کد خبر: ۴۱۶۴۴
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۱

برنامه‌ریزی برای ساماندهی ۳۰ هزار کودک بی‌سرپرست در تهران

شهردار تهران از تبدیل سراهای محله به قرارگاه‌های محله با حضور دستگاه‌های فرهنگی مختلف خبر داد.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از ایسنا، علیرضا زاکانی شهردار تهران در راس هیاتی از مدیران ارشد شهری  در اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم حضور پیدا کرد و در دیدار با کنشگران و فعالین فرهنگی این استان اظهار کرد: امروز که در خدمت شما هستیم، ۲۲ ماه و ده روز در شهرداری تهران مستقر هستیم؛ به تعبیر رهبر انقلاب، تهران خود یک کشور است و اگر موفقیتی در تهران باشد به عنوان موفقیت به پای نظام اسلامی نوشته خواهد شد.

وی افزود: وقتی وارد حوزه مدیریت شهر شدیم سه ویژگی شهر، شهروند و مدیریت شهری وجود داشت.شهر تهران بی هویت بود و تنها هویت تهران پایتخت بود. ضمن اینکه شهر از فرسودگی رنج می برد، منطقه ۲۲ تهران از فقر سرانه ها رنج می برد، بی عدالتی هم در تهران موج می‌زد. در کنار این موارد   ۱۲هزار هکتار بافت ناپایدار در تهران وجود دارد و بعضی از خدمات در دسترس نیست که نیازمند توجه خاص بود.

شهردار تهران با اشاره به این موضوع که درابتدای مدیریت شهری، تهران ۷۰هزار میلیارد بدهی داشت و امکانات آن محدود بود، افزود: علاوه براین حدود ۹۰ درصد اتوبوس هایی که در ابتدا تحویل گرفتیم فرسوده بود،دوسال و نیم شهرداری در تنش مالی بود و در مدیریت شهری قبلی سه ماه برای پرداخت حقوق وام گرفته بودند.

شهردار تهران گفت: جنبه حضور جدی و تحقق مردم سالاری دینی لنگ  و سبک زندگی غربی در شهر موج میزد که برای اصلاح این امور اقداماتی شروع شد.

شهردار تهران با اشاره به مشکلات تهران از جمله ترافیک، آلودگی هوا، بی مسکنی و بدمسکنی، ادامه داد: تهران یک میلیون مسکن کم دارد، حدود۳۵۰هزار واحد مسکن خالی در مناطق بالای شهر وجود دارد که ازآن برای سوداگری استفاده می‌شود.

وی تصریح کرد: برای اینکه تهران تبدیل به الگو شود، برنامه داریم و اگر تهران الگو شود دو ویژگی خواهد داشت؛ تکثیر در دیگر شهر ها و اینکه این موفقیت  به عنوان کارآمدی نظام شناخته خواهد شد.

شهردارتهران با اشاره به پیگیری چهار تحول در شهر ادامه داد: شهرداری و مدیریت شهری باید تبدیل به نهاد خدمتگزار اجتماعی تبدیل شود، این تحول درونزاست و برای آن ۹ کلان پروژه تعریف شده است، موضوع بعدی هوشمند سازی شهر بود که به شکلی حرکت کنیم که شهر هوشمند شود، شهرک ۲۰۰هکتاری علم و فناوری در پارک ولایت جانمایی شد و مجوز آن را از وزارت علوم دریافت کردیم. کارخانه سیمان ری هم به یک کارخانه در حوزه فرهنگ تبدیل شد و تلاش شد سه ناحیه در تهران به محور ۵ دانشگاه تبدیل شود تا هویت جدید فناورانه شکل بگیرد.

یک بزرگراه و دو آزادراه در تهران در حال ساخت است 

وی افزود: تحول سوم در حوزه کالبد شهر بود و از همه تهدیدها فرصت خلق کردیم، از کمیسیون ماده ۵ استفاده کردیم و در تهران یک بزرگراه و ۲ آزادراه در حال ساخت است.

شهردار تهران یادآور شد: علاوه بر این، از اواخر سال گذشته، اصلاح هندسی ۹۸ تقاطع بزرگراهی را در دستور کار قرار دادیم که طی سه سال ۷۸۰ کیلومتر راه درون شهری را برای مردم نزدیک تر کنیم.

زاکانی گفت: رکورد منابع مالی تاریخ بلدیه را زدیم و ۱۵۸ درصد بودجه در ماه قبل محقق شد. بودجه شهرداری حدود ۵۰هزار میلیارد بود که به لطف خدا۸۰هزار میلیارد تومان محقق کردیم.

۱۲ معبر بزرگراهی را در ۶ ماه اول سال آسفالت می‌کنیم

به گزارش شهر، وی با پرداختن به تولید آسفالت و اهمیت آن در بهسازی معابر گفت: کارخانه های بسیار مدرنی در بخش اسفالت وارد کردیم، ظرفیت سال ۱۴۰۰ تولید حدود ۵۴۰ هزارتن بود و در سال ۱۴۰۱ این عدد ۷۵۰ هزارتن و امسال هدف گذاری ما ۱میلیون و ۵۰۰ هزار تن آسفالت است. همچنین ۱۲ معبر بزرگراهی را در ۶ ماه اول امسال آسفالت می کنیم و دو سوم حجم آسفالت مان را برای معابر درجه دو و سه در نظر گرفتیم.

