کد خبر: ۴۱۸۶۵
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۵

مالکیت «مدارس کاشی آبی» به آموزش و پرورش واگذار می‌شود

در پی جلسات آموزش و پرورش با شهردار تهران در خصوص تعیین تکلیف مدارس «کاشی آبی» در جهت رفع مشکلات و نوسازی و بازسازی این مدارس، مقرر شد شهرداری تهران با اخذ مجوز لازم از سوی شورای اسلامی شهر، نسبت به انتقال رایگان مالکیت مدارس مذکور به آموزش و پرورش اقدام کند.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از ایسنا، تهران یکی از کلانشهرهایی است که همواره نامش در صدر استانهای دارای بیشترین مدارس فرسوده و نیازمند تخریب، نوسازی و بازسازی قرار دارد و در این میان مدارسی موسوم به « کاشی آبی» که توسط شهرداری‌ها ساخته شده‌اند نیز در فهرست مدارس فرسوده است؛ ۸۶ مدرسه‌ای که بدلیل عدم انتقال اسناد آنها از سوی شهرداری به آموزش و پرورش، مانعی پیش روی سازمان نوسازی جهت ورود به چرخه بازسازی این مدارس شده بود که در پی نشستی مشترک میان رضا مراد صحرایی؛ وزیر آموزش و پرورش، علیرضا زاکانی؛ شهردار تهران و علیرضا کریمیان؛ مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران، که با هدف امضای تفاهم نامه، برگزار شد، تعیین وضعیت مدارس کاشی آبی شهر تهران، به سرانجام رسید. 

بر این اساس مقرر شد شهرداری تهران با اخذ مجوز لازم از سوی شورای اسلامی شهر، نسبت به انتقال رایگان مالکیت مدارس مذکور به آموزش و پرورش اقدام کند.

شایان ذکر است مدارس کاشی آبی از سهم آموزش و پرورش از عوارض شهری؛ توسط شهرداری‌ها ساخته شده‌اند که در این نشست با توجه به ماده ٨ قانون تعلیمات اجباری، بند ٢ ماده ۶٨ قانون شهرداری‌ها و قانون نظارت در مصرف سهمیه فرهنگ از درآمد شهرداری‌ها، تمهیدات انتقال رایگان مالکیت آن به آموزش پرورش رقم خورد.

به گزارش ایسنا، مدارس کاشی آبی بدلیل آنکه از نظر قانونی تعیین تکلیف نشده و اسناد آن از سوی شهرداری به آموزش و پرورش منتقل نشده بود  سازمان نوسازی، توسعه  و تجهیز مدارس نمی‌توانست از نظر قانونی اقدام به بازسازی آنها کند، این در حالیست که این مدارس به دلیل فرسودگی نیازمند بازسازی و تعمیر هستند و از آنجا که برای ورود خیرین و همچنین سازمان نوسازی، به چرخه بازسازی مدارس، می بایست، نواقص موجود در اسناد این مدارس برطرف شود، مساعدت مسئولین ذی ربط، برای تعیین تکلیف مدارس کاشی آبی ضروری بود.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران که پیش از این از مدیریت شهری خواسته بود تا اسناد مالکیت‌ ۸۶ واحد آموزشی کاشی آبی به نام دولت و با بهره‌برداری آموزش و پرورش باشد گفته بود: بزرگترین مشکل ما درخصوص مدارس کاشی آبی، سند مالکیت است که در اختیار شهرداری تهران است و درخواست ما از شورای شهر این است که کمک کند این اسناد به نام دولت جمهوری اسلامی شود و بهره بردار آموزش و پرورش شود تا مانعی جدی و قانونی برای تخریب و بازسازی را از پیش رو برداریم.

وی مدارس کاشی آبی که اصطلاحی متعلق به مدارس قدیمی است را یکی از معضلات اصلی آموزش و پرورش تهران عنوان کرده و گفته بود: عمده مشکل این بناهای قدیمی، فرسودگی بیش از حد آن است به نحوی که عمدتا سن آن ها به ۶۰ سال و بالاتر می رسد. به دلیل اینکه سند مالکیت این مدارس به نام شهرداری است و در اختیار آموزش و پرورش قرار ندارد خیرین از تخریب و بازسازی آن خودداری می کنند.
نظرات بینندگان