کد خبر: ۴۱۶۳۸
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۵

سفر به اوگاندا؛ توسعه همکاری مشترک در حوزه شرق آفریقا

رئیس دولت سیزدهم در ادامه سفر منطقه‌ای خود به سه کشور آفریقایی، ظهر دیروز عازم اوگاندا شد. در این سفر، چهار سند همکاری میان ایران و اوگاندا به امضاء رسید و دفتر نوآوری و فناوری ایران در این کشور افتتاح شد.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از ایسنا، سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران که برای انجام سفری منطقه‌ای راهی آفریقا شده است، ظهر چهارشنبه ۲۱ تیر پس از ترک «کنیا»، وارد اوگاندا شد و در فرودگاه «انتبه» شهر «کامپالا» پایتخت «اوگاندا» مورد استقبال وزیر امور خارجه این کشور قرار گرفت.
رئیس جمهوری اسلامی ایران در ابتدای این سفر از سوی «یووری موسونی» همتای اوگاندایی خود، در کاخ ریاست جمهوری اوگاندا در شهر کامپالا، مورد استقبال رسمی قرار گرفت. در مراسم استقبال رسمی پس از نواخته شدن سرود ملی دو کشور و سان دیدن از یگان تشریفات، روسای جمهور ایران و اوگاندا، اعضای هیئت‌های عالی‌رتبه حاضر را به یکدیگر معرفی کردند.
پس از آن روسای جمهور ایران و اوگاندا به صورت خصوصی دیدار و گفت‌وگو کردند و رئیسی دفتر یادبود ریاست جمهوری اوگاندا را امضاء کرد.
نشست هیئت‌های عالی‌رتبه ایران و اوگاندا به ریاست روسای جمهور دو کشور دیگر برنامه این سفر بود. رئیسی در این نشست با اشاره به آغاز به کار دفتر نوآوری و فناوری ایران در اوگاندا و ظرفیت‌های بسیار خوب جمهوری اسلامی ایران، به‌ویژه در حوزه‌های پزشکی، علم و فناوری، کشاورزی، بر آمادگی کشورمان برای انتقال تجربیات خود در این زمینه‌ها و در قالب توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی با اوگاندا تاکید کرد.

همچنین رئیس‌جمهور اوگاندا در این نشست ضمن ابراز خرسندی از سفر رئیس جمهور اسلامی ایران، بر علاقمندی کشورش برای ارتقای همکاری‌های اقتصادی با ایران در حوزه‌های مختلف تاکید کرد.
در این نشست مقامات عالی‌رتبه ایران و اوگاندا در حضور روسای جمهور دو کشور چهار سند همکاری به امضاء رساندند. معافیت صدور ویزا، همکاری کشاورزی، تشکیل کمیسیون دائمی مشترک و بیانیه مشترک، چهار سند همکاری میان جمهوری اسلامی ایران و اوگاندا بود که در حضور رئیسی و موسونی به امضاء رسید.
در ادامه برنامه‌های این سفر رئیس دولت سیزدهم از مزرعه کشت فراسرزمینی ایران در اوگاندا بازدید کرد. رئیسی در این بازدید با توضیحات مدیرعامل گروه کشاورزی و صنایع ایران در اوگاندا در جریان اقدامات صورت گرفته در زمینه توسعه همکاری‌های کشاورزی و کشت فراسرزمینی در این کشور قرار گرفت.

رئیس قوه مجریه همچنین با بازدید از نمایشگاه محصولات کشاورزی شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در اوگاندا، به نشانه آغاز رسمی کشت فراسرزمینی جمهوری اسلامی ایران در این کشور یک اصله نهال غرس کرد.
پس از آن دفتر نوآوری و فناوری ایران در اوگاندا با حضور رئیسی افتتاح شد و رئیس دولت سیزدهم از این دفتر بازدید کرد. این دفتر به عنوان مرکز و نمایشگاه محصولات دانش‌بنیان ایرانی در اوگاندا در حوزه‌های مختلف صنایع غذایی، کشاورزی، دارویی، تجهیزات پزشکی، واکسن‌های دام و طیور، داروهای گیاهی، مکمل‌های غذایی و پهپادهای کشاورزی است. هدف از تاسیس این دفتر، ایجاد بازارهای صادراتی جدید و معرفی محصولات دانش‌بنیان به بازارهای آفریقا و همچنین ایجاد زمینه توسعه همکاری مشترک به‌ویژه در حوزه شرق آفریقاست.
رئیس جمهوری اسلامی ایران پس از پایان سفرش به اوگاندا، راهی زیمبابوه شد.

نظرات بینندگان