کد خبر: ۴۱۵۲۸
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۳

تعرفه گاز برای مشترکان پرمصرف افزایش می‌یابد

افزایش تعرفه گاز برای مشترکان پرمصرف، پرشدگی ۲۹ درصدی حجم آب مخازن سدهای کشور، افزایش 9درصدی مصرف برق و ظرفیت ۷.۲ میلیون تنی اتان در کشور از مهمترین اخبار آب و انرژی در هفته جاری بودند.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از خبرگزاری مهر، افزایش تعرفه گاز برای مشترکان پرمصرف، پرشدگی ۲۹ درصدی حجم آب مخازن سدهای کشور، افزایش ۹ درصدی مصرف برق و ظرفیت ۷.۲ میلیون تنی اتان در کشور از مهمترین اخبار آب و انرژی در هفته جاری بودند.

افزایش ۴ درصدی مصرف برق خانگی

علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو با اشاره به افزایش ۴ درصدی میزان مصرف برق در بخش خانگی و برگزاری آزمون سراسری کنکور، گفت: تلاش می‌شود با مدیریت لحظه‌ای و آماده باش گروه‌های امدادی، مشکلی در پست‌های توزیع رخ ندهد.

افزایش ۲۹ درصدی تأمین برق صنایع فولادی در فصل گرم امسال

علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو با بیان افزایش میزان تأمین برق صنایع در فصل گرم امسال بیان کرد: بر اساس تازه‌ترین داده‌های پایش مدیریت شبکه برق ایران شاهد هستیم که از ابتدای فصل گرم سال جاری میزان تأمین برق صنایع فولاد نسبت به سال گذشته ۲۹ درصد افزایش یافته است و نتیجه آن افزایش تولید و اشتغال در بخش صنعت فولاد است.

پرشدگی ۲۹ درصدی حجم آب مخازن سدهای کشور

مدیریت منابع آب ایران اعلام کرد از ابتدای سال آبی تاکنون ورودی آب سدهای کشور ۳۵ میلیارد متر مکعب است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۹ درصد رشد و حجم آب موجود مخازن سال جاری ۳۰ میلیارد متر مکعب است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۰ درصد رشد را نشان می‌دهد.

افزایش تعرفه گاز برای مشترکان پرمصرف

مسلم رحمانی، مدیر هماهنگی و امور گاز رسانی شرکت ملی گاز ایران گفت: مشترکان بد مصرف به ازای هر متر مکعب در پلکان ۱۱ در اقلیم‌های مختلف ۵,۰۰۰ تومان و در پلکان ۱۲ به بعد ۶,۰۰۰ تومان تعریف شده‌اند یعنی به ازای هر متر مکعب ۶,۰۰۰ تومان باید پرداخت کند.

به گفته این مقام مسئول تعرفه‌های سال جاری همانند تعرفه‌های سال گذشته محاسبه می‌شود.

رحمانی اضافه کرد: ۷۵ درصد مصارف در سه پلکان اول مورد بررسی قرار گرفت و بعد از آن الگوی مصرف متوسط، پر مصرف و بسیار پر مصرف تعریف شد و بر اساس آن ۷۰ درصد پلکان‌ها از ۷۵ به ۱۰۰ متر مکعب افزایش یافت.

سودآوری ۳۰۰ میلیون دلاری با استحصال اتان در پارس جنوبی

جواد اوجی وزیر نفت گفت: روزانه بیش از ۷۰۰ میلیون مترمکعب گاز از میدان پارس جنوبی برداشت می‌شود و با تولیدی شدن طرح توسعه فاز ۱۱ این میدان مشترک تولید افزایش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: هم‌اکنون ۶۶ درصد اتان تولیدی در پالایشگاه‌های پارس جنوبی استحصال و بقیه به خط لوله سراسری تزریق و سوزانده می‌شود.

وزیر نفت خاطر نشان کرد: این پروژه قرار است استحصال اتان از ۱۸ فاز پالایشگاه را انجام دهد و سالانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار سودآوری برای کشور دارد، عملیات اجرایی این پروژه تا دو ماه آینده آن آغاز می‌شود.

ظرفیت ۷.۲ میلیون تنی اتان در کشور

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: هم‌اکنون سالانه حدود ۴.۲ میلیون تن اتان تحویل مجتمع‌های پتروشیمی می‌دهیم که این عدد در آینده‌ای نزدیک به ۵ میلیون تن می‌رسد.

به گفته چگنی اکنون ظرفیت تولید سالانه ۷.۲ میلیون تن اتان در کشور وجود دارد.

۱۷ میلیارد تومان پاداش به مشترکان برق شهر تهران پرداخت شد

کامبیز ناظریان، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ در گفت و گوی زنده تلویزیونی با قدردانی از همراهی مشترکان برق شهر تهران به ویژه بخش خانگی که با همکاری خود به حفظ پایداری شبکه برق این کلان شهر کمک کرده‌اند، گفت: به دنبال اجرای طرح ارائه پاداش به مشترکان بخش خانگی که اقدام به کاهش مصرف برق کرده‌اند از مجموع دو میلیون صورت حساب برق صادر شده در شهر تهران طی خرداد سال جاری، ۸۰۰ هزار مشترک مشمول پرداخت پاداش ریالی بر روی قبوض برق شده‌اند که رقم پاداش تخصیصی به این دسته از مشترکان بالغ بر ۱۷ میلیارد تومان است.

