کد خبر: ۴۲۰۶۶
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۷
نگاهی به بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان

حضور پررنگ شرکت‌های داخلی و خارجی

 مراسم افتتاحیه بیست‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان تهران در تاریخ 12 مرداد ماه 1402 و در محل دائمی برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران، با شرکت برترین برندهای داخلی و خارجی فعال در صنعت ساختمان برگزار شد.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از صنعت زندگی, یست‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان تهران 1402 با حضور جمعی از مقامات عالی‌رتبه کشوری و تعداد زیادی از خبرنگاران و خبرگزاری‌های رسانه‌های مختلف، در ساعت 8 صبح روز پنج‌شنبه 12 مرداد افتتاح شد.
در این افتتاحیه «مهرداد بذرپاش » وزیر راه و شهرسازی ایران، برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و «محمد سامر الخلیل » وزیراقتصاد و تجارت خارجی سوریه حضور پیدا کردند.

شاهد دستاوردهای مهمی در صنعت ساختمان هستیم

وزیر راه و شهرسازی در این مراسم گفت: در گذشته در کشور، ما در زمینه حداقل‌های صنعت ساختمان نیز با چالش مواجه بودیم. این در حالی است که با پیشرفت‌هایی که در این حوزه صورت گرفته امروز شاهد دستاوردهای مهمی در صنعت ساختمان هستیم. در شرایط کنونی فراوانی تولیدات در بازار داخلی و بازارهای بین‌المللی در بخش‌های مختلف صنعت ساختمان به خوبی نشان می‌دهد که ما از چه نقطه‌ای به چه نقطه‌ای رسیده‌ایم. بدون تردید پیشرفت‌هایی که در این زمینه صورت گرفته قابل توجه است. البته هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم و با چالش‌هایی مواجه هستیم. با این وجود نباید این نقایص و چالش‌ها به ناامیدی ما منجر شود.

مهرداد بذرپاش ادامه داد: با توجه به قانون جهش تولید و سیاست‌های دولت سیزدهم، رونق بخش مسکن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این در حالی است که بر اساس سیاست‌های دولت ما به دنبال ساخت یک میلیون مسکن در سال هستیم. اگر دولت نیز چنین رویکردی را دنبال نمی‌کرد کشور نیاز به ساخت یک میلیون مسکن در طول سال دارد. این سیاست به معنای ایجاد یک بازار خوب و پررونق برای صنعت ساختمان کشور است که می‌تواند در عین حالی که به دولت در راستای تحقق برنامه‌های خود کمک کنند بازار خوبی نیز برای خود ایجاد کند. امروز با بازار خوبی در بخش مسکن مواجه هستیم. با این وجود من معتقدم حجم این بازار تا دو برابر نیز می‌تواند افزایش پیدا کند و ما باید در این راستا تلاش کنیم. وی تصریح کرد: در زمینه تقویت بخش مسکن در کشور دولت روی چند نکته کلیدی تأکید دارد. نخست احیای بافت فرسوده و حمایت برای توسعه و رشد بافت فرسوده با توجه به تکنولوژی روز دنیاست. وظیفه دولت در این زمینه این است که زیرساخت‌ها را برای بخش صنعت ایجاد کند که وزارت راه و شهرسازی به دنبال تحقق این موضوع است. این نکته را نیز باید عنوان کنم که دولت به دنبال تصدی‌گری نیست و بلکه هدف دولت تقویت بخش صنعت ساختمان کشور است. وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ظرفیت بالای کشور در زمینه شهرهای ساحلی گفت. در حدود ۱۸۰۰ کیلومتر نوار ساحلی در جنوب کشور وجود دارد که از ظرفیت بالایی برای صنعت ساختمان برخوردار است. به همین دلیل یکی از برنامه‌های دولت این است که زیرساخت‌های لازم را در ۲۷ شهر ساحلی کشور ایجاد کند. برخی از کشورهای منطقه در زمینه شهرهای ساحلی اقداماتی انجام داده‌اند که در زمینه گردشگری موفق بوده است. این در حالی است که توانایی و تکنولوژی لازم در کشور برای توسعه و رشد شهرهای ساحلی در کشور وجود دارد که دولت به صورت جدی به دنبال این رویکرد خواهد بود. بدون تردید شهرهای ساحلی می‌توانند بازارهای خوبی برای ما ایجاد کنند و در زمینه توسعه بخش مسکن تأثیر قابل‌توجهی خواهد داشت.

