کد خبر: ۴۱۶۰۶
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۶

۶۰ درصد شبکه توزیع آب استان مرکزی فرسوده است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی گفت: ۶۰ درصد شبکه توزیع آب در استان فرسوده است.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از ایسنا, حشمت الله عباسی ۲۰ تیرماه ۱۴۰۲ در نشست مطبوعاتی به مناسبت هفته صرفه جویی در مصرف آب اظهار کرد: شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی در ۱۲ شهرستان، ۳۴ شهر و ۸۶۳ روستا مشغول خدمات رسانی است و عمده وظیفه آن تامین آب شرب بهداشتی و جمع آوری فاضلاب در تعدادی از شهرستان هاست.

وی با اشاره به وجود ۷۲۶ حلقه چاه، ۴۲ رشته چشمه و ۲۶ رشته قنات به عنوان تامین کننده آب شرب شهر و روستاها در استان، گفت: در بخش شهری ۳۳۷ هزار مشترک و در روستا ۱۶۹ هزار مشترک وجود دارد. در بخش فاضلاب شهری ۱۹۵ هزار مشترک داریم و در بخش روستایی نیز تعداد مشترکین به ۱۱۲۳ روستا می رسد.

عباسی افزود: اعتبار مصوب شرکت در حوزه آب در سال گذشته ۴۸۳ میلیارد تومان بوده است که ۲۶۹ میلیارد تومان تخصیص یافت و ۲۷۴ پروژه در سال گذشته اجرایی و ۵۳ حلقه چاه نیز حفر شد. ۸۵ درصد روستاهای استان از آب شرب بهره مند هستند.

وی با بیان اینکه امسال برنامه جهاد آبرسانی در حال انجام است، گفت: در سال گذشته قراردادی با قرارگاه امام حسن(ع) منعقد شد که ۶۷ روستا با اعتباری بالغ بر ۲۳۵ میلیارد تومان از آب شرب بهره مند شوند. با اجرای این پروژه سطح بهره مندی روستاها به ۹۱ درصد می رسد و در جهاد آبرسانی امسال ۱۴۱ روستا با مبلغ ۹۳۰ میلیارد تومان در برنامه کاری قرار دارند.

عباسی تصریح کرد: در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۱۱۵ روستا جیره بندی آب داشتند که در سال گذشته به ۹۹ روستا رسیدیم و این رقم امسال به ۷۹ روستا رسیده است، البته تغییر اقلیم اثرات سوئی بر منابع آب گذاشته و می طلبد که هم صدا در جهت نجات منابع آب قدم برداریم. باید تنش آبی را در مناطق کم آب به حداقل برسانیم.

وی با بیان اینکه متاسفانه تا امروز پویش بزرگی در حوزه آب در کشور اجرایی نشده است، گفت: سطح سفره آب های زیرزمینی در طول سال های گذشته به شدت کاهش یافته و لازم است با آگاهی بخشی درست این تلنگر را به جامعه بزنیم که وضعیت آب در کشور خوب نیست.

عباسی اضافه کرد: در استان، ۴ طرح بزرگ حوزه فاضلاب در شهرستان های اراک، ساوه، خمین و شازند در حال اجراست و امروز ۵۷ درصد جمعیت استان تحت پوشش خدمات مدیریت فاضلاب هستند و ۱۸۵۰ کیلومتر خطوط فرعی شبکه فاضلاب اجرایی شده و ۱۵۰۰ لیتر پساب تولید می شود. با توجه به مشکلات آب، امروز صنایع بزرگ به سمت استفاده از پساب حرکت کرده اند و با قوانین بودجه ۱۴۰۲ صنایع آب‌بر مکلفند آب خود را از پساب تامین کنند. این ظرفیت در استان مهیا شده و باید با فروش پساب پروژه های حوزه فاضلاب را اجرایی کنیم.

عباسی اضافه کرد: مذاکرات خوبی در استان صورت گرفته و به نتیجه رسیده است تا صنایع از پساب استفاده کنند. اگر صنعتی به این حوزه ورود نکند، قیمت آب مصرفی او براساس قیمت آب شیرین کن در دریا یا قیمت تمام شده پساب محاسبه می شود.

وی بیان کرد: تصمیم کشور بر این بود که مصرف سرانه آب از ۱۵۸ لیتر به ۱۲۷ لیتر برسد، اما در دوران کرونا و به دلیل شرایط بهداشتی این سرانه به ۱۹۴ لیتر و حتی در برخی از روستاها این رقم به ۲۵۰ لیتر رسید و این رویه باید با توجه به منابع در اختیار اصلاح شود.

