کد خبر: ۴۲۱۴۵
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۴

قیمت دلار امروز 21 مرداد 1402

قیمت دلار ظرف 24 ساعت حدود هزار تومان کاهش پیدا کرد و امروز 21 مرداد ماه به نیمه کانال 48 هزار تومان رسید. آیا کاهش قیمت دلار ادامه دارد و این قیمت تا کجا کاهش پیدا می‌کند؟
به گزارش قلم نیوز و به نقل از تجارت‌نیوز، بالاخره خبر مهم آزادسازی دلارهای بلوکه شده ایران در کره جنوبی و آزادی زندانیان دو تابعیتی به بازار ارز رسید و همین اخبار باعث ریزش هزار تومانی قیمت دلار در تعطیلات آخر هفته شد.

قیمت دلار که ظهر پنج‌شنبه در کانال 49 هزار و 500 تومان به کار خود پایان داده بود، شنبه را با قیمت 48 هزار و 500 تومانی آغاز کرد. حالا سوالی که وجود دارد این است که آیا ریزش قیمت دلار ادامه دارد؟

برای پاسخ به این سوال باید علت کاهش قیمت دلار را بررسی کنیم. علت اصلی ریزش قیمت دلار خبری بود که روزنامه نیویورک‌تایمز پنج‌شنبه‌شب منتشر و در آن اعلام کرد بر اساس توافق میان ایران و آمریکا، ۵ زندانی آمریکایی از زندان اوین به هتلی در تهران منتقل شده‌اند. همچنین خبر رسید که 6 میلیارد دلار از منابع بلوکه شده ایران در کره جنوبی به قطر منتقل می‌شود.

البته زندانیان دو تابعیتی هنوز آزاد نشده‌اند بلکه گفته شده که اگر توافق پیش برود این زندانیان احتمالا در ماه سپتامبر (شهریور – مهر) به کشورهای خود بازمی‌گردند.
همچنین اعلام شده که ۶ میلیارد دلار پول بلوکه‌‌‌شده ایران در کره جنوبی آزاد شده و قرار است به حسابی در قطر منتقل شود و ایران فقط می‌تواند از این منابع برای خرید کالاهای بشردوستانه منتشر شود.

بر این اساس قرار نیست منابع ارزی جدیدی به بازار تزریق شود و از این منظر نمی‌توان منتظر کاهش قیمت دلار در اثر تزریق ارز باشیم. اما صرف این خبر فعلا توانسته بازار را کاهشی کند.

پیش بینی قیمت دلار

البته نکته دیگری که امیدواری به کاهش قیمت دلار را افزایش می‌دهد این است که بسیاری این دو قدم -آزادی زندانیان و پول‌های بلوکه شده- را مقدمه احیای برجام می‌دانند و می‌گویند احتمال رسیدن به توانفق هسته‌ای پس از این دو اقدام قوت گرفته است.

از این منظر می‌توان گفت احتمال آغاز مذاکرات جدید هسته‌ای می‌تواند مقدمه کاهش قیمت دلار باشد و بازار را تحت تاثیر قرار دهد. اما برخی دیگر می‌گویند که بازار ارزبارها این خبر را شنیده و در برابر این خبر، واکنش کاهشی جدید نشان نمی‌دهد. اما عملکرد دلار در دو روز گذشته نشان داده که بازار هچمنان به این اخبار حساس است و احتمال کاهش بیشتر قیمت دلار وجود دارد.

حالا باید منتظر واکنش‌های بعدی بازار بود و دید قیمت دلار در هفته آخر مرداد ماه به چه سمتی می‌رود و آیا این بار مذاکرات به نتیجه نهایی می‌رسد و یا باز هم ایران و آمریکا به نقطه قبل بر می‌گردند.

افزایشی‌های بازار معتقدند که قیمت دلار ریزش چندان زیادی را پیش رو ندارد و پیش بینی خود دولت هم رسیدن قیمت دلار به 45 هزار تومان است. یعنی از نظر برخی از معامله‌گران کف قیمت دلار 45 هزار تومان است. اما کاهشی‌ها معتقدند که سیگنال احیای برجام عامل بسیار مهم و موثری است و می‌تواند قیمت دلار را وارد کانال 30 هزار تومان کند.

پیش بینی‌ها حاکی از این است که بازار فعلا تحت تاثیر هیجان اخبار آزادی زندانیان دو تابعیتی و آزادسازی منابع بلوکه شده، امروز یا فردا وارد کانال 47 هزار تومان شود. یعنی چنین کاهش قیمتی دور از انتظار نیست. اما نکته مهم این است که قیمت دلار بتواند در این کانال بماند. معامله‌گران می‌گویند اگر قیمت دلار مرز 48 هزار و 300 تومان را از دست بدهد، احتمال ورود آن به کانال 47 هزار تومان وجود دارد.
نظرات بینندگان