بذرپاش همچنین به ظرفیت‌های بخش روستایی در زمینه مسکن اشاره کرد و عنوان کرد: یکی از برنامه‌های دولت تقویت زیرساخت‌های بخش مسکن در روستاهاست. این در حالی است که تکنولوژی و ظرفیت‌هایی که در شرایط کنونی در روستا وجود دارد در اندازه ظرفیت‌های بخش مسکن در شهرهاست و در این زمینه مشکلی نداریم. نکته دیگری که در دستور کار دولت قرار دارد ساخت مسکن‌های یک طبقه و ویلایی در کشور است. این نوع ساختمان با سبک معماری ایرانی و اسلامی سازگاری بیشتری دارد و به همین دلیل ما در مناطقی که دارای چنین ظرفیت‌هایی هستند به دنبال ساخت مسکن‌های یک طبقه‌ای و ویلایی خواهیم بود. همچنین در حوزه کیفیت ساخت و بهره‌وری انرژِی نیز اقدامات مؤثری در حال انجام است. وزیر راه و شهرسازی در پایان به بخش صنعت برای سرمایه‌گذاری و تلاش برای تولید یک میلیون مسکن در کشور تضمین خرید داد گفت: دولت به بخش خصوصی در زمینه ساخت یک میلیون مسکن در کشور تصمین خرید می‌دهد و در این زمینه عزم جدی دارد. نباید با قوانین دست و پاگیر در مسیر بخش خصوصی سنگ‌اندازی کرد

امروز ما در نقطه مطلوبی قرار داریم

عبدالرضامصری نائب رئیس اول مجلس نیز در این مراسم گفت: در دهه ۶۰ همه کاشی‌هایی که در ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گرفت آبی و صورتی بود و تیرآهن نیز با حواله داده می‌شد. درنتیجه وضعیت بخش مسکن مناسب نبود و ما در اغلب موارد واردکننده بودیم. این در حالی است که امروز ما در نقطه مطلوبی قرار داریم و نه تنها در زمینه صنعت ساختمان از ظرفیت‌های مشابه کشورهای توسعه یافته برخوردار هستیم و بلکه در بسیاری زمینه‌ها صادرکننده نیز هستیم. اتفاق مهمی که در دهه های گذشته رخ داده این است که ما علاه بر اینکه در صنعت دفاعی به دستاوردهای مهمی دست پیداکرده‌ایم در صنعت ساختمان نیز پیشرفت خوبی داشته‌ایم و در شرایط کنونی این دو بخش در خط اول پیشرفت صنایع کشور قرار دارند. وی تصریح کرد: اگر اجازه بدهیم بخش خصوصی کار خود را انجام بدهد و هر روز با قوانین و آیین‌نامه‌های جدید در این زمینه سنگ‌اندازی نکنیم می‌توان امیدوار بود بخش مسکن در کشور به رشد و پیشرفت بیشتری نیز دست پیدا کند و بتواند در بازارهای بین‌المللی جایگاه قابل‌توجهی پیدا کند. امروز شرایط به شکلی است که تولیدات کشور در بخش مسکن با تولیدات دیگر کشور در حال رقابت است و برخی کشورهای دیگر تولیدات ایرانی را با برند کشورهای خود در بازارهای جهانی عرضه می‌کنند.

اختصاص بخشی از مرکز تجاری ایران در روسیه به بخش مسکن

بهمن عبداللهی رئیس اتاق تعاون ایران دیگر سخنران این مراسم بود. وی ضمن تشریح روند شکل‌گیری بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان گفت: صنعت ساختمان و مسکن در اقتصاد کشور نقش تعیین‌کننده دارد و به عنوان پیشران اقتصاد به شمار می‌رود. به همین دلیل توسعه و رشد این بخش برای تقویت اقتصاد کشور نقش کلیدی دارد. این درحالی است که در سال‌های گذشته به دلایل مختلف این بخش با رکود مواجه بود اما در دو سال گذشته وضعیت بهتری پیدا کرده است. وی ادامه داد: ما در اتاق تعاون ایران موفق شده‌ایم در زمینه ساخت و ساز ۱۲ هزار واحد مسکونی بسازیم و کلنگ ۲۰ هزار مسکن نیز به زمین زده خواهد داشت. البته اقدامات اتاق نیاز به کمک وزارت راه و شهرسازی خواهد داشت. در حوزه بافت های فرسوده نیز اقدامات خوبی انجام شده که یکی از مهم‌ترین آن‌ها طرح ۲۰۲۰ است که اقدامات مؤثری در این زمینه صورت گرفته است. رئیس اتاق تعاون ایران تصریح کرد: نمایشگاه بیست و سوم صنعت ساختمان در تهران بزرگ‌ترین نمایشگاه صنعت ساختمان در آسیا است که فضای آن نسب به نمایشگاه گذشته ۳۰ درصد افزایش داشته است. در این نمایشگاه ۲۳۰ هیئت خارجی از ۱۳ کشور دنیا حضور دارند که می‌تواند فرصت مناسبی برای تولیدکنندگان بخش خصوصی در کشور به شمار رود. عبداللهی همچنین خاطرنشان کرد: اتاق تعاون ایران موفق شده در مسکو مرکز تجاری جمهوری اسلامی دایر کند که قرار است یکی از بخش‌های این مرکز تجاری به بخش مسکن اختصاص داده شود. این در حالی است که ما به دنبال این هستیم یک مرکز فروش نیز در کشور روسیه ایجاد کنیم.

