کد خبر: ۴۲۳۰۴
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۳

کاهش قیمت نفت در جهان

قیمت نفت در معاملات روز سه‌شنبه که بازار منتظر مشخص شدن سرنوشت صادرات نفت از شمال عراق بود، اندکی کاهش پیدا کرد.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از ایسنا، بهای معاملات نفت برنت با هشت سنت کاهش، به ۸۴ دلار و ۳۸ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با هفت سنت کاهش، به ۸۰ دلار و ۶۵ سنت در هر بشکه رسید. قرارداد سپتامبر وست تگزاس اینترمدیت با هشت سنت کاهش، ۸۰ دلار و چهار سنت در هر بشکه معامله شد.

برایان مارتین و دانیل هاینس، تحلیلگران گروه بانکی ANZ در یادداشتی نوشتند: نفت در بحبوحه سیگنال‌هایی که از تسهیل محدودیت عرضه وجود دارد، برای حفظ روند صعودی خود دچار مشکل شده است.

یک منبع آگاه در دفتر وزیر نفت عراق به رویترز گفت: حیان عبدالغنی، وزیر نفت، برای گفت‌وگو درباره مسائل متعدد از جمله ازسرگیری صادرات نفت از طریق پایانه نفتی جیهان، به آنکارا رفته است.

ترکیه صادرات ۴۵۰ هزار بشکه در روز نفت از طریق یک خط لوله از شمال عراق را در ۲۵ مارس، پس از صدور رای اتاق بازرگانی بین‌المللی و محکومیت آنکارا به پرداخت خسارت به بغداد، متوقف کرد.

افزایش ورود نفت عراق به بازار می‌تواند به رفع کمبود عرضه نفت ترش کمک کند؛ به خصوص اکنون که تولیدکنندگان اوپک پلاس محدودیت عرضه داوطلبانه خود را عمیق‌تر و طولانی‌تر کرده‌اند.

در این بین، چشم‌انداز تیره اقتصاد چین که دومین مصرف کننده بزرگ نفت در جهان است، همچنان قیمت نفت را تحت فشار قرار داده و نگرانی‌ها نسبت به تقاضا برای سوخت را تشدید کرده است.

گروه اوراسیا در یادداشتی نوشت: ضعف اقتصادی چین، روی قیمت نفت سنگینی می‌کند و سقفی را روی قیمت‌ها ایجاد می‌کند به خصوص که به نظر می‌رسد پکن مصمم است از اجرای تدابیر محرک مالی گسترده اجتناب کند.

عاملی که کاهش قیمت‌ها را محدود کرد، پیش‌بینی تحلیلگران از کاهش ذخایر نفت و بنزین آمریکا در هفته گذشته بود. آمار ذخایر نفت و فرآورده‌های نفتی آمریکا روز سه‌شنبه از سوی موسسه امریکن پترولیوم و روز چهارشنبه از سوی اداره اطلاعات انرژی آمریکا منتشر می‌شود.

بازار همچنین منتظر انتشار شاخص مدیران خرید آمریکا در ماه اوت و سمپوزیوم اقتصادی سالانه فدرال رزرو در جکسون هول است که اواخر هفته جاری برگزار می‌شود.

بر اساس گزارش رویترز، آمار اقتصادی آمریکا در هفته‌های اخیر این انتظار را تقویت کرده‌اند که بانک مرکزی این کشور به افزایش نرخ بهره برای مدت طولانی‌تری ادامه خواهد داد و به دورنمای تقاضا برای نفت و کالاهای مصرفی لطمه زده است.
نظرات بینندگان