کد خبر: ۴۱۸۹۲
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۰

مصرف برق رکورد ۱۰ ساله را شکست

سخنگوی صنعت برق از شکسته شدن رکورد ۱۰ ساله مصرف برق در کشور خبر داد و گفت: برای تامین برق در شرایط موجود نیازمند همکاری همه مشترکان هستیم.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از ایسنا, مصطفی رجبی مشهدی، گفت: ۳۲۰۰ مگاوات نسبت به سال گذشته افزایش تقاضای مصرف داشته‌ایم که این افزایش عدد بزرگی است که برای تامین آن نیاز به ساخت یک نیروگاه ۵۰۰۰ مگاواتی داریم.

وی با بیان اینکه رشد هفت درصدی از ابتدای خرداد تاکنون را تجربه کرده‌ایم، در حالی که طی ۱۰ ساله گذشته متوسط رشد مصرف برق در کشور کمتر از ۴.۵ درصد بوده است، گفت: گذر از تابستان امسال تنها با همکاری مشترکان محقق می‌شود،   اگر این همکاری مانند سال گذشته ادامه داشته باشد می‌توانیم با کمترین مشکل تابستان را پشت سر بگذاریم.

سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه اوج بار مصرف برق کشور در سایر ماه‌ها غیر از تابستان حدود ۴۰ هزار مگاوات است، اظهار کرد: در تابستان این میزان به حدود  ۷۰ هزار مگاوات می‌رسد که ۴۰ درصد از این میزان یعنی ۳۰ هزار مگاوات اثر بارهای سرمایشی و کولرها هستند که روی شبکه برق تحمیل می‌شوند و اگر از کولرها به درستی استفاده شود، در کاهش مصرف انرژی به خصوص در زمان اوج مصرف بسیارتاثیرگذار خواهد بود.

رجبی مشهدی با اشاره به لزوم مدیریت مصرف برق در کشور، گفت: با افزایش یک درجه‌ای دمای کولرهای گازی مثلا از ۱۷ به ۱۸ درجه ۳ درصد در مصرف برق صرفه‌جویی خواهد شد و  اگر درجه وسایل سرمایشی از ۱۷ درجه  ۲۴ درجه تنظیم شود، ۲۰ درصد کاهش مصرف برق را به دنبال خواهد داشت.

وی درخصوص کمپرسور کولرهای گازی گفت‌: با نصب سایه‌بان بر روی کمپرسور کولرهای گازی که در فضای خارج از منزل قرار دارند به بهبود راندمان و کاهش استهلاک کولر ها کمک خواهد شد.

سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه  امسال پاداش صرفه جویی برای مشترکان بالای الگوی مصرف که نسبت به سال گذشته کمتر مصرف کنند هم تعلق می‌گیرد و می توانند از پاداش مدیریت مصرف بهره مند شوند، گفت: ۳۵ درصد از مشترکان در این طرح مشارکت کردند و حدود ۴۰  میلیارد تومان پاداش مدیریت مصرف در قبوض مشترکان درج شده است.
نظرات بینندگان