کد خبر: ۴۱۷۷۵
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۸

هشدار فرمانده نیروی دریایی سپاه نسبت به تخلیه نفت توقیف شده ایران

فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران گفت: اگر شرکتی بخواهد نفت ما را از نفتکش توقیف شده خالی بکند ما آن شرکت را مسئول می‌دانیم و ضمن اینکه آمریکا را هم مسئول می‌دانیم.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از ایسنا، دریادار تنگسیری در گفت‌وگویی درباره چگونگی توقیف نفتکش انگلیسی در ۲۸ تیر سال ۹۸ اظهار کرد: رهبر انقلاب در ۲۵ تیر ماه سال ۹۸  فرمودند انگلیس‌های خبیث، کشتی ما را به ناحق گرفتند و دزدی دریایی کردند. ۷۲ ساعت بعد از  آن بیانات، یک نفتکش انگلیسی به نام «استنا امپرو» در حال ورود به تنگه هرمز بود که علاوه بر اینکه حکم توقیف داشت، سه تخلف هم داشت. اول اینکه از مسیر خروجی تنگه هرمز در حال ورود بود، دوم اینکه ios شناور خاموش بود و تخلف مهم دیگر اینکه به اخطارهای ما توجه نکرد.

فرمانده نیروی دریایی سپاه ادامه داد: وقتی تعدادی از شناورها را برای توقیف به سمت شناور اعزام کردیم، نفتکش تمکین نکرد. بلافاصله تکاوران نیروی دریایی سپاه وارد عملیات شدند و اقدام به توقیف و هدایت شناور به سمت آب‌های ایران  نمودند. در همان زمان یک کشتی اسکورت در ۳۰ مایلی نفتکش قرار داشت. وقتی کشتی به سمت ما حرکت کرد به اسکورت اخطار دادیم اگر برنگردند ما می‌زنیم. اسکورت مجبور به تمکین شد و نفتکش متخلف را به آب‌های ایران منتقل کردیم.

سردار تنگسیری با اشاره به خباثت انگلیسی‌ها در منطقه بیان داشت: همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند "دوران بزن در رو تمام شده است" و اگر بزنند می خورند.

سردار تنگسیری همچنین تاکید کرد: اعلام می‌کنیم اگر شرکتی بخواهد نفت ما را از نفتکش توقیف شده خالی بکند ما آن شرکت را مسئول می‌دانیم و ضمن اینکه آمریکا را هم مسئول می‌دانیم.

به گزارش ایسنا به نوشته روزنامه وال استریت ژورنال، دادستان‌های فدرال آمریکا برای به حراج گذاشتن ۸۰۰ هزار بشکه نفت توقیف شده ایران که در یک نفتکش یونانی در سواحل تگزاس قرار دارد با چالش مواجه هستند؛ زیرا شرکت‌هایی که تخلیه نفت‌کش‌ها را انجام می‌دهند، می‌گویند که آن‌قدر نگران اقدامات تلافی‌جویانه ایران هستند که نمی‌توانند کار تخلیه این محموله را انجام دهند.

دادستان‌های آمریکایی اوایل سال جاری (میلادی) پس از متهم کردن مالک یونانی این نفتکش با نام سوئز راجان به فرار از تحریم‌ها، آن را به سمت سواحل شهر گالوستون هدایت کردند و گارد ساحلی ایالات متحده نیز مجوز تخلیه نفتکش را صادر کرد، اما شرکت‌هایی که این انتقال‌ها را انجام می‌دهند، می‌گویند که از بیم اقدام تلافی‌جویانه ایران نمی‌توانند نفت ضبط شده را تخلیه کنند.
نظرات بینندگان