کد خبر: ۴۱۴۰۶
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۹

منابع آبی تهران ظرفیت جمعیت بیشتر را ندارد

اردکانی مدیر عامل شرکت آبفای استان تهران از کاهش ۴۰ درصدی بارندگی ها خبر داد و گفت: تهران از لحاظ ظرفیت تأمین آب، به‌هیچ وجه توان بارگذاری جمعیت بیشتر از این را ندارد و این مساله را بارها اعلام کردیم.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از بازار, محسن‌ اردکانی مدیر عامل شرکت آبفای استان تهران در نشست خبری با بیان اینکه در گذشته ۷۵ درصد آب تهران از سدهای پنجگانه تامین‌ می شد، اظهار داشت: میزان ذخایر نسبت به پارسال ۴۰ درصد کمتر شده است.

او بیان داشت: باتوجه به خشسالی سنوات اخیر استان تهران پنجمین استان خشک کشور در سال ۱۴۰۱-۱۴۰۲ است بنابراین ناگزیر هستیم اقداماتی برای کاهش مصرف آب انجام دهیم اما برنامه ای برای جیره بندی آب نداریم.

قطع آب بیش از ۲۲ هزار مشترک پر مصرف

او الگوی مصرف در تهران را ۱۴ متر مکعب برای هر انشعاب اعلام کرد و گفت: خانوارهایی که مقدار مصرفشان کمتر از ۱۴ مترمکعب باشد خوش مصرف هستند. مشترکانی که مصرف آنها بین ۱۴ تا ۲۸ متر مکعب است، پرمصرف بوده و خانوارهای که بیش از دو برابر الگو مصرف کنند، بدمصرف محسوب می شوند.

مدیر عامل آبفای استان تهران در پاسخ به سوال بازار درباره قطع آب مشترمکان پر مصرف گفت: ما به ۲۲۱۹۲ مشترک بدمصرف اخطار داده و آب آنها را به صورت موقت قطع کردیم. این اقدامات منجر به این شد که تعداد بدمصرفها به طور معناداری به جرگه پرمصرف ها بپیوندند. همچنین به ۳۴۹۱ مشترک اخطار دادیم که موظف به تعبیه مخزن شوند تا بتوانند ۴۸ ساعت آب را ذخیره کنند.

او همچنین از کاهش ۲۷ درصدی مشترکین پرمصرف(مشترکینی که بیش از دو برابر مصرف دارند) در ۳ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و افزود: همچنین مشترکینی که مصرفشان بین ۱۴ تا ۲۸ متر مکعب بوده هم کاهش ۱۱ درصدی را تجربه کرده و به خوش مصرف ها اضافه شده اند.

با هر گونه بارگذاری جمعیت در تهران مخالفیم

اردکانی با تاکید بر اینکه ما با هرگونه باگذاری جدید جمعیت در استان تهران مخالفیم گفت: بارها این موضوع را در جلسات رسمی و غیررسمی اعلام کرده ایم.

تهران از لحاظ ظرفیت تأمین آب، به‌هیچ وجه توان بارگذاری جمعیت بیشتر از این را ندارد و باید در این روند بازنگری شود

وی خاطرنشان کرد: تهران از لحاظ ظرفیت تأمین آب، به‌هیچ وجه توان بارگذاری جمعیت بیشتر از این را ندارد و باید در این روند بازنگری شود.

مدیر عامل آبفای تهران گفت: سالی ۲ تا ۲.۵ درصد به تعداد مشترکان آب تهران اضافه می‌شود، یعنی هر ۱۰ سال ۲۰درصد به جمعیت تهران افزوده می‌شود، درحالی که منابع جدیدی برای تأمین آب در تهران ندارد.

قطع آب خانه مدیران دستگاه های پر مصرف

اردکانی افزود: کلیه دستگاههای اجرایی موظفند میزان مصرف را نسبت به پارسال ۲۵ درصد کاهش دهند. از مجموع ۲۵ دستگاه زیرمجموعه های ۵ وزارتخانه این مصوبه را رعایت نکردند و میزان مصرف بیش از پارسال داشته اند که اخطار دادی تکرار نشود.

او همچنین با تاکید بر اینکه در صورت بی توجهی این دستگاه ها به هشدارهای داده شده به سراغ اعمال محدودیت و قطعی چند ساعته آب این نهادها خواهیم رفت. البته از آنجایی که قطعی آب این دستگاه های دولتی می تواند منجر به بروز مشکلاتی برای ارباب رجوع و مردم شود، به نظر من باید آب خانه مدیران این وزارتخانه ها و ادارات دولتی را قطع کنیم.

داستان قطع ۸ روزه آب تهران چه بود؟

اردکانی درباره حادثه ۱۸ خرداد در سد امیرکبیر که منجر به برخی قطعی ها شد، توضیح داد: اتفاق نادری در ۱۸ خرداد در سد کرج رخ داد و بارش۴۲ میلیمتری این حادثه را رقم زد.

