کد خبر: ۴۱۶۴۸
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۳

بررسی آموزش‌وپرورش برای طرح ارزیابی تحصیلی بدون امتحان

معاون اول رئیس‌جمهور کم توجهی به آموزش و پرورش را کم توجهی و ضربه به آینده کشور دانست و تصریح کرد: اجرای عملیاتی و زمانبندی شده سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گامی مهم و اساسی در کاهش و یا به صفر رساندن نرخ بازماندگان از تحصیل و دانش آموزان در حال ترک تحصیل است.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از ایسنا، محمد مخبر در جلسه‌ای در خصوص ایجاد عدالت آموزشی و بررسی وضعیت بازماندگان از تحصیل، که وزیر آموزش و پرورش و مسئولان پژوهشکده‌ها و نهادهای عمومی و انقلابی حضور داشتند، افزود: غفلت از نظام آموزشی زمانی نمایان می شود که جبران نیروی تحصیل کرده امکان پذیر نباشد و باید با توجه به اهمیت این موضوع در دولت سیزدهم و همچنین هوش و استعداد کودکان و نوجوانان ایرانی با برنامه‌ریزی منظم و کمک اندیشکده‌ها و پژوهشکده‌های مطالعاتی آمار بازماندگان از تحصیل را به صفر رساند.

وی تصریح کرد: دولت مردمی سیزدهم گام های بزرگی در رفع موانع عدالت آموزشی و بازگشت بازماندگان از تحصیل برداشته است و آمادگی کامل داریم تا اهداف سند تحول را محقق کنیم.

وی با اشاره به آمار بازماندگان از تحصیل در برخی از استان ها، بر ضرورت شکل دادن یک قرارگاه و رفع چالش های این استان ها در حوزه آموزش و پرورش تاکید و وزیر آموزش و پرورش را موظف کرد برنامه عملیاتی این قرارگاه به سرعت آماده و عملیاتی شود.

مخبر با تاکید بر ضرورت مهارت آموزی در دوره دانش آموزی، گفت: باید برای عقب ماندگی مهارتی دانش آموزان در دوره کرونا یک برنامه ویژه تمهید شود و این موضوع با کمک مجلس در برنامه هفتم نیز گنجانده شود.

معاون اول رئیس جمهور اهمیت تقویت هنرستان‌ها را خاطرنشان و تاکید کرد: اگر یک دانش آموز پس از اتمام دوره تحصیلی در نظام آموزش و پرورش بتواند صاحب حرفه و مهارتی گردد، می‌توان به تکرار چرخه فقر و ریشه کنی آن در خانواده و کشور پایان و سطح اشتغال را افزایش داد. بنابراین ضرورت دارد وزارت آموزش و پرورش توجه به هنرستان‌ها را بار دیگر در راس برنامه‌های خود قرار دهد.

مخبر افزود: تهیه و تدوین لایحه تقویت مدارس در وزارت آموزش و پرورش می‌تواند برخی اشتباهات گذشته در خصوص سرانه مدارس، سرانه تغذیه و جابجایی دانش آموزان را جبران نماید.

وی همچنین با تأکید بر ضرورت و اهمیت طرح اداره مدارس به صورت هیأت امنایی و مدرسه یاری و مدرسه داری خیرین مدرسه ساز در وزارت آموزش و پرورش، گفت: در کنار این اقدامات باید وزارت آموزش و پرورش طرح ارزیابی تحصیلی بدون امتحان را بررسی و تدوین کند.

در این نشست، وزیر آموزش و پرورش از اولویت آموزش و پرورش در برنامه های دولت خبر داد و افزود: لایحه‌ای تحت عنوان لایحه تقویت مدرسه در حال آماده سازی است تا پس از تصویب، ساختار حمایت از مدارس و همچنین نقش مدارس در محلات و مناطق تحت پوشش را متحول سازد و همچنین از ظرفیت های مردمی برای مدیریت مدارس و رسیدگی به وضعیت دانش آموزان مناطق محروم استفاده شود.

همچنین در این جلسه گزارشی در خصوص نرخ کاهش بیسوادی ۶ ساله و بیشتر در ایران در مقایسه با کشورهای منطقه و جهان، شاخص تغییر ضریب جینی آموزش در مناطق مختلف، درصد بیسوادی در تهران و سایر استان های کشور، نرخ فقر بی پولی کودکان زیر ۱۸ سال نسبت به معلم به دانش آموز و بالعکس در ایران در مقایسه با سایر کشورهای دنیا، روند ترک تحصیل، توزیع حمایتی، نسبت بودجه آموزش و پرورش به تولید ناخالص داخلی و مقایسه سرانه دانش آموزی ایران با کشورهای جهان ارائه شد.

در ادامه تأکید شد در دولت سیزدهم هزینه ایاب و ذهاب و سرانه مدارس احیا شده است که با توجه به اهمیت این موضوع برنامه ریزی ها برای افزایش این دو موضوع در کنار برقراری سرانه تغذیه در مدارس در وزارت آموزش و پرورش در حال پیگیری و اجرایی است.

همچنین در خصوص کاهش و به صفر رساندن کودکان بازمانده از تحصیل و ترک تحصیل پیشنهادهایی شامل کاهش تمرکزگرایی و افزایش اختیارات منطقه ای و محلی، ایجاد پنجره واحد حمایتی از طریق مدرسه و ایجاد قرارگاه جهادی عدالت آموزشی مورد بررسی قرار گرفت.

وزارت آموزش و پرورش نیز گزارشی از نرخ بازماندگان از تحصیل در دوران کرونا و پسا کرونا ارائه و تأکید کرد در دولت سیزدهم و با اجرای طرح شهید محمودوند با همکاری گروه های جهادی و محوریت آموزش و پرورش در حدود ۲۶ هزار دانش آموز بازجذب نظام آموزشی و کلاس های درسی شدند.
نظرات بینندگان