کد خبر: ۴۲۰۱۲
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۰

مصرف دوغ و آب برای جلوگیری از گرمازدگی فراموش نشود

رئیس اورژانس آذربایجان شرقی با اشاره به راه‌های جلوگیری از گرمازدگی با توجه به تعطیل اعلام شدن روزهای چهارشنبه و پنجشنبه به دلیل گرمی بیش از حد هوای کشور، گفت: مصرف مایعات غیرشیرین از جمله دوغ و آب در پیشگیری از بروز گرمازدگی تاثیر بسزایی دارد.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از ایسنا, دکتر اصغر جعفری روحی، در تشریح نکات مهم برای جلوگیری از گرمازدگی در این روزها، اظهار کرد: افراد مسن، کودکان و خانم‌های باردار بیشترین خطر گرمازدگی را در این ایام دارند و این گروه‌های فردی باید بیش از سایرین مواظب خود باشند.

وی افزود: افراد بایستی در این روزها کمتر در معرض نور مستقیم آفتاب قرار بگیرند و کارهای بدنی همراه با تعریق زیاد و فعالیت بدنی بالا را در زیر نورآفتاب به حداقل برسانند.

وی تاکید کرد: افراد سعی کنند تا هر چند دقیقه یکبار که در زیر نور آفتاب قرار می‌گیرند، حتما استراحت کافی داشته باشند. یکی از علائم اولیه گرمازدگی نیز دردهای عضلانی است و بروز دردهای عضلانی به خصوص در پشت ساق پا و پشت بازو و دست‌ها، زنگ خطر شروع گرمازدگی است و افراد بلافاصله پس از شروع این دردها باید از محیط گرم خارج شده و مصرف مایعات را بیشتر کنند.

جعفری گفت: اگر خدای نکرده فرد مسن، خانم باردار و یا کودکی دچار علائم گرمازدگی مثل دردهای عضلانی و افت سطح هوشیاری و بثورات پوستی شد حتما برای مایع درمانی و اقدامات خنک کننده به پزشک مراجعه شود.

وی در خصوص علائم گرمازدگی نیز تاکید کرد: گرمازدگی مراحل و علائم مختلفی دارد که معمولا از دردهای عضلانی آغاز شده و به مرور تشدید می‌شود. افت سطح هوشیاری، خواب آلودگی، اختلال تعادل، بیقراری، سرگیجه و حتی کما از علائم آن بوده و احتمال مرگ نیز در صورت تاخیر در درمان وجود دارد.

وی با بیان این‌که بهترین راه پیشگیری از گرمازدگی، دوری از محیط گرم، کار شدید و سنگین در زیر نورآفتاب و مایع درمانی مناسب است، گفت: کلاه گذاشتن، بستن دستمال خنک به سر و کار کردن زیر سایه تاثیرات خوبی در جلوگیری از گرمازدگی دارد.

رئیس اورژانس آذربایجان شرقی هم‌چنین با اشاره به تعطیلات پیش رو و افزایش مسافرت‌ها، خاطرنشان کرد: این مسافرت‌ها باعث افزایش گرمازدگی در افراد می‌شود؛ در این راستا توصیه می‌کنیم که مردم عزیز طی این مدت در خانه بمانند و از مسافرت پرهیز کنند و اگر به مسافرت می‌روند، حتما به توصیه‌های گفته شده به خصوص در مورد کودکان و خردسالان عمل کنند.

وی افزود: نوزادان باید به صورت مرتب از شیرمادر استفاده کنند و از قرارگیری کودکان و خردسالان در زیر نورآفتاب جلوگیری شود. اگر بچه‌ای در این روزها دچار علائم کم آبی شد، پودر «اوآراس» می‌تواند به بهبود وضعیت او کمک کند.
نظرات بینندگان