کد خبر: ۴۲۰۶۱
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۵
سردار سلامی:

هیچکس حق ندارد به دنیای خصوصی افراد وارد شود

فرمانده کل سپاه پاسداران گفت: خبرنگاران صاحب تعهد و سازنده و نگارنده واقعیت‌ها هستند اما چگونگی انتقال واقعیت‌ها هم بسیار مهم است.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از ایسنا، حسین سلامی در آیین بزرگداشت روز خبرنگار اظهار کرد: در دنیای امروز هیچ نقطه خنثی‌ وجود ندارد و هیچ خبرنگاری در دنیا بدون سوگیری ‌خاص و بدون قرارگرفتن در زمینه راهبردی یک محیط فعالیت نمی‌کند. آنچه که در دنیای خبر اتفاق می‌افتد یک واقعیت جدا از تاریخ، جغرافیا و محیط اجتماعی‌، وضعیت سیاسی، شرایط اقتصادی نیست.

وی با بیان اینکه مهم است که ما عقبه جهانی رویدادی که آن را خبررسانی می‌کنیم بدانیم، اظهار کرد: دشمنان ما تلاش می‌کنند از درون حوادث، روند بسازند. یعنی اگر حادثه‌ای در نقطه‌ای روی بدهد آن را به یک خط ممتد و خط را به یک سطح و سطح را به فضا تبدیل کنند و از یک رویداد کوچک در مقیاس تاکتیکی یک اثر راهبردی بسازند.

فرمانده کل سپاه یادآور شد: خبرنگاران با قدرت کلمات و تصاویر آشنا هستند. کلمات صاحب قدرت و تصاویر صاحب ظرفیت هستند، استعداد به حرکت درآوردن جوامع را دارند. قدرت تکثیر و انتقال، تغییر نگاه، نگرش و تهییج و تحریک‌کنندگی دارند و همه اینها در کلمات و تصاویری که خبرنگاران مخابره می‌کنند، وجود دارد. البته در اصول خبرنگاری، خبر باید کوچکترین آسیب را به جامعه وارد کند اما وقتی خبر در فضای جنگ منتشر می‌شود، درست مانند مشابه آنچه در فضای جنگ سخت اتفاق می‌افتد، دشمنان تلاش می‌کنند با آتشباری از کلمات، ذهن‌ها را تخریب و اعتمادها را از بین ببرند. اراده‌ها را تسلیم و باورها را سست و ارزش‌ها را تغییر دهند و بر باورها غلبه کنند و ذهن و دل را در تسخیر خود بگیرند.

سلامی افزود: خبرنگاران صاحب تعهد هستند، تعهد و وفاداری به ارزش‌هایی که در دامنه آن قلم می‌زنند یا کلامی را منتشر و یا تصویری را می‌سازند. خبرنگاران سازنده و نگارنده واقعیت‌ها هستند و چگونگی انتقال یک واقعیت بسیار مهم است.

وی ادامه داد: در یک جامعه‌ای حجاب یک ارزش اجتماعی است و در یک جامعه‌ای دیگر ضدارزش. جوامع و انسان‌ها به تفکیک این ارزش‌ها از یکدیگر، مجزا می‌شوند و عموماً نبردها در امتداد تضاد این ارزش‌ها اتفاق می‌افتد. علاوه بر آن، عنصر دیگری وجود دارد به نام هنجارها. این‌ها صحیح از غلط را تشخیص می‌دهند یا تعیین و تفکیک می‌کنند. البته این در نظم‌های ارزشی متفاوت، متغیر است.

سلامی تاکید کرد: دشمن تلاش می‌کند پیش‌فرض‌ها را تغییر دهد. این مسئله که فرض کنید رژیم گذشته یک رژیم معتبر بوده است نه یک رژیم طاغوتی، تغییر یک پیش فرض و واقعیت ذهنی است. اینکه آمریکا یک دموکراسی است و می‌توان با او تعامل کرد و تعادل نسبت و رابطه برقرار کرد و یا اینکه او شیطان بزرگ نیست همان تغییر پیش فرض‌هاست. این موضوع که حمایت از فلسطین یک ارزش نیست همان تغییر ارزش‌هاست. دشمن تلاش می‌کند این نظام ارزشی معتبر پذیرفته‌شده جامعه را در جنگ شناختی تغییر دهد، جنگ شناختی یعنی نفوذ به زیرساخت‌های معرفت انسان و به اعماق قدرت و قوه شناخت و تفکر انسان و خبرنگاران در فضای این جنگ خطرناک زندگی می‌کنند.