مصرف برق ۹ درصد افزایش یافت

مدیریت شبکه برق ایران، میزان مصرف برق کشور در روز مشابه سال گذشته ۶۲ هزار و ۶۰۰ مگاوات بوده که در مقایسه با دوشنبه، افزایش پنج‌هزار و ۷۰۰ مگاواتی مصرف برق در کشور را نشان می‌دهد.

آمارها حاکی از آن است با رشد ۹ درصدی مصرف برق در کشور روبه‌رو هستیم که عدد بزرگی است.

نصب کنتورهای هوشمند برق بر روی چاه‌های کشاورزی اولویت وزارت نیرو

علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو گفت: کاهش قابل‌توجه سرانه آب کشور در حالی رقم خورده که میزان نیاز آبی کشور به‌واسطه توسعه افزایشی است.

وی افزود: امروز تأمین رفاه مردم و افزایش آن وابستگی بسیار بالایی به تأمین آب کافی و چگونگی مدیریت

وی با بیان اینکه یکی از نقاط ضعف در دهه‌های گذشته عدم توجه کافی به اجرای عدالت در حوزه توزیع منابع آب است، اظهار داشت: اکنون در کشور چاه‌های آبی وجود دارد که بیش از ۱۱ برابر سقف مجاز و پروانه بهره‌برداری اقدام به استخراج آب می‌کنند که مصداق بارز بی‌عدالتی در حوزه توزیع منابع آب است.

توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی نتیجه اعتماد به متخصصان ایرانی است

محسن خجسته مهر، مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی را نتیجه اعتماد به متخصصان ایرانی خواند و گفت: با تکمیل توسعه این فاز روزانه ۵۶ میلیون متر مکعب به تولید گاز کشور افزوده ودرآمد سالانه ۵ میلیارد دلاری دارد.

لزوم توجه به پیوست‌های ایمنی ومحیط زیستی برنامه‌های پنجساله توسعه

جلیل سالاری گفت: ضرورت دارد مقدار دستیابی به اهداف این پیوست‌ها در برنامه‌های آینده به‌دقت بررسی و تحقق برنامه‌های توسعه‌ای گذشته در این حوزه، با بررسی شاخص‌های مختلف پایش شود.

آغاز طرح کاهش ۲۵ درصدی مصرف آب شرب در ادارات پایتخت

محسن اردکانی، مدیر عامل آبفای تهران گفت: بر اساس مصوبه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان (شرایط اضطرار آب تهران) استانداری تهران مبنی بر الزام کاهش ۲۵ درصدی مصرف آب ادارات و ارگان‌های شهر تهران در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، این شرکت این اختیار را دارد تا آن دسته از ادارات که از این مصوبه تخلف کرده‌اند را با محدودیت قطع موقت آب مواجه کند.

وی ادامه داد: هم‌زمان با شروع این طرح ۱۰ اداره و ارگان با محدودیت مواجه خواهند شد که در اولین نوبت از اعلام نام این ارگان‌ها خودداری می‌شود؛ اما چنانچه مصارف خود را تا حد ۲۵ درصد کاهش ندهند و رفتار مصرف آنها تغییر نیابد، اسامی این ارگان‌ها در رسانه‌ها اعلام خواهد شد.

انشعاب برق ۴۶ اداره و سازمان پرمصرف تهران قطع شد

شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ؛ به دنبال گرم شدن هوا و افزایش بار شبکه برق شهر تهران، این شرکت روز سه شنبه؛ ۱۳ تیرماه انشعاب برق ۴۶ دستگاه اداری پر مصرف از جمله ساختمان مرکزی تعدادی از بانک‌ها و سازمانهای ملی که توجهی به اخطارهای مکرر داده شده مبنی بر لزوم کاهش مصرف برق نکرده بودند قطع کرد.

گاز مایع هیچ افزایش قیمتی نداشته است

جعفر سالاری نسب مدیر عملیات شرکت پخش فرآورده نفتی با اشاره به اینکه گاز مایع تا کنون افزایش قیمت نداشته، گفت: همانطور که بارها در عرصه حامل‌های انرژی تاکید شده است هیچ گونه افزایش قیمتی برای حامل‌های نفتی وجود ندارد.

سالاری نسب اضافه کرد: شرکت‌های موزع در همه استان‌ها فعال بوده و این قیمت در سراسر کشور یکسان است. در حالی که برخی از استان در مجاورت پالایشگاه قرار دارند که هزینه حمل کمتری را نسبت به روستاهای صعب العبور دارند.

وی ادامه داد: اکنون قیمت سیلندر ۱۱ کیلویی گاز برای عرضه ۲۷ هزار ۹۰۰ تومان می‌شود.

برنامه هشتمین سمینار بین‌المللی اوپک اعلام شد

هشتمین سیمنار اوپک با شعار «به‌سوی یک گذار انرژی پایدار و فراگیر» در کاخ هوفبورگ وین با حضور وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو اوپک، مدیران‌عامل شرکت‌های بین‌المللی فعال درصنعت نفت شروع به کارکرد.

هشتمین سیمنار بین‌المللی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، (چهارشنبه، ۱۴ تیرماه) با گشایش نمایشگاه جانبی این سمینار آغاز به‌کار کرد و پس از آئین گشایش رسمی با حضور هیثم الغیص، دبیرکل اوپک و گابریل امباگا اوبیانگ لیما، رئیس دوره‌ای این سازمان نشست‌های وزارتی و میزگردها طی دو روز برگزار خواهد شد.
نظرات بینندگان