کد خبر: ۴۲۰۸۰
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۵

قطع برق درکمین بدمصرف‌ها

هفته آینده موج جدیدی از گرما وارد کشور می‌شود و احتمال افزایش مصرف برق بالا می‌رود این در حالی است که روزهای گذشته مصرف برق به رکورد ۷۳هزار و ۴۵۰ مگاوات رسید.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از خبرگزاری مهر، امسال، مصرف برق سال سخت و پر افت و خیزی را برای صنعت برق رقم زد؛ از یک سو گرمای بی سابقه و فراگیر و از سوی دیگر نا ترازی ۱۲ هزار مگاواتی موجود در صنعت برق. با این وجود تاکنون خاموشی خانگی به دلیل کمبود برق در هیچ یک از استان‌ها گزارش نشده است. اما گزارش‌های هواشناسی برای صنعت برق کمی هشدار آمیز شده است چرا که در هفته آینده قرار است موج جدیدی از گرمای بی سابقه را تجربه کنیم و معلوم نیست که مصرف برق رکورد ۷۳ هزار و ۴۵۰ مگاوات که در روز یکشنبه تجربه کردیم را می شکند یا خیر!

به گفته سخنگوی صنعت برق این میزان مصرف در مقایسه با رکورد اوج مصرف سال گذشته که ۶۹ هزار و ۵۰۰ مگاوات بود، ۴ هزار مگاوات بیشتر است که این میزان حکایت از رشد ۵.۷ درصدی اوج مصرف برق دارد.

محدودیتی برای صنایع ایجاد نشد

توسعه صنعت برق یکی از مقوله‌های توسعه هر کشوری است که منجر به رشد اقتصادی و ارتقا سطح کیفیت زندگی مردم می‌شود. تجربه تلخ قطعی برق در سالهای گذشته مردم را نگران زمانبندی ها و خاموشی‌های دوباره کرده بود و صنایع بیم قطعی برق را در روزهای کاری داشتند اما این اتفاق نیفتاد و با توافقی بین وزارت نیرو و وزارت صمت برای گذر از تابستان بدون خاموشی و پایداری شبکه برق در زمان پیک منعقد شده است که براساس این توافق شهرک‌های صنعتی می‌توانند روز جمعه را به فعالیت بپردازند و به ازای برقی که در ساعت‌های اعلامی برایشان محدودیت ایجاد می‌شود روز جمعه و ایام تعطیل بدون محدودیت فعالیت کنند و جبران تولید را بنمایند؛ در صورتیکه سالهای گذشته ایام تعطیل برقی در اختیار شهرک‌های صنعتی قرار نمی‌گرفت و طرح جایگزینی روزهای تعطیل در نظر گرفته نشده بود.

سهم هریک از مشترکان برق چقدر است

آرش کردی مدیرعامل شرکت توانیر طی روزهای گذشته با بیان اینکه بیش از ۳۵ درصد مشترکان کل کشور مشمول پاداش صرفه‌جویی شدند و به طور متوسط حدود ۲۱ درصد مصرف خود را نسبت به دوره مشابه سال قبل کاهش داده‌اند، گفت: تا کنون مبلغ ۹۸۲ میلیارد تومان پاداش صرفه جویی برق به مشترکان پرداخت شده است.

اما باید دید سهم هر یک از مشترکان چقدر است؟ در رابطه با این موضوع عبد الامیر یا قوتی مدیرکل دفتر مشترکین و مدیریت مصرف شرکت توانیر به خبرنگار مهر می‌گوید: ۸۰ درصد از مشترکان خانگی بر مبنای الگوی مصرف، مصرف برق دارند که ۶۰ درصد مصرف برق را به خود اختصاص داده‌اند.

وی ادامه داد: همچنین ۱۰ درصد از مشترکان تا یک و نیم برابر الگوی مصرف قرار دارند سهم مصرف برق این تعداد از مشترکان ۱۵ درصد و ۶ درصد از مشترکان مصرف برقشان به دو برابر الگو می‌رسد که ۱۲ درصد از مصرف برق را به خود اختصاص داده‌اند.

با تمامی آمار و ارقام ارائه شده، به نظر می‌رسد که مدیریت مصرف بهترین راه حل برای گذار از ایام گرم سال و کمک به پایداری شبکه برق باشد، چرا که به گفته یاقوتی تنها ۴ درصد از مشترکان برق بسیار بد مصرف هستند در حالیکه ۱۳ درصد برق خانگی کشور توسط این مشترکان مصرف می‌شود.

هشدار؛ مشترکان بد مصرف منتظر قبوض غیر متعارف باشند

یاقوتی خاطر نشان کرد: تعرفه مصرف برق برای مشترکان به صورت پلکان است و با توجه به تعرفه‌های اصلاح شده، پلکان‌ها به گونه‌ای طراحی شده که سبب ایجاد انگیزه برای کاهش، مصرف می‌شود، به عنوان مثال در مناطق عادی اگر مصرف ۲۵۰ کیلو وات ساعت باشد مشترکان باید ۲۳ هزار و ۷۵۰ تومان در ماه پرداخت کنند اما در صورتی که مصرف ۵ برابری داشته باشند و ۱۲۵۰ کیلووات ساعت مصرف کنند باید یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان در ماه پرداخت کنند یعنی ۷۰ برابر تعرفه معمولی که این افزایش قیمت به مرور زمان افزایش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: در ماه‌های گرم سال به دلیل نصب تجهیزات هوشمند برای برخی از مصرف کنندگان در صورت نیاز نسبت به محدود کردن مصرف آنها اقدام می‌شود.

آنگونه که پیداست توانیر عزم آن را دارد که در صورت نیاز و ادامه دار بودن مصرف بد توسط مشترکان و پس از اخطار به این دسته از مشترکان بد مصرف قطعی برق این دسته از مشترکان که سهم ۱۳ درصدی مصرف برق را به خود اختصاص داده‌اند در پیش بگیرد.

همراهی مردم کمک به پایداری شبکه برق

در این روزهای گرم از سال برخی از نکات ساده می‌تواند به پایداری شبکه برق کمک کند به عنوان مثال از ساعت ۱۱ تا ۱۷ که ساعات اوج بار است مصرف خود را کاهش دهند و از وسایلی مانند؛ اتو، ماشین ظرفشویی، ماشین لباسشویی و استفاده از لوازم سرمایشی بر اساس دمای رفاه می‌توانند هم در هزینه‌های خود صرفه جویی کنند و هم به پایداری شبکه برق کمک کنند. البته طرح پاداش کاهش مصرف برق خانگی از ابتدای خرداد تا پایان شهریورماه قابل اغماض نیست چرا که حتی پرمصرف‌ها هم می‌توانند با کاهش مصرف برق خود پاداش دریافت کنند. به گفته مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران این طرح متناسب با اقلیم مناطق مختلف کشور طراحی شده و اگر مشترکان خانگی مصرف برق خود را به نحوی مدیریت نمایند که نسبت به دوره مشابه سال گذشته کمتر شود تا ۲,۰۰۰ تومان به‌ازای هر کیلووات‌ساعت پاداش خواهند گرفت.

در صورت رعایت تمامی مشترکان برق اعم از خانگی و صنعتی می‌توان به پایداری شبکه برق در بخش‌های مختلف آن هم بدون ایجاد محدودیت برای بخش‌های مختلف امیدوار بود.
نظرات بینندگان