کد خبر: ۴۱۷۹۸
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۷
شهردار تهران:

قطعه اول بزرگراه شهید شوشتری امسال افتتاح می‌شود

شهردار تهران با اشاره به ساخت بزرگراه شهید شوشوتری به طول ۱۶ کیلومتر گفت: فاز اول این بزرگراه تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از همشهری آنلاین، علیرضا زاکانی همزمان با شصت و چهارمین شنبه امید و افتخار که در آن بلوار و زیر گذر ۴۵ متری بهار و کنارگذر فتح به آزادگان افتتاح شد، سومین نشست خبری خود را در حوزه عمران برگزار کرد. او در ابتدا با بیان اینکه در مدتی که در شهرداری هستیم میراث‌دار ۲۰ هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام در حوزه فنی و عمرانی بودیم، گفت: ما ۱۰ هزار میلیارد تومان پروژه را تکمیل و افتتاح کردیم و علاوه بر ۱۰ هزار میلیارد تومان باقی مانده پروژه های جدیدی را نیز آغاز کرده ایم.

صحبت‌های مهم شهردار تهران را در ادامه می‌خوانید: 
* ما امروز در شهر تهران چهار مجموعه بزرگ مقیاس شامل یک آزادراه، دو بزرگراه و چهار کیلومتر مسیر کنار بزرگراه‌ها را دنبال می‌کنیم؛ آزادراه شهید شوشتری بیش از ۱۶ کیلومتر است که قطعه اولش ۹.۲ کیلومتر بوده و در حال ساخت است که امیدواریم امسال به بهره برداری برسد.

* پروژه بعدی کندروهای بزرگراه آزادگان به طول ۴ کیلومتر است که در دست اقدام است. همچنین اصلاح ۹۸تقاطع در تهران را در دست اقدام داریم که ۷۳۰ کیلومتر راه مردم را نزدیک می‌کند و حدود یک میلیون لیتر مصرف بنزین را کاهش می دهد و کاهش آلودگی هوا و ارائه خدمت بیشتر به مردم را به دنبال دارد. سال گذشته ۱۱ تقاطع کامل و ۸۶ کیلومتر راه مردم نزدیک شد. امسال ۲۳ مورد دیگر هدف گذاری شده که ۱۸ مورد آن را تحویل می‌دهیم و ۱۸۶ کیلومتر دیگر از راه مردم نزدیک خواهد شد

*ساخت پروژه تونل شهید متوسلیان به طول ۹.۸ کیلومتر هم از برنامه‌های ماست که از انتهای بزرگراه شهید صیاد قبل از میدان سپاه تا آزادگان ادامه دارد که این ۹.۸کیلومتر، میانه شهر را نجات می دهد؛ این پروژه حدود ۲۵ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان برآورد هزینه آن است که گشایش بزرگی برای تهران خواهد شد؛ این پروژه در شورای ترافیک مطرح شد. چند ایده درباره این تونل هست اولین ایده تونل دوبل روی هم، دیگری دو تونل کنار هم و ایده سوم ایجاد تونل دو طبقه در نیمی از مسیر و تونل کنار هم در بخش دیگر آن است؛ بخش اول تا میدان شوش و بخش دوم نیز از میدان شوش تا آزادگان است؛ این نگاه منطقی‌تر بود و عناصر مختلف برای این طرح پیش قدم بودند و با یکی از پیمانکاران با توجه به قابلیت‌های آن وارد تفاهم شدیم تا ظرف سه سال خاتمه پیدا کند.

* در خصوص اعتبارات تونل شهید متوسلیان هم منبع خاصی در نظر نگرفتیم و از طریق مولدسازی پیرامون پروژه، فراتر از خود طرح برای شهر امکان ایجاد خواهد شد. مجوز ساخت این طرح مبتنی بر مولدسازی است.

* همچنین بال غربی بزرگراه یادگار امام(ره) که تعطیل شده بود، با تفاهم‌نامه وزارت دفاع و ارتش انجام شد، به طوری که پادگان جی مورد تفاهم قرار گرفت و امیدواریم بتوانیم تا میدان فتح و پس از آن؛ پروژه را ادامه دهیم.