زاکانی تاکید کرد: ساخت و ساز و توسعه تهران مبتنی بر الگوهایی خواهد بود که سرانه های محیط زیستی و بهبود بخش را داشته باشد و دغدغه ها را برطرف کنیم.

وی  با بیان اینکه ما ۲۰ هزار میلیارد تومان اموال شهرداری را بازگرداندیم، گفت: بخشی از فساد مربوط به آن است که مال ما را بردند و ما مسیری را دنبال می کنیم که اموال را بازگردانیم.

وی بیان کرد: در حوزه فرهنگ مسیری طی کردیم که بتوانیم از طریق کار مشارکتی توان بالایی را فعال کنیم. مثلا با سازمان فرهنگی هنری شهرداری تلاش کردیم در سینماها و فرهنگسراها اقدامات مشخصی را دنبال کنیم و بخشی دیگر از اقدامات را در معاونت اجتماعی داشتیم تا با مشارکت تمام اجزای ماجرا کارهای بزرگی رقم بزنیم، کما اینکه دیدیم که اتفاقات بزرگی در شهر تهران افتاد و حضور میلیونی مردم را در تجمعاتی مانند جشنواره اقوام داشتیم. برنامه ریزی ما در حوزه فرهنگی جدی است.

۲ هزار هکتار فضای سبز مثمر ایجاد می‌کنیم

شهردار تهران در مورد فضای سبز هم اظهار کرد:امسال ۲هزار هکتار فضای سبز مثمر ایجاد خواهیم کرد.

زاکانی در ادامه تصریح کرد: از سال ۸۵ تا ۹۹ طی ۱۵ سال ۱۶ دستگاه واگن بازسازی شده بود، اما از ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ و در این ۲۲ ماه ۲۵۱ واگن را بازسازی کردیم و بازسازی ۴۲ واگن در حال انجام است. به طوری که تا خرداد سال آینده ۴۲۸ واگن را بازسازی می کنیم و تحویل می دهیم. 

زاکانی با اشاره به تحول در روح شهر ادامه داد: به احیای مساجد روی آوردیم تا بتوانیم از طریق پیوستگی مسجد، محله و خانواده یک کار جدی انجام دهیم.با سازمان تبلیغات اسلامی،حوزه علمیه و مسجد پیوستگی داریم؛سرای محله را به قرارگاه محله تبدیل کردیم که آموزش پرورش، سازمان تبلیغات، روحانیت، دانشگاه، حوزه و شهرداری در آنجا حضور دارند.

سرمایه های انسانی را به سمت مسجد سوق می‌دهیم

شهردار تهران گفت: برای این تابستان ۳۵۳ مسجد و ۷۰۶ مدرسه را انتخاب کردیم و سرمایه ها را به سمت مسجد سوق می‌دهیم، می‌خواهیم از طریق رقابت و هم‌افزایی تحول ایجاد کنیم.

زاکانی با اشاره به ابن موضوع که سال گذشته ۵هزار معتاد متجاهر را ساماندهی کردیم، افزود: امسال برای ۲۵۰۰نفردیگر هم برنامه داریم و همچنین برای ساماندهی حدود ۳۰هزار کودک یتیم هم برنامه داریم.

سال آینده جشن ۱۸ کیلومتری غدیر را برگزار می کنیم

وی بااشاره به برگزاری مراسم جشن ۱۰ کیلومتری غدیر، ادامه داد:در جشن ۱۰ کیلومتری یک اتفاق خوب از طریق مشارکت مردم رخ داد و سال بعد جشن ۱۸ کیلومتری برگزار خواهد شد.

شهردار تهران با اشاره به اهمیت موضوع مشارکت، تصریح کرد:زمانی موفق می‌شویم که تبدیل به ید واحد شویم، ۶۳ رویداد امید و افتخار در تهران داشتیم و امسال ۱۳ ایستگاه مترو با ۴۲ کیلومتر خط افتتاح می شود که ۲۰ کیلومتر خارج از تهران و ۲۲ کیلومتر داخل تهران است.

وی افزود: هرهفته در دانشگاه حضور پیدا می‌کنیم و این رویه شده است که هر هفته به یک دانشگاه برویم. در واقع یک همکاری مشترک با دانشگاه‌ها را تعریف می‌کنیم و اگر خدمتی از ما بر بیاید، انجام می‌دهیم و کمک هم می‌طلبیم. چندین تفاهنامه هم با دانشگاه‌ها امضاء کردیم.

زاکانی با اشاره به این موضوع که به کمک نیازداریم، افزود؛ موفقیت‌هایی که داریم لطف خداوند است.به دنبال توانمند کردن زنان سرپرست خانوار و ساخت حدود ۸ هزار واحد مسکن استیجاری هستیم تا به مردم آسیب کمتری وارد شود.

در ادامه این جلسه طلاب و کنشگران فرهنگی به پرسش و پاسخ با شهردار تهران پرداختند.
نظرات بینندگان