سلامی تصریح کرد: خبرنگاران صاحب تعهد هستند، تعهد و وفاداری به ارزش‌هایی که در دامنه آن قلم می‌زنند یا کلامی را منتشر و یا تصویری را می‌سازند. گاهی می‌گویید یک دارو، ۹۵ درصد شفابخش است، معادل همین این است که بگوییم این دارو، ۵ درصد مرگ‌آور است. در حالی که هر دو عبارت توصیفی از یک دارو است که می‌گوید آن دارو، ۹۵ درصد موفق عمل می‌کند.

وی افزود: وقتی در جامعه‌ای درصد کمی از افراد اغتشاش می‌کنند، گاهی می‌گوییم ۹۹ درصد انسان‌ها در آن شرکت نکردند و یا گاهی می‌گوییم چند صد نفر آمدند این دو تقریباً معادل هم هستند. اما تاثیرات آن‌ها در ذهن‌ها یکی نیست. اینکه خبرنگار چگونه کلمات یا تصاویر و یا ترکیب کلمات و تصاویر را کنار هم بچینند که از توصیف یک حادثه یک غم عمومی تولید نکنند، کدام تصویر منتشر شود که در جامعه افسردگی ایجاد نکند که این به انتخاب شماست.

فرمانده کل سپاه افزود: خبرنگاران می‌توانند در میان مردم امید ایجاد کنند، می‌توانند از دستاوردها بگویند و مثبت‌نگر باشند. اصحاب رسانه می‌توانند در یک زمینه بزرگ، یک لکه سیاه کوچک را برجسته کنند و یا اینکه این لکه سیاه را در درون یک زمینه بزرگ کم اثر کنند، این کار خبرنگار است. تعهد درونی خبرنگار، مسئولیت واقعی او برای حفظ هویت یک جامعه و پاسداری از ارزش‌های یک جامعه نکته مهمی است. خبرنگار حق‌طلب، بیان‌کننده حق و تبیین‌کننده رشد است و عضو خنثی در جامعه نیست. اینکه گاهی خبرنگار را به تعهد نداشتن نسبت به هیچ مسئولیتی و تنها نگارنده یک واقعیت تلقی کنند، اهانت است.

سلامی گفت:‌ خبرنگار، امین حریم خصوصی انسان‌هاست. هیچکس حق ندارد به دنیای خصوصی انسان‌ها وارد شود و آن را به دیگران رونمایی کند. چرا که این کار خلاف اخلاق، شرع و انسانیت است. خبرنگار امین حریم خصوصی انسان‌هاست، به همین دلیل، گاهی یکی از اسرار کشور در مقابل چشمان یک خبرنگار قرار می‌گیرد. قدرت تشخیص اینکه چه چیزی برای جامعه مفید است، اهمیت دارد و یا اینکه چه چیزی در دشمن یاس ایجاد می‌کند و یا اینکه کدام کلمات امیدآفرین هستند و نشاط ایجاد می‌کنند و جامعه را در مسیر یک تحرک جدید قرار داده، اجازه توقف نمی‌دهند و ذهن‌ها را منفعل نمی‌کنند.

وی تاکید کرد: اشاعه فحشا گناه و ترویج منکرات جزئی از منطقه ممنوعه کار خبرنگاران است. چرا که خبرنگار در محیط پاکیزه‌ای عمل می‌کند. البته ممکن است با رویدادهای کثیف روبرو شود. اما، عمل او تمیز است.

فرمانده کل سپاه با اشاره به استفاده آمریکا از بمب اتمی علیه مردم ژاپن، تصریح کرد: واقعیت دشمنان ما هیروشیما و ناکازاکی است. جنگ‌ها را عموما «سی ان ان» اداره می‌کند. حقیقت دشمن ما در حقوق بشر انتشار تمام ابزارهای شکنجه‌ای است که به شکل مدرن در تمام دنیا توزیع می‌شود. دشمنان در جنگ رسانه‌ای می‌توانند شکنجه، آوارگی ملت‌ها و ویرانی شهرها را بخش لاینفکی از حقوق بشر خود قرار دهند. دشمنان در جنگ رسانه‌ای می‌توانند حمایت ما از مظلومان را به حمایت از تروریسم تفسیر کنند. دشمنان اشغال سرزمین‌ها را آزاد کردن ملت‌ها می‌دانند و در جنگ رسانه‌ای از ترکیبات زشت و ویرانگر، تصاویر زیبا و رویایی می‌سازند؛ این قدرت رسانه است.
نظرات بینندگان