کد خبر: ۴۱۹۱۵
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۲

صعود قیمت نفت آمریکا به بالای ۸۰ دلار

قیمت نفت روز جمعه تحت تاثیر خوش بینی سرمایه‌گذاران به تقاضای مطلوب و کاهش عرضه، افزایش یافت و پنجمین رشد هفتگی متوالی را رقم زد.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از ایسنا، بهای معاملات نفت برنت با ۷۵ سنت افزایش، در ۸۴ دلار و ۹۹ سنت در هر بشکه بسته شد. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۴۹ سنت افزایش، در ۸۰ دلار و ۵۸ سنت در هر بشکه بسته شد.

هر دو شاخص هفته گذشته حدود پنج درصد رشد هفتگی داشتند که پنجمین رشد هفتگی متوالی آنها بود و در مسیر ثبت بیش از ۱۳ درصد رشد قیمت در ژوییه هستند.

ریسک پذیری در بازارهای مالی با انتظارات فزاینده برای نزدیک شدن بانک‌های مرکزی آمریکا و اروپا به پایان سیکل تحکیم سیاست پولی، تقویت شده و دورنمای رشد اقتصاد جهانی و تقاضا برای انرژی، روشن‌تر شده است.

فیلیپ فلاین، تحلیلگر گروه "پرایس فیوچرز" در این باره گفت: هر دو شاخص در ابتدای معاملات روز جمعه که سرمایه‌گذاران پس از صعود وست تگزاس اینترمدیت به بالای ۸۰ دلار در هر بشکه، به سودگیری پرداخته بودند، بیش از یک دلار کاهش پیدا کرده بود.

انتظارات مثبت از وضعیت تقاضا، روز پنج شنبه پس از انتشار آماری که نشان داد تولید ناخالص داخلی آمریکا در سه ماهه دوم، سریعتر از حد انتظار رشد کرد، تقویت شد. این آمار دیدگاه جروم پاول، رئیس بانک مرکزی آمریکا مبنی بر این که اقتصاد آمریکا می‌تواند به یک فرود نرم دست پیدا کند را تائید کرد.

تاماس وارگا، تحلیلگر شرکت "پی وی ام" گفت: سرمایه‌گذاران به این باور می‌رسند که زمان اوج افزایش نرخ‌های بهره نزدیک شده است و همزمان تا حد زیادی محتمل به نظر می‌رسد که اقتصاد آمریکا از رکود اجتناب می‌کند.

آماری که روز جمعه منتشر شد، نشان داد اقتصادهای بزرگ منطقه یورو با وجود شاخص‌هایی که به تجدید ضعف اشاره داشتند، تاب آوری غیرمنتظره‌ای در سه ماهه دوم نشان دادند.

در این بین، سیاستگذاران چین وعده داده اند اقدامات محرک مالی را برای تحرک بخشیدن به رشد اقتصادی در دوران پساکرونا، مضاعف کنند. دارن وودز، رئیس شرکت اکسون موبیل در مصاحبه‌ای اظهار کرد: رکورد بالایی تقاضا برای نفت در سال جاری و آینده را  پیش بینی می کند.

در بخش عرضه، آمار شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز نشان داد تعداد دکلهای حفاری نفت آمریکا هفته گذشته، یک حلقه کاهش یافت و به ۵۲۹ حلقه رسید که پایین‌ترین میزان از مارس سال ۲۰۲۲ بود

به گفته تحلیلگران کومرس بانک، با در نظر گرفتن کاهش ذخایر نفت آمریکا و کاهش تولید داوطلبانه عربستان سعودی به میزان یک میلیون بشکه در روز، شواهد از محدودتر شدن عرضه افزایش پیدا کرده است.

بر اساس گزارش رویترز، تحلیلگران انتظار دارند کاهش داوطلبانه تولید نفت عربستان سعودی در سپتامبر هم ادامه پیدا کند و حمایت بیشتری از بازار نفت فراهم کند.
نظرات بینندگان