کد خبر: ۴۱۴۴۱
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۵

دنیا به ما به عنوان یک کشور قدرتمند نگاه می‌کند

رییس‌جمهور گفت: امروز صنعتگران ما به این رسیده‌اند که رشد صنعت را با علم و فناوری و دانش همراه کنند؛ چراکه اثر آن بر صادرات و توسعه نمایان خواهد شد.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از ایسنا، سیدابراهیم رئیسی در مراسم روز ملی صنعت و معدن که در سالن اجلاس سران برگزار شد با تبریک این روز به فعالان صنعت و معدن اظهار کرد: در این روز باید هم به مزایای مطلق و هم به مزایای نسبی در این بخش پرداخته و به معایب و آسیب‌ها نیز توجه و حرف صنعتگران‌مان شنیده شود. همچنین موانع و مشکلات ما در زمینه تجارت منطقه‌ای صنعت و معدن رفع شود.

به مشکلات و مسائل پیش‌روی صنعت کشور توجه کافی داشته باشیم

وی افزود: من برای رشد تولید صنعت و معدن کشور از همه صنعتگران تشکر می‌کنم. در شش‌ماهه دوم سال ۱۴۰۱ این رشد محقق شد و امسال هم کشور به سمت رشد تولید و اقتصاد حرکت می‌کند. امروز صنعتگران ما به این رسیدند که رشد صنعت را باید با علم و فناوری و دانش همراه کنند؛ چراکه اثر آن بر صادرات ما در این بخش و توسعه آن نمایان خواهد شد.

وی ادامه داد: آن‌چه صنعتگران از در دلسوزی و درباره موانع و مشکلات کشور در این بخش مطرح می‌کنند باید به خوبی شنیده شود. اساس کار آن است که ما احساس‌مان رفع مشکلات و موانع باشد و در این دولت تصمیم جدی برای حل مشکلات و موانع وجود دارد.

رئیس‌جمهور با بیان این‌که «ما باید به مشکلات و مسائل پیش‌روی صنعت کشور توجه کافی داشته باشیم»، یادآور شد: در بخش صنعت مهم است که شاهد حضور دانشگاه در کنار این بخش باشیم؛ چراکه تعریف این دو در کنارهم منجر به بهره‌وری بیشتر و رشد تولید و در نهایت رشد اقتصادی برای کشور می‌شود.

وی تاکید کرد: تامین مالی برای یک صنعتگران‌ امری ضروری است، او خودش هم سرمایه دارد اما صنعتگر باید احساس کند دستش باز است و قدرت مانور دارد تا مواد اولیه و ماشین‌آلات را تامین کند. همچنین مشوق‌های مالیاتی در این زمینه تاثیر دارد. مالیات برای تنظیم‌گری است و اگر در بخش صنعت مشکلی برای‌مان ایجاد شود باید با همین مالیاتی که اخذ می‌شود مشکلات را حل کرد. کار باید به نحوی پیش رود که صنعتگر احساس پشتیبانی کند و در عین حال که مالیات پرداخت می‌کند، بداند که این امر بر میزان تولید او تأثیر نمی‌گذارد.

وی گفت: این امر یعنی به هیچ عنوان فشار یا تحمیلی بر تولید صنعتگر ایجاد نشود یا تولید او کاهش نیابد و متوقف نشود.

دولت ظرفیت حل مشکلات را در خودش داشته باشد

رییس‌جمهور با بیان این‌که «مسئله انرژی در کشور اهمیت زیادی دارد»، تصریح کرد: ما در کشور با ناترازی‌هایی مواجهیم. البته بنا نداریم در سخنان‌مان جز در جایی که تناسب دارد حرفی را بزنیم. ما دولت تشکیل دادیم تا مشکلات به ما منتقل شود نه اینکه مشکلات را به بخش‌های دیگر منتقل کنیم. دولت باید آنقدر ظرفیت داشته باشد که مشکلات را خودش در درون خودش حل کند.

وی با انتقاد از تریبون‌دارانی که مدام از موانع و مشکلات می‌گویند و دولت را مسئول رفع مشکلات معرفی می‌کنند، خاطرنشان کرد: اگر قرار باشد این مشکلات به صنعتگر، بازاری‌ و فعال اقتصادی منتقل شود که نمی‌شود. برای همین به وزرا گفته‌ام این مسائل را هرچه می‌خواهید در دولت بحث کنید اما در بیرون باید تمام رفتار ما امیدبخش باشد.

