کد خبر: ۴۱۷۶۴
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۵

اعلام نتایج آزمون «استعدادهای درخشان» در مرداد

رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان با اشاره به اعلام نتایج آزمون مدارس استعدادهای درخشان در مرداد ماه، گفت: سال گذشته ۴۰ درصد از دانش آموزان مدارس سمپاد از تخفیفات حق الثبت استفاده کرده‌اند.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از ایسنا, الهام یاوری، با بیان اینکه به طور کلی مجموعا ۲۹۴ هزار و ۳۰۰ نفر در آزمون‌های ورودی پایه هفتم و دهم مدارس سمپاد امسال شرکت کردند، اظهار کرد: در آزمون ورودی پایه هفتم مجموعا ۲۰۸ هزار و ۱۳۲ نفر شرکت داشته‌اند که از این بین ۹۸ هزار و ۸۱ دانش آموز دختر و ۱۱۰ هزار و ۵۱ دانش آموز، پسر بوده‌اند.

وی ادامه داد: شرکت کنندگان آزمون ورودی پایه دهم نیز مجموعا ۸۶ هزار و ۱۶۸ نفر بودند که از این بین ۵۰ هزار و ۶۳۸ دانش آموز دختر و ۳۵ هزار و ۵۳۰ دانش آموز پسر بوده‌اند.

به گفته رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، این آزمون‌ها در ۱۷۶۳ حوزه امتحانی کل کشور برگزار شده است که به تفکیک ۶۳۴ حوزه برای آزمون دختران در پایه هفتم، ۵۵۱ حوزه برای آزمون پسران در پایه هفتم، ۳۶۵ حوزه برای آزمون دختران در پایه دهم و ۲۱۳ حوزه برای آزمون پسران در پایه دهم بوده است.

یاوری با بیان اینکه در میزان شرکت کنندگان در این آزمون‌ها تغییر چندانی نسبت به سال‌های قبل نداشتیم، این را هم گفت که نتایج این آزمون‌ها در مرداد ماه اعلام می‌شود.

وی درباره تفاوت در آمار پذیرفته شدگان این مدارس به تفکیک جنسیت نیز افزود: در اینکه چه تعداد از پذیرفته شدگان سمپاد دختر و چه تعداد پسر هستند، هیچ تفاوتی نمی‌کند، معمولا با اندکی جابه‌جایی به صورت پنجاه، پنجاه است.

رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان درباره هزینه حق الثبت مدارس سمپاد توضیح داد: مدارس سمپاد بابت ارائه خدمات آموزشی بر اساس مصوبه‌ای که دارند نصف شهریه مدارس غیر انتفاعی برجسته در همان منطقه شهر را دریافت می‌کنند، البته ما معمولا شهریه را از این مقدار خیلی کمتر می‌گیریم.

سال گذشته ۴۰ درصد از دانش‌آموزان مدارس سمپاد از تخفیفات حق الثبت استفاده کرده‌اند
وی اعلام اینکه در سال گذشته ۴۰ درصد از دانش آموزان مدارس سمپاد از تخفیفات حق الثبت استفاده کرده‌اند، تصریح کرد: به دانش آموزانی که به هر دلیل به دلیل محدودیت‌های اقتصادی توان پرداخت شهریه این مدارس را ندارند تخفیفات گسترده‌ای از ۱۰۰ درصد تا درصدهای کمتر مثل ۵۰ و ۴۰ درصد ارائه می‌شود.

به گفته یاوری، مسئول تشخیص ارائه این تخفیفات به دانش آموزان، شورای مدرسه است.

رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان درباره مشکلاتی که مدارس سمپاد از حیث ساختمان محل تحصیل و تجهیزات دارند، افزود: متاسفانه مدارس سمپاد با محدودیت‌های جدی از حیث ساختمان و تجهیزات مواجه هستند و ایجاب می‌کند خیرین به کمک ما آیند. این‌ دانش آموزان از بااستعدادترین بچه‌های کشور هستند اما متاسفانه گاهی مدارسی که در آن درس می‌خوانند در معرض فروریختن و آسیب‌های جدی است. آموزش  و پرورش همه تلاش خود را می‌کند که به این مدارس توجه کند اما به هر حال این مدارس محدودیت‌های ساختمانی و تجهیزاتی جدی دارند و ما تلاش می‌کنیم این مشکلات رفع شود.

یاوری همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص دستور تخلیه مدرسه دخترانه فرزانگان منطقه ۱۳، اظهار کرد: هیچ کسی را از مدرسه بیرون نبرده‌اند و ما در حال حل این مساله هستیم.
نظرات بینندگان