* پروژه بعدی ما رفع مشکلات جمع آوری آب های سطحی است که شرکت خاکریز آب متولی این عملیات عمرانی است. تهران به چهار بلا مبتلاست که شامل سیل، زلزله، طوفان و فرونشست است که البته مخاطرات به یک اندازه نیست و ناظر بر مخاطره دوم و وقوع سیل در هفت رود دره به ویژه در غرب تهران پروژه گسترده‌ای را دنبال می‌کنیم تا بتوانیم ۱۱ پروژه را با رقم دو هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان به پایان برسانیم. تا امروز ۱۴.۶ کیلومتر افتتاح کردیم و ۷.۴ کیلومتر نیز در دست احداث است. امیدواریم تا پایان سال ۱۴۰۴ به میزان ۳۰ کیلومتر به شبکه جمع آوری آب‌های سطحی اضافه کنیم.

* در حوزه نگهداشت شهر هم دو اقدام جدی انجام می‌دهیم؛ یک قسمت پل‌ها و ابنیه هستند که عملاً مقاوم سازی در ۶۶ ابنیه را آغاز کرده‌ایم که ۱۶ ابنیه در دست اقدام است و ۲۶ مورد نیز مقاوم سازی شده و امیدواریم شرایط ابنیه که تاکنون بیش از دو هزار میلیارد تومان هزینه داشته به نتیجه برسانیم.

* درباره گود برج میلاد که فوق العاده پر خطر بود، باید بگویم که امروز پایداری این گود ۹۱ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در مجموعه ۱۸ هزار متر مربع نیز اقدام اساسی انجام دادیم. گود فرهنگ نیز بر عهده ماست که مقاوم سازی خواهد شد.

* در خصوص وضعیت آسفالت تهران هم باید بگویم که این شهر ۱۱۰ میلیون متر مربع مساحت دارد و نیازمند ۱۱ میلیون متر مربع برای ترمیم است و سالانه باید یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن آسفالت در سطح شهر توزیع شود. اینگونه می‌توان هر ۱۰ سال یکبار آسفالت را تجدید کرد. در گذشته ۶۶۰ هزار تن آسفالت توزیع شده که رکودی را در این دوره در این زمینه شاهد بودیم. ما در این مسیر هم بازسازی کارخانه‌های موجود را در دستور کار داشتیم و شرایط به سمتی رفت که توانستیم دو کارخانه را به کارخانه‌های موجود اضافه کنیم. در سال ۱۴۰۰ که نیمی از آن به دوره ما باز می‌گشت ۵۴۰ هزار تن آسفالت توزیع شده بود و سال قبل کلا ۷۶۰ هزار تن آسفالت توزیع شده بود که ما از میانگین عبور کردیم و امسال ۱.۵ میلیون تن آسفالت پیش بینی شده که رقم هزینه آن چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است.

* در این چهار ماه از ۶۰۰ هزار تن توزیع آسفالت عبور کردیم. امروز در سطح شهر ۱۷۰ گروه فعال هستند که ۱۴۶ گروه برای لکه گیری است و بقیه مجموعه‌هایی هستند که به صورت مکانیزه تراش و روکش را انجام می‌دهند و امکان به گونه‌ای فراهم شده تا ۳۹۰ هزار تن آسفالت در معابر بزرگراهی توزیع شود که در دست اقدام است و مابقی در معابر فرعی انجام می شود. این را هم بگویم که دیروز از مرز هشت هزار و ۳۰۰ تن تولید آسفالت عبور کردیم و امیدواریم با کارخانجات جدید از این بیشتر نیز تولید کنیم.

* موضوع بعد درباره مناسب سازی شهر است که تا امروز ۳۵۰ کیلومتر انجام دادیم که تا پایان سال ۳۹۲ کیلومتر خواهد شد و می خواهیم در این حوزه پیاده روها را در شرایطی قرار دهیم که یک شهر انسان محور با ایجاد زمینه‌های مناسب آن داشته باشیم.