وی با بیان این‌که «هر کشوری مثل کشور ما که در تحریم و تهدید است مشکلاتی دارد»، اظهار کرد: اما اگر قرار باشد این مشکلات هرروز به بدنه جامعه منتقل شود نه صلاح است و نه مفید. این مشکلات را باید چه کسی حل کند؟ مسئولان و دولتمردان باید این کار را انجام دهند.

رییسی گفت: ما در برق و آب و نظام پولی ناترازی داریم و باید آن را تراز کنیم و این کار شروع شده است. در ناترازی انرژی باید سهم و حق صنایع را از مصارف خانگی و روزمره جدا کنیم. این کاری که درباره تولید انرژی به دست خود صنایع آغاز شده است و ۱۰ هزار مگاوات در این زمینه در نظر گرفته شده تا خرج صنعت از مصارف دیگر جدا شود. اما در این زمینه نیازمند یک کار میان‌مدت هستیم و باید مدیریتی بین وزارت نیرو و صمت صورت گیرد. ما در مواردی مشکلاتی داریم که قابل حل است و از موهبت‌های زیادی برخورداریم که با مدیریت درست انرژی می‌توان کمبودها را حل کنیم و این امر نیازمند تلاش جهادی است.

وی تصریح کرد: هیچ واحد تولیدی به هیچ عنوان نباید متوقف شود یا تولیدش را کم کند و از اشتغال بکاهد یا نیمه تعطیل شود بلکه باید مشکل‌شان را حل کنیم. هیچ مشکلی در کشور نیست که راهکار و راه‌حلی در درون کشور نداشته باشد.

ما نسخه دیگران را اجرا نمی‌کنیم

وی با بیان این‌که «ما راهکار حل مشکلات کشور را در دست بیگانگان دنبال نمی‌کنیم»، اظهار کرد: ما از تجربه دیگران استفاده می‌کنیم اما راهکار رفع مشکلات را اگر در دست بیگانگان دنبال کنیم باید بمانیم تا چه زمانی آنان به ما لبخند بزنند یا مراقب باشیم مبادا اخمی بکنند. من بارها گفته‌ام تجربه‌ پیشینان و دیگران برای ما قابل استفاده است اما نه اینکه برای‌مان نسخه بنویسند. ما نسخه دیگران را اجرا نمی‌کنیم بلکه آن را بومی‌سازی می‌کنیم و با شرایط اقلیم خودمان می‌سنجیم نه این‌که بدون مطالعه آن را اجرا کنیم.

رئیس‌جمهور هم‌چنین با بیان این‌که «باید بخش‌های تولید انرژی و مصرف انرژی امور را مدیریت کنند»، اظهار کرد: مدیریت در زمان، استفاده و موازی نبودن تعطیلات بخش صنعت با ادارات کشور و استفاده بهینه از انرژی از جمله مثال‌هایی برای مدیریت ناترازی‌هاست. تولید امروز نقطه قدرت و قوت کشور است و نباید از آن بکاهیم. قدرت فقط در موشک نیست، تولید صنعتی هم قدرت ماست.

دنیا به ما به عنوان یک کشور قدرتمند نگاه می‌کند

وی یادآور شد: امروز نگاه کشور به این است که تولید رشد کند. ما وقتی در دنیا با روسای کشورها صحبت می‌کنیم می‌بینیم که نگاه‌شان به ما به عنوان یک کشور قدرتمند است. نه فقط در صنعت نظامی یا هسته‌ای بلکه در صنایع مختلف ما را دارای قدرت می‌دانند و همین شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک علم و فناوری همه از نقاط قوت ماست.

وی ادامه داد: تحول در صنعت یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است و باید در این زمینه از نقاط ضعف کاسته شود و نقاط قوت را تقویت کرد. وقتی از ماشین‌سازی تبریز که در آستانه تعطیل بود بازدید کردم و دیدم که امسال ۲ هزار ماشین صنعتی را برای ساخت هدف‌گذاری کردند آن را افتخار کشور دیدم.