عباسی در خصوص سرقت آب اظهار کرد: متاسفانه برخی افراد برداشت غیرقانونی از شبکه آب انجام می دهند و بابت آن هزینه پرداخت نمی کنند. این اقدام سرقت آب معنی می شود و حتی در یکی از روستاها، یک دامداری ۵۰۰ راسی از آب شرب استفاده می کرد که با برخورد با این واحد، مشکل آب روستا رفع شد. امروز نباید اجازه داد که افراد با سودجویی به حقوق دیگران تعرض کنند.

وی در خصوص فرسودگی شبکه بیان کرد: در طول چند سال اخیر، قیمت آب در مقایسه با سایر حامل های انرژی و دستگاه های خدمات رسان، پایین بوده است و باید نسبت به انجام اصلاحاتی در این بخش اقدام شود، چراکه شرکت، شرایط درآمد هزینه ای دارد که کنترل فرسودگی شبکه را تحت تاثیر قرار داده است. در حال حاضر ۶۰ درصد شبکه توزیع، عمری بیش از ۳۰ سال دارند و در واقع شبکه های فرسوده قلمداد می شود. شبکه باید سالانه ۱۰ درصد اصلاح شود و این اصلاح ۳ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

وی اضافه کرد: بواسطه فرسودگی شبکه ۲۵.۸ درصد هدررفت آب اتفاق می افتد که ۱۸ درصد واقعی و باقی آن در حوزه کم شماری آب است.

وی درخصوص کم شماری آب توضیح داد: کنتورهای آب باید هر ۵ سال یکبار تعویض شوند، اما عمر برخی کنتورها به ۲۵ سال می رسد و این فرسودگی، کم شماری را به دنبال دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی بیان کرد: از هفته آینده خدمات ما از دفاتر پیشخوان نیز ارائه خواهد شد و در ادارات خدمات به مردم ارائه نمی شود.

وی با تاکید بر اینکه به هیچ عنوان آلودگی آب در استان وجود ندارد و از نظر میکروبی نیز مشکلی وجود ندارد، اما شاید مسائلی از نظر شیمیایی مانند شوری یا سختی آب در نقاطی وجود داشته باشد، افزود: متاسفانه امسال ظرفیت سد الغدیر کاهش یافته است و نسبت به آب شرب ساوه نگرانیم و در منطقه آوه چاه های اضطراری پیش بینی شده است.

عباسی در خصوص مطالبات شرکت از مشترکین بیان کرد: دستگاه ها و برخی از نهادها به موقع آب بهای مصرفی خود را پرداخت نمی کنند و این امر خدمات را تحت تاثیر قرار می دهد. دستگاه ها و مردم باید در پرداخت آب‌بها به موقع عمل کنند تا خدمات نیز به موقع انجام گیرد هرچند که شرکت بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان مطالبات دارد. برخی نهادها وابستگی اعتباری به منابع ملی دارند؛ خوشبختانه امسال براساس قانون بودجه، سازمان مدیریت مکلف شده است که در خصوص دستگاه هایی که مطالبات خود را پرداخت نمی کند، مبالغ را از اعتباراتشان کسر کند تا بدهی آنها به آبفا پرداخت شود.

وی در خصوص تنش های آبی در استان گفت: در شهرها مشکل تنش آبی وجود ندارد، تنها در ساوه به شرایط سر به سر رسیده ایم، سد الغدیر این شهرستان در حال حاضر تنها حدود ۳۸ میلیون مترمکعب آب دارد که از این رقم ۲۵ میلیون مترمکعب، آب مرده قلمداد می شود. در روستاها، ۷۹ روستا جیره بندی شده اند، اما در روستاهای شهرستان تفرش و زرندیه وضعیت قدری مشکل است چراکه منابع آبی مناسبی در اختیار نیست.

عباسی در خصوص برخی کندمان های شبکه در شهرها، با بیان اینکه تفکرات جزیره ای در برخی از دستگاه ها، مشکلاتی را برای ما ایجاد کرده است، افزود: به عنوان مثال شرکت در یک کندمان حدود یک میلیارد تومان هزینه می کند ولی شهرداری ۷ میلیارد تومان عوارض کندمان از ما می خواهد؛ قطعا پرداخت این مبالغ در توان شرکت نیست و مسلما این شرایط قدری خدمات، توسعه و اصلاح شبکه را تحت الشعاع قرار می دهد.
نظرات بینندگان