* سال گذشته طرح «من شهردارم» را شروع کردیم که عملا ۳۵۰ هزار نفر شرکت کردند و ۴۶۰ هزار انتخاب داشتند و از ۲۰۸۰ پروژه ۱۴۶۰ پروژه را انتخاب کردند. سال گذشته ۱۳۶ پروژه را تحویل دادیم و امسال ۱۰۸۸ پروژه تحویل می شود که ۶۳۰ مورد آن قدرالسهم معاونت عمرانی است . این ۱۳۶ پروژه ۵ هزار میلیارد تومان هزینه دارد.

* درباره سقوط و عقب نشینی پروژه پایانه شرق باید بگویم که به دلیل رها کردن طرح است و زمان واگذاری از دوره چهارم به پنجم، پروژه بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و پس از آن رها شده است؛ این پروژه در حال اجراست و تا پایان امسال به بهره برداری می‌رسد.

بخش پرسش و پاسخ خبرنگاران: 
* درباره پروژه‌ شهید شوشتری و کمک وزارت راه و شهرسازی: با راه و شهرسازی تفاهم کردیم و به خود ما واگذار شده و هم اکنون در مسیر قاعده‌مندی در دولت است. اجرائیات در دست ما است و بخش عمده‌ای از آزادسازی آن را انجام دادیم. انتهای کار برای فاز اول ناظر به ورزشگاه تختی است که آن را با وزارت ورزش و جوانان پیش می‌بریم و عملا فاز یک کار ما قابل عرضه است که برای آن شرکت پروژه‌ای تاسیس می‌شود و شهرداری مسئول آن است. کل منابع هم توسط خود ما تامین می‌شود.

* در خصوص منابع مالی پروژه‌های ترمینال شرق، یادگار امام(ره) و متوسلیان: در بحث تامین مالی سه مسیر داریم، نخست مسیر عادی است که از گذشته بوده و آن را فعال می‌کنیم و با انضباط مالی مهمترین استفاده را می‌بریم. به عنوان مثال عوارض سالانه ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد تومان بوده اما با طرح‌ها و اقداماتی که انجام شد، مردم در سال گذشته ۲۷۰۰ میلیارد تومان عوارض پرداخت کردند. مولدسازی راه دوم است چرا که به منابع زیادی نیاز داریم مثلا در حمل و نقل ۷۰۰ هزارمیلیارد برای حمل و نقل باید هزینه شود و بخش فنی ظرفیت‌های بزرگی را می‌طلبد. به عنوان مثال یک پایانه‌ای که باید احداث شود معمولا روی زمین بوده اما ما آن را زیر زمین می‌بریم و روی زمین شهرک‌های الگو می‌سازیم تا مشکل شهر حل شود و از منابع درآمدی آن پایانه و بخشی از مترو را می‌سازیم که این مولد سازی است. همچنین از پارکینگ‌های زیر سطحی و جداره سازی‌های زیر سطحی منابع‌مان را خلق می‌کنیم و ارزش افزوده‌ای که از پیرامون آن داریم. هزینه پروژه متوسلیان ۲۵ تا ۳۰ هزار میلیارد است اما با مولد سازی ارزشی که خلق می‌شود بیش از این‌ها است و منابع آن برای ما گلوگاه نخواهد بود چون اگر به منابع متداول عمومی تکیه کنیم ممکن است پروژه‌ها ده‌ها سال طول بکشد اما خلاقیت و مولدسازی این مسیر را کوتاه می‌کند. سومین روش مشارکت است که ۴۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه مشارکتی امضا کردیم.

* درباره موضوع فرسودگی زیرساخت‌ها و همچنین عدم وجود پارکینگ در بیمارستان شهدای تجریش: بیمارستان شهدای تجریش بیمارستان بزرگی است که سه مشکل درخصوص آن داشتیم؛ علاوه بر عدم دریافت پروانه، حق و حقوق شهر پرداخت نشده که تفاهم کردیم این حق و حقوق پرداخت شود. تنها این پروژه هم نیست که حقوق آن پرداخت نشده و پروژه‌های دیگری را نیز در سطح شهر داریم. قرار شده در قسمت شمال بیمارستان پارکینگ ساخته شود که در دسترس‌تر است؛ ساختمان‌های قدیمی این محوطه نیز به عنوان ساختمان‌های بیمارستان مورد استفاده قرار خواهد گرفت. از سمت خیابان شمالی بیمارستان نیز تخریب بخشی از سوله‌ها صورت می‌گیرد که آثار سوء و حجم ترافیکی کاهش پیدا کند؛ بنابراین ما عوارض، پارکینگ و بازگشایی را دنبال کردیم.