باید امسال را سال از رکود خارج شدن معادن دانست

رئیسی همچنین با اشاره به وضعیت معادن کشور، افزود: با همتی که وجود دارد باید امسال را سال از رکود خارج شدن معادن دانست. ۲۷۰۰ معدن از ۳ هزار معدن از حالت بلاتکلیفی خارج شد و مابقی هم در حال انجام ارزیابی و حل مسائل خود است. در کرمان منابع بسیاری وجود دارد که باید احیا شود، برخی کشورها آمدند و قرارداد بستند که این معادن را فعال کنند اما ۱۰ تا ۱۵ سال گذشته و برخی قراردادها عملی نشده که نباید اینطور باشد. این امکان که معادن فعال شود کاملا وجود دارد و روستاها را با همین درآمد آباد کرد و جوانان آن منطقه را به کار گرفت.

کشورهای مختلف همه به ظرفیت‌های جمهوری اسلامی چشم دوخته‌اند

وی یادآور شد: تجارتی که در این دوران به دست بازرگانان انجام شد رکورد چهل سال اخیر را زد و ۵۳ میلیارد دلار تجارت را داشتیم و این هنوز کف انتظار ما از تجارت است. من به کشورهای مختلف که می‌روم همه به ظرفیت‌های جمهوری اسلامی چشم دوخته‌اند. همسایگان ما در کالاهای بسیاری بهترین محصول را تولیدات ایرانی می‌دانند. ارتباطاتی که با منطقه و پیمان‌های اقتصادی برقرار کرده‌ایم نقطه قوت ماست و از آن می‌توان استفاده کرد. همه دنیا فقط چهار کشور نیست. اگر چند کشور اروپایی نخواستند با ما همکاری کنند، تمام دنیا آن چند کشور اروپایی نیست. زمینه برای تولید و همکاری با همه کشورها در ایران وجود دارد و هر کشوری که بخواهد با ما همکاری کند شرایط فراهم است. سفر من به آمریکای لاتین و آفریقای جنوبی در همین راستا بود.

برای بیمارستان‌های سایر کشورها نذر نداریم

وی با اشاره به برخی حاشیه‌سازی‌ها از اظهاراتش درباره صادرات تجهیزات دانش‌بنیان پزشکی، یادآور شد: برخی سخنانم را درباره صادرات دانش بنیان‌ها درست متوجه نشدند و برایش حاشیه ناصوابی ساختند. ما به دنبال صادرات دانش‌بنیان که از افتخارات جوانان ماست هستیم نه این‌که برویم برای کشورهای دیگر بیمارستان بسازیم. ما برای بیمارستان‌های سایر کشورها نذر نداریم. می‌خواهیم مانند سایر محصولات‌مان از محصولات دانش‌بنیان نیز صادرات خوبی داشته باشیم.

رئیسی با بیان اینکه محصولات دانش‌بنیان ما خواهان زیادی در بازارهای جهانی دارد، تاکید کرد: امیدوارم با تلاش صنعتگران و تجار با رشد تولید با کیفیت، صادرات ما افزایش یابد تا بتوانیم سهم جمهوری اسلامی را از بازارهای جهانی به دست آوریم.

وی با انتقاد از سهم کم ایران از اقتصاد دریا، تصریح کرد: برخی کشورها سواحل کمی را نسبت به دریا دارند اما تا ۵۰ درصد تولید ناخالص ملی خود را از اقتصاد دریا تأمین می‌کنند، متأسفانه ما نهایتاً و در حالتی خوش‌بینانه ۳ تا ۴ درصد از تولید ناخالص ملی کشورمان از اقتصاد دریاست در حالی که ۳۷۰۰ کیلومتر ساحل دریایی داریم.

وی با بیان این‌که «ما رشد تولید را با رکود همراه نمی‌کنیم»، یادآور شد: نمی‌گذاریم مانند برخی سال‌های گذشته مهار تورم با ایجاد رکود همراه شود، رهبر انقلاب هم رشد تولید را توأم با مهار تورم مطرح کردند؛ چراکه نبود نقدینگی و سرمایه در گردش در کارخانجات تولیدی خطرناک است و مهار تورم با ایجاد رکود، یک بن‌بست اقتصادی برای کشور است.
نظرات بینندگان