و 874 نفر در انتظار دریافت این وام هستند.

البته این ادعا با فرض آن است که در این دو ماه، هیچ متقاضی جدیدی به صف وام ازدواج  اضافه نشده باشد؛ با این وجود، واضح است که این فرض قابل اتکا نیست و قطعا صف وام ازدواج، طولانی‌تر از این است.

این در حالیست که ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم، پیش‌تر به بانک‌ها دستور داده بود که تا پایان شهریور ماه صف وام ازدواج را جمع کنند؛ دستوری که در همان زمان هم عملی شدن آن بسیار بعید بود و حالا با نزدیک‌تر شدن به پایان تابستان، یک ماموریت غیرممکن به نظر می‌رسد.

از پرداخت وام فرزند چه خبر؟

بر اساس اعلام صحابی، بانک‌ها تا 30 مرداد 1402 به 290 هزار و 578 نفر متقاضی وام فرزندآوری، تسهیلاتی به مبلغ 17 هزار و 800 میلیارد تومان پرداخت کرده‌اند.

بنابراین تنها در مرداد ماه امسال، چهار هزار و 240 میلیارد تومان وام فرزند به 69 هزار و 125 نفر پرداخت شده و صف وام فرزندآوری در پایان این ماه به حدود 340 هزار نفر رسیده است. البته این رقم نیز با فرض باز نشدن پرونده جدید برای دریافت این تسهیلات است.

بانک مرکزی آمارهای سال گذشته را حذف کرد!

به نظر می‌رسد بانک مرکزی در ادامه روند سرکوب آماری که در پیش گرفته، نحوه انتشار آمار پرداخت تسهیلات را نیز تغییر داده؛ به‌گونه‌ای که از تیر ماه امسال، گزارش کامل پرداخت این تسهیلات شامل سهم هر بانک در پرداخت وام و همچنین تعداد افراد در صف دریافت وام منتشر نشده است.

از طرف دیگر، به نظر می‌رسد که بانک مرکزی آمارهای ماهانه پرداخت وام ازدواج و فرزندآوری در سال 1401 را از وبسایت خود حدف کرده است و با این اقدام، حالا امکان مقایسه آمارها در سال جدید با سال گذشته وجود ندارد.

مشخص نیست که بانک مرکزی تا چه زمانی می‌خواهد سیاست سرکوب آمارهای خود را ادامه دهد و انتشار گزارش‌های آماری را به تاخیر بیاندازد. با این حال، به نظر می‌رسد که علت اصلی این موضوع، ناکامی بانک در دست‌یابی به اهداف خود است و این بانک قصد دارد با سرکوب آمار، صورت مساله را پاک کند.
نظرات بینندگان