حضور پررنگ شرکت‌های داخلی و خارجی

در نمایشگاه صنعت ساختمان تهران ۷۵۰ شرکت داخلی و ۱۰۰ شرکت خارجی از کشور‌های انگلیس، آلمان، اسپانیا، چین، ترکیه، لهستان، ایتالیا، روسیه، کره جنوبی، تایوان، تایلند و امارات متحده عربی حضور داشتند.

گروه های کالایی نمایشگاه ساختمان

یست و سومین نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان در گروه‌های کالایی ابزارآلات، تجهیزات و ماشین‌آلات ساختمانی، پوشش‌های سقف و دیوار و قطعات پیش ساخته، تأسیسات و سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی، تجهیزات و لوازم ایمنی کار، حمام، سونا و آشپزخانه، در و پنجره، در اتوماتیک، دکوراسیون و معماری داخلی، رنگ، چسب و رزین و عایق‌ها، سنگ‌های ساختمانی، شیرآلات بهداشتی، صنعتی‌سازی و فن‌آوری‌های نوین، کاشی، سرامیک، پارکت و پوشش های کف، لوازم و تجهیزات الکتریک و الکترونیک، لوله و اتصالات، قفل و یراق آلات، مراکز علمی و پژوهشی، مشاوران و پیمانکاران، مصالح پایه (سیمان، گچ، آجر و …)، موسسات مالی و اعتباری، نشریات و نرم افزارها، نهادهای دولتی، صندوق نوآوری و شکوفایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، یراق آلات و سایر گروه‌های مرتبط است.

شرکت‌کنندگان و غرفه‌داران در نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان تهران با ارائه محصولات، دستاوردها و نوآوری‌های خود را در معرض دید متخصصان و فعالان این صنعت، در واقع میزان توسعه و پیشرفت صورت گرفته در این حوزه را معرفی می‌کنند.

حضور پررنگ تولیدکنندگان شیرآلات و چینی بهداشتی

از نکات مهم این نمایشگاه حضور چشم‌گیر تولیدکنندگان شیرآلات و چینی بهداشتی بود. حضور تمامی برندهای معتبر بازار در بیش از 5 سالن از نکات حائز اهمیت این نمایشگاه بود که نشان از توانمندی‌های این صنعت در عرصه داخلی و حارجی دارد. برندهای معتبری چون: شودر، راسان، طوفان فلز، نوید، kwc، روسی، زرین آب، رابو، صدف، توتی، کاویان، قهرمان، الگانت، گلپایگان، درخشان، باستان، شاهین، لوکس کابین، بهسازان، سهند، آرتین، دنیکس و... حضور داشتند.

حضور کم‌رنگ صنعت فولاد

در این میان حضور نه چندان چشمگیر شرکت‌های مرتبط با حوزه صنعت فولاد و نورد است که به نظر می‌رسد کمتر از ۱۰ درصد کل شرکت‌کنندگان نمایشگاه را تشکیل دهد طوری که از میان ۲۶ سالن فعال در نمایشگاه فقط در حدود ۱۵ تا ۲۰ غرفه فولادی حضور دارند. بدین معنی در توزیع غرفه‌ها در کل نمایشگاه حتی برای هر سالن یک غرفه هم نمی‌رسد!

برخی از شرکت‌کنندگان دلیل این حضور کم‌رنگ را به علت محدود شدن فروش مقاطع آهنی و فولادی در بورس کالا، نبود تقاضا در بازار به علت رکود حاکم بر بازار مسکن که عمده ظرف مصرفی این محصولات است، عدم ثبات قیمت در بازار خصوصا با وجود ارز چند نرخی و مواردی از این دست عنوان کردند.
نظرات بینندگان