* آخرین وضعیت جمع آوری پل‌های شهر و نهضت پارکینگ سازی: دو دسته پارکینگ را دنبال می کنیم؛ پارکینگ‌هایی با ابنیه ثابت و پارکینگ‌های مکانیزه. چند هفته پیش برای بیمارستان های شریعتی و امام خمینی(ره) شروع ساخت پارکینگ را داشتیم. در واقع بالغ بر یک هزار میلیارد تومان مقدار تفاهمی است که بین معاونت فنی و عمرانی و سازمان ترافیک انجام شده تا در این حوزه رونق را شاهد باشیم. درباره جمع آوری پل‌ها نیز پل هایی که وجود دارد بالای ۷۰۰ پل است که برخی از این پل‌ها به مرحله ای رسیده‌اند که نیاز به مقاوم سازی و یا جمع آوری دارند. با توجه به شرایط، سازمان ترافیک در حال بررسی و مشخص کردن این است که کدام یک قابل جمع آوری است و جایگزین آن باید چه چیزی باشد. مثلا برای مقاوم سازی پل باید مبلغ بالایی هزینه کنیم که باز با آن کار هم مشکل شهر حل نمی‌شود، بنابراین تفاهم بین معاونت‌های فنی و عمرانی، مناطق و حمل و نقل شده تا حمل و نقل ایده‌های نهایی خود را مطرح کند و درباره آن اقدامات

* موضوع خاک ریختن روی پروژه شهید بروجردی: این پروژه کنار میدان فتح بود که زمان دوره چهارم کارهای اولیه آن انجام شد و در دوره پنجم روی آن خاک ریختند که ما مجبور شدیم خاک آن را برداریم . چون پروژه را مسکوت گذاشته بودند روی پل‌های پروژه خاک ریخته بودند و آن را پر کرده بودند تا تبدیل به فضای سبز کنند. ما خاک را برداشتم تا پروژه را ادامه دهیم و تفاهم با معارضین را انجام دادیم. هم اکنون نیز در محل تحویل شده باید ۳۷۰ شمع احداث شود که ۳۵۰ مورد آن را انجام دادیم.

* درباره جلوگیری از سرقت از ادوات و تجهیزات پل‌ها: این مشکلات وجود داشت که دنبال می‌کنیم از این سرمایه‌ها صیانت کنیم به طوری که نظارت را تشدید کردیم و همچنین با پلیس هماهنگ کردیم.

*ساخت هتل‌های چهار و پنج ستاره و همچنین بررسی وضعیت پروژه‌ها از لحاظ فرونشست: هتل‌ها شامل هتل‌های واقع در بوستان‌های جنگلی و غیر از آن است. در هشت نقطه بوستان‌های جنگلی مجوزهایی برای ارائه خدمات گردشگری دریافت کردیم که تنها در یک نقطه و مجموعه شیان این اقدام انجام شده و در هفت نقطه دیگر اتفاقی نیفتاده است. اطراف برج میلاد و دیگر مجموعه‌ها همچون باغ ایرانیان قابلیت هتل سازی وجود دارد. دیگر بوستان‌ها نیز در نشست‌های تخصصی با جزئیات مطرح خواهد شد. مردم هزار و ۴۶۰ پروژه را انتخاب کردند که تعدادی از آن سال قبل به بهره برداری رسیده و تعدادی دیگر امسال افتتاح می‌شود. ما مردم را از برخی پروژه‌ها که گرفتاری ایجاد کرده، نجات می‌دهیم.

