کد خبر: ۴۱۷۴۷
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۴

مصرف برق دستگاه‌های استخراج رمزارز چقدر است؟

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای تهران با بیان اینکه میزان برق مورد استفاده برای تولید هر بیت‌کوین، معادل مصرف یک واحد مسکونی در طول ۲۴ سال است، گفت: رواج و گسترش استخراج رمزارزهای غیرمجاز به چالش صنعت برق به خصوص در روزهای پیک مصرف تبدیل شده است.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از ایرنا, حبیب قراگوزلو ضمن اشاره به راه‌اندازی و استخراج گسترده رمزارزها و استفاده غیرمجاز از این پدیده نوظهور و مشکل‌آفرین برای پایداری شبکه برق، اظهار کرد: این پدیده در دو سال گذشته خسارات زیادی به صنعت برق کشور وارد کرده است که از آن جمله می‌توان به سوختن ترانس‌ها، پارگی سیم‌ها و آسیب رساندن به سایر تجهیزات برقی بر اثر افزایش ناگهانی فشار به شبکه اشاره کرد.

وی افزود: بر اساس اطلاعات و آمار در دسترس، متوسط انرژی مورد نیاز برای استخراج هر بیت‌کوین، حدود ۳۰۰ مگاوات ساعت برآورد می‌شود که این انرژی به صورت متوسط معادل مصرف برق بیش از ۳۵ هزار واحد مسکونی در یک روز است.

به گفته مدیرعامل شرکت برق منطقه ای تهران، یک ماینر ۲ تا ۳ کیلوواتی به اندازه ۳۵ پنکه یا ۱۵ یخچال فریزر و یا معادل ۵ کولر آبی یا یک کولر گازی برق مصرف می‌کند و میزان برق مورد استفاده برای تولید هر بیت‌کوین، معادل مصرف یک واحد مسکونی در طول ۲۴ سال است که مصرف متعارف (۳۰۰ مگاوات ساعت) در تهران دارد.

قراگوزلو خاطرنشان کرد: ایجاد مزرعه استخراج بیت‌کوین که با مصرف برق زیاد همراه است، نیازمند فعالیت ۲۴ ساعته است که به خودی خود گرمای شدیدی تولید می‌کند و برای خنک نگهداشتن تهویه محیط بسته، به صورت شبانه روزی از کولرهای گازی استفاده می‌شود که این موضوع ارتباط مستقیم با روند افزایش مصرف برق دارد.

وی در خصوص پراکنش فعالیت تولیدکنندگان غیرمجاز رمزارز، گفت: استان‌های صنعتی مثل تهران، خراسان رضوی، اصفهان و آذربایجان شرقی و همچنین شهرهای جنوبی به دلیل تعرفه پایین گرمسیری و توان بالای انشعاب‌های خانگی، بیشترین میزان کشف تولیدات غیرمجاز رمزارز را به خود اختصاص داده‌اند.

مدیر عامل برق منطقه‌ای تهران با تاکید بر مدیریت مصرف برق به عنوان یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر، ادامه داد: پدیده شوم استخراج رمز ارزهای غیر قانونی، به ویژه در ایام اوج بار مصرف تابستان، می‌تواند صنعت برق را با چالش تأمین انرژی مواجه کند.

قراگوزلو گفت: بنابراین مدیریت مصرف برق و احساس مسئولیت اجتماعی در کنار اقدام های صنعت برق، ضرورت جلوگیری از استخراج غیر قانونی رمز ارزها را دو چندان کرده است.
نظرات بینندگان