کد خبر: ۴۱۶۲۲
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۸
رئیسی:

نگاه ما به کنیا نگاه به کشور دارای ظرفیت های متنوع است

رئیس جمهور با استقبال و ابراز خرسندی از توسعه روابط ایران و کنیا خاطرنشان کرد: در رایزنی‌هایی که امروز با آقای رئیس جمهور داشتیم و در جلساتی که از صبح برگزار شده، دیدیم اراده دو کشور بر توسعه روابط اقتصادی و تجاری و سیاسی و فرهنگی میان دو کشور است.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از ایسنا، سید ابراهیم رئیسی صبح امروز چهارشنبه در ادامه برنامه‌های سفر به کنیا در نشست مطبوعاتی مشترک با رئیس جمهور این کشور با ابراز خرسندی از سفر به قاره آفریقا و کشور کنیا، گفت: دست همه دولت‌های قاره آفریقا را به گرمی می‌فشاریم.
رئیس جمهور افزود: روابط ایران و کنیا دارای پیشینه تاریخی طولانی است و معتقدیم همکاری‌های میان دو کشور و نیز همکاری میان ایران با همه کشورهای قاره آفریقا می‌تواند روز به روز توسعه پیدا کند.
رئیس جمهور آفریقا را قاره ظرفیت‌ها توصیف و تصریح کرد: نگاه ما در جمهوری اسلامی ایران به آفریقا نگاه به کشورهای دارای استعداد، ظرفیت، نیروهای انسانی با استعداد، ذخایر مادی و معنوی، منابع طبیعی و معدنی است.
رئیسی اضافه کرد: همچنین نگاه ما به کشور دوست‌مان کنیا، به عنوان کشوری سرشار از ظرفیت‌های متنوع است که تبادل آنها با ظرفیت‌های پرشمار و ایران می‌تواند به ارتقای سطح روابط بین دو کشور کمک کند.
رئیس جمهور اظهارکرد: ایران اسلامی، به برکت انقلاب اسلامی، خون شهدای عالیقدر جمهوری اسلامی ایران و به برکت راهنمایی‌های رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، با وجود همه تهدیدها و تحریم‌های دشمن توانسته در حوزه‌های مختلف اقتصادی، علمی و فناوری پیشرفت داشته باشد و امروز کشوری پیشرفته و فناور است و آمادگی دارد تجربیات خود را با کشور و مردم عزیز کنیا به اشتراک بگذارد.
 رئیسی با اشاره به اینکه امروز جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مواد پتروشیمی، کشاورزی، شیلات و در علم و فناوری دارای تجربیات و دستاوردهای بسیار ارزشمندی است، خاطرنشان کرد: عرصه سلامت و تجهیزات پزشکی یکی دیگر از زمینه‌هایی است که دو کشور می‌توانند در آن همکاری داشته باشند.
رئیس جمهور با بیان اینکه همکاری‌های ایران و کنیا منحصر و مختص دو کشور نخواهد بود، گفت: همانگونه که جمهوری اسلامی ایران با کشورهای حوزه خلیج فارس و آسیای مرکزی همسایه بوده و از همکاری‌های گسترده‌ای برخوردار است، کنیا نیز ارتباطات گسترده‌ای با کشورهای شرق آفریقا دارد و لذا تقویت ارتباط دو کشور با یکدیگر زمینه‌ای برای همکاری‌های گسترده‌تر منطقه‌ای نیز خواهد بود.
رئیسی با بیان اینکه سطح فعلی روابط اقتصادی و تجاری دو کشور در شرایط قابل قبولی نیست، به هدف‌گذاری افزایش 10 برابری همکاری‌های اقتصادی و تجاری فیمابین در گام اول اشاره کرد و افزود: همچنان که در مدت کوتاهی توانستیم حجم روابط تجاری را به 8 برابر ارتقا دهیم، این امکان وجود دارد که با اراده دو طرف این حجم به 20 و 30 برابر و سطح قابل قبول برای دو کشور افزایش یابد.
رئیس جمهور به تاسیس دفتر همکاری‌های فناوری در کنیا اشاره کرد که می‌تواند همکاری‌های فناورانه میان دو کشور را به سطوح بالاتر ارتقا دهد و اظهار داشت: همکاری‌های دو کشور در حوزه تولید محصولات کشاورزی و کشت فراسرزمینی نیز می‌تواند در گسترش روابط فیمابین موثر باشد.
 رئیسی با بیان اینکه آفریقا بازار بسیار خوبی برای محصولات ایرانی است، تصریح کرد: امروز کشورهای آفریقایی و کشور دوست‌مان کنیا تمایل زیادی به استفاده از محصولات ایرانی در بازارهای خود دارند. مسئولان کنیا زمینه‌های مناسب برای افزایش مراودات تجاری میان دو کشور را از قبل ایجاد کردند و با این سفر که نقطه عطفی در توسعه روابط فیمابین خواهد بود، بازار کالاها و خدمات ایرانی در کنیا و دیگر کشورهای شرق آفریقا روز به روز گسترش خواهد یافت.
رئیس جمهور با استقبال و ابراز خرسندی از توسعه روابط ایران و کنیا خاطرنشان کرد: در رایزنی‌هایی که امروز با آقای رئیس جمهور داشتیم و در جلساتی که از صبح برگزار شده، دیدیم اراده دو کشور بر توسعه روابط اقتصادی و تجاری و سیاسی و فرهنگی میان دو کشور است.
 رئیسی با ابراز امیدواری نسبت به اینکه مسئولان و دست‌اندرکاران دو کشور در زمینه ارتقای سطح روابط فیمابین و تبدیل آن به زمینه‌ای برای تقویت همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی دو طرف با جدیت تلاش کنند، گفت: دو کشور می‌توانند در عرصه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی نیز همکاری‌های خوبی در زمینه دفاع از حقوق بشر، مبارزه با فساد، مبارزه با مواد مخدر و عرصه‌های مشابه با یکدیگر داشته باشند.
رئیس جمهور با بیان اینکه امروز هیچ مانعی پیش‌روی توسعه روابط دو کشور وجود ندارد و این بستر مناسبی برای برای گسترش همکاری‌ها در بخش‌های مختلف است، تصریح کرد: ضمن تشکر از مهمان‌نوازی رئیس جمهور و دولت کنیا، امیدوارم این سفر نقطه عطفی برای توسعه روابط دو کشور و نیز همکاری‌ها با کشورهای آفریقایی باشد و روابط فیمابین را به سطح قابل قبولی برسد.

رئیس جمهور کنیا: کارخانه مونتاژ خودروهای ایرانی در کنیا ایجاد می شود

رئیس‌جمهور کنیا در نشست خبری مشترک با سید ابراهیم رئیسی گفت: آماده سرمایه‌گذاری بین دو کشور هستیم و از حضور سرمایه‌گذاران ایرانی در کنیا استقبال می‌کنیم.

وی ادامه داد: آغوش کشور کنیا برای حضور سرمایه‌گذاران و تجار ایرانی باز است و یقین داریم این همکاری‌ها ادامه‌دار خواهد بود.

وی با بیان اینکه با همکاری شرکت‌های ایرانی کارخانه‌های مونتاژ خودروهای ایرانی در کنیا راه‌اندازی می‌شود، اظهار کرد: در حوزه‌های مکانیک و فناوری همکاری‌های خوبی بین دو کشور برنامه‌ریزی شده‌است.

رئیس جمهور کنیا همچنین خاطرنشان کرد: میزبانی و دیدار با رئیس‌جمهور ایران، تقویت پیوند دوستی و همکاری بین دو کشور است.
نظرات بینندگان