*برداشت بی رویه آب از ذخایر زیرزمینی: به دنبال این هستیم تا سال ۱۴۱۰ از ۲۱۰ میلیون متر مکعب نیاز آبی شهر ۱۴۵ میلیون متر مکعب را از مسیر بازچرخانی تأمین کنیم. ما امروز جلوتر از پیمان خود هستیم. روزی که شهر را تحویل گرفتیم ۹ میلیون متر مکعب بازچرخانی آب بود اما الان به ۵۵ میلیون متر مکعب رسیدیم. به سمتی می‌رویم که مانع فرونشست جنوب غرب بشویم.

*بودجه پروژه های عمرانی و سرعت پروژه‌ها : سرعت پروژه‌ها در دوره گذشته کم شده بود یا از مدار فعالیت خارج شدند، زمانی که شهر را تحویل گرفتیم ۲۰ هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام و خوابیده داشتیم که ۱۰ هزار میلیارد تومان را تمام و تکمیل کردیم و پروژه‌های جدید را نیز دنبال می‌کنیم. امسال مانند سال گذشته بودجه دو سطحی را تقدیم کردیم. بودجه سال گذشته ۵۰ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بود، سطح دوم را ۶۰ هزار میلیارد در نظر گرفتیم و ۸۰ هزار میلیارد را توانستیم در عملیات نقد و غیر نقد داشته باشیم. ۲۴۰۰ میلیارد تومان برای پروژه های عمرانی در نظر گرفته شده اما برای آسفالت ۴۵۰۰ میلیارد تومان هزینه می‌کنیم و کلی عملیات و پروژه دیگر هم در این حوزه داریم. مصوب شورا یک ویژگی قطعی است و ما بیش از این هر چقدر بتوانیم کار می‌کنیم و در متمم بودجه اصلاحیه آن را از شورا دنبال می‌کنیم. ما برای خودمان عددی در نظر گرفتیم که دوبرابر مصوب شورا است. سال گذشته ۸۳ هزار میلیارد را هدف گذاری کردیم که ۸۰ هزار میلیارد آن موفق شد. این یک شیوه جدید است و امسال دو برابر ۷۶ هزار میلیارد مصوب شورا را در نظر گرفتیم.

*تأثیر تراموا بر اجرای پروژه های عمرانی: تراموا برای ما تسهیل کننده است و اثر سوئی در مسیر اجرا ندارد. اگر دنبال شود و تفاهم نامه‌ها و مجوزها به مرحله نهایی برسد تعارضی با پروژه‌های عمرانی ندارد. تراموا یک پنجم مترو هزینه دارد و دو سوم مترو مسافر جابجا می‌کند که ارزش افزوده خواهد داشت. پروژه بزرگراه حکیم- تعاون نیز دیگر طرحی است که با وزیر مربوطه برای رفع معارض این طرح جلساتی برگزار و دستور داده شود که رفع شود؛ اصلاح کل ۹۸ تقاطع ۱۲ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که ۱۱ مورد را تحویل دادیم و ۱۸ مورد هم تحویلش قطعی است. در سال آینده شهر تهران از این وضعیت خارج خواهد شد.

*پروژه تقاطع بابایی غرب - باقری و پروژه میدان الغدیر: اجرای آن دلاوران را از بن بست خارج می‌کند. راجع به پروژه دوم حدود یک ماه پیش جلسه ای برگزار شد و قرار شد آنجا تحویل ما شود و معارض بعدی را خودمان حل کنیم. قبلا ما آنجا را برای عملیات تجهیز کردیم اما معارض مانع شد و مجدد برای ساخت این پل ۳۰۰ متری که ۱۴ کیلومتر راه مردم را کوتاه می کند، اقدام کردیم.

*پروژه‌های کوچک مقیاس: تعداد پروژه کوچک مقیاس۲۰۸۰ پروژه است که ۱۴۶۰ مورد آن توسط مردم انتخاب شده است و هزینه آنها ۴ همت است. سال گذشته ۱۳۶ مورد آن را تحویل دادیم و الباقی آن ۱۰۸۸ پروژه در دست اقدام است که ۳۴۷ مورد آن امسال تحویل داده می‌شود.
نظرات بینندگان