کد خبر: ۴۱۹۵۹
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۳
هشدار جدی ایران؛

در صورت تهدید تا برد موشک ابومهدی از سواحل کشور دور شوید

سخنگو و معاون توسعه و مدیریت وزارت دفاع گفت: برد موشک ابومهدی بیش از یک هزار کیلومتر است که می‌تواند هر هدفی را منهدم کند و از این طریق،‌ محدوده پوشش دفاع دریایی جمهوری اسلامی ایران را نسبت به قبل چندین برابر کرده و می‌تواند دامنه عملیاتی گسترده‌ای را در کل دریای خلیج فارس، دریای عمان و بخشی از اقیانوس هند تحت پوشش قرار دهد که یک پیام روشن برای تامین امنیت منطقه است.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از ایسنا، سردار سرتیپ پاسدار رضا طلایی نیک با بیان این‌که «در دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی علی رغم عدم وجود تحریم ها و شرایط بحرانی منطقه فقط ۳۰ محصول دفاعی در کشور تولید می‌شد»، گفت: جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر بیش از ۸۰۰ محصول نهایی که در نیروهای مسلح استفاده می شود را در درون کشور تولید می کند که این تجهیزات و تسلیحات حاصل خودباوری، خود اتکایی و پیوند میان دانشگاه و صنعت و شرکت های دانش بنیان است.

وی با بیان این‌که «جمهوری اسلامی ایران جز قدرت های برتر دفاعی در دنیاست» تصریح کرد: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در منطقه، قدرت دفاعی برتر هستند که البته این اقتدار بازدارندگی که ایجاد شده است بر مبنای ره نامه دفاعی است و ما آغازگر هیچ جنگی نبوده و نخواهیم بود و اگر ضرورت ایجاب کند با نیروی تهاجمی برای هدف دفاعی اقدام خواهیم کرد. در وزارت دفاع با توجه به تدابیر فرماندهی معظم کل قوا، وظایف قانونی، سیاست های ستاد کل و نیازمندی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران برنامه ریزی لازم در راستای ارتقا توان رزمی در پشتیبانی تسلیحاتی و تجهیزاتی انجام شده است.

وی هم‌چنین با بیان این‌که «تحولات دفاعی در جهان حاکی از برتری ساز بودن توان موشکی و توان پهپادی در میدان است» افزود: یکی از اولویت های وزارت دفاع ارتقا توان موشکی است که به حمد الله نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در این زمینه تجربیات بسیار ارزشمندی از دوران دفاع مقدس به همراه دارند که باعث جهش در همه حوزه های موشکی به ویژه هوایی، دریایی و زمین پایه شده است.

سخنگو و معاون معاون توسعه و برنامه ریزی راهبردی و امور مجلس وزارت دفاع با اشاره به الحاق موشک کروز دریایی ابومهدی گفت: موشک کروز ابومهدی یکی از تولیدات صنایع هوافضای وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح  با برد بیش از یک هزار کیلومتر است که می‌تواند هر هدفی را منهدم کند و از این طریق،‌ محدوده پوشش دفاع دریایی جمهوری اسلامی ایران را نسبت به قبل چندین برابر کرده و می‌تواند دامنه عملیاتی گسترده‌ای را در کل دریای خلیج فارس، دریای عمان و بخشی از اقیانوس هند تحت پوشش قرار دهد که یک پیام روشن برای تامین امنیت منطقه است.

وی افزود: دشمن در صورت تهدید باید تا برد موشک ابومهدی خودش را از سواحل کشور دور کند که این دور شدن باعث تامین امنیت برای کشور، منطقه و آبراه های بین المللی می شود و کسانی که قصد دارند در منطقه ناامنی ایجاد کنند باید تصمیم خود را عوض کنند. موشک ابومهدی قابلیت پرواز در ارتفاع پست و زیر دید رادارهای دشمن را دارد و می‌تواند مسیر و ارتفاع خود را با توجه به عوارض جغرافیایی و سامانه‌های پدافندی دشمن تغییر دهد و این موشک اولین موشک کروز برد بلند دریایی است که از هوش مصنوعی در نرم افزارهای مرتبط با طراحی مسیر پروازی موشک در سامانه فرماندهی و کنترل استفاده شده است و از جهت‌های مختلف به سمت هدف حمله و برخورد می‌کند.

وی گفت: از آنجایی که این موشک کاملا بومی است و با استفاده از دانش نخبگان و متخصصین ایرانی از طریق ۵۰ شرکت دانش بنیان و مرکز دانشگاهی طراحی و ساخته شده است کاملا از امکان تولید انبوه و ارتقا برخودار است و بیش از ده ها فروند از این موشک اخیرا به نیروی دریایی راهبردی ارتش و نیروی دریایی سپاه الحاق شد. برد موشک های جمهوری اسلامی ایران متناسب با برآورد تهدید هایی است که مراکز مربوطه به ما اعلام می کنند و بر این اساس طرح های تحقیقاتی در برنامه وزارت دفاع قرار می گیرند که در سال ۱۴۰۱ خوشبختانه ۹۶ در صد از این تحقیقات به تولید محصول منتج شد.
نظرات بینندگان