وی با بیان اینکه روزانه ۸ هزار لیتر آب از سد کرج در شبکه توزیع تهران آب وارد می‌شود، خاطرنشان‌کرد: سد کرج ۲۰ درصد آب مورد نیاز تهران را تامین می‌کند که این حادثه کم سابقه کار تامین آب را به صورت موقت غیر ممکن کرد.

اردکانی گفت: حدود یک میلیون تن سنگ مسیر انتقال آب به تهران را مسدود کرد به طوری که دسترسی به مسیر در نظر ابتدا غیرممکن بود، اما مسوولان مربوطه از همان ابتدا با اقدامات کارشناسی شده برای رفع مشکل وارد شدند. این مشکل ۳۰ هزار لیتر کمبود آب به مدت هفت روز را به دنبال داشت و نیازمند مدیریت اوضاع بود.

او افزود: اقدامات انجام شده سبب شد اتفاقی که می‌توانست ۲۵ درصد شهر را تحت تاثیر قرار دهد به ۴ درصد کاهش یابد. بخشی از مشکل ایجاد شده پس از ۶ روز و بخش دیگری هم پس از ۷ روز رفع شد و اکنون با مشکلی مواجه نیستیم.

وی خاطرنشان کرد: مردم هر کجا مشکلی احساس کردند می‌توانند گزارش دهند تا در اسرع وقت به آنها رسیدگی شود، عمده مشکلات از کنتور مشترکان است و ربطی به موضوع یاد شده ندارد.

در استان تهران یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون متر مکعب آب تولید می شود که از این میزان یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب در شهر تهران به مصرف می رسد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با تاکید بر اینکه اکنون شرایط تامین آب در شهر تهران پایدار است و هیچ مشکلی در تامین نداریم، ادامه داد: در استان تهران یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون متر مکعب آب تولید می شود که از این میزان یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب در شهر تهران به مصرف می رسد.

او با تاکید برای لزوم مدیریت مصرف از سوی مردم، گفت: اگر ۱۰ درصد از مصرف کم شود معادل ۱۲۰ میلیون متر مکعب خواهد شد.

تامین ۶۰ درصد آب مورد نیاز تهران از ذخایر زیرزمینی

او با بیان اینکه در سال آبی ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۲ بارندگی در شهر تهران ۴۰ درصد کاهش نسبت به میانگین بلند مدت ۵۰ ساله داشته است، افزود: بارش ها در تهران ۵ درصد نسبت به پارسال بیشتر بوده است.

هم اکنون ۶۰ درصد آب استان ازمنابع زیرزمینی و ۴۰ درصد از آب های سطحی تامین می کند. این در حالی است که معمولا در زمستان حدود ۵۵ درصد از آب های زیرزمینی و ۴۵ درصد از آب های سطحی تامین می شود

مدیر عامل شرکت آبفای استان تهران با بیان اینکه امسال حجم ذخایر سدها نسبت به پارسال کمتر است، گفت: طی پارسال و امسال کمبود بارش را از آب‌های زیرزمینی جبران کردیم. در فصول سرد ۵۵ درصد از آب زیرزمینی و ۴۵ درصد آب سطحی تامین می شود. اما در فصول گرم این نسبت تقریبا برعکس می شود به طوری که هم اکنون ۶۰ درصد آب استان ازمنابع زیرزمینی و ۴۰ درصد از آب های سطحی تامین می کند.

کاهش ۴ درصدی مصرف آب با وجود افزایش تعداد مشترکین

اردکانی تصریح کرد: با وجود اینکه در ۳ ماهه سال ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال قبل تعداد مشترکین ۲ درصد رشد داشته اما مصرف آب ۴ درصد کاهش یافته است.

وی در ادامه با اشاره به طرح فاضلاب استان گفت: تاکنون در شهر تهران ۸۹ درصد از شبکه فاضلاب اجرایی شده و این رقم در استان تهران ۶۷ درصد است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران همچنین ادامه داد: ۴۲ درصد ظرفیت تصفیه فاضلاب نیز د سطح استان اجرایی شده، البته در شهر تهران این رقم معادل ۵۴ درصد بوده است. به این ترتیب در حال حاضر در استان تهران ظرفیت ۴۵۲ میلیون متر مکعبی تصفیه فاضلاب را داریم.

به گفته او، ۶۴ هزار کیلووات در سال بیوگاز از محل تصفیه فاضلاب استان تهران تولید می شود.

فرار آب از سد لار به کجا رسید؟

او با اشاره به اینکه با اجرای طرح علاج بخشی سد لار از فرار ۱۶۲ میلیون متر مکعب آب و واریز شدن به خزر جلوگیری می شود، گفت: برای علاج فرار آب سد ۲۸ کیلومتر تونل اجرا می شود که اکنون ۸ کیلومتر اجرا شده و ۲۰ کیلومتر باقی مانده است و به این ترتیب با اتمام پروژه میزانی از کمبود آب تهران جبران خواهد شد.

اردکانی با اشاره به طرح رینگ پیرامونی شهر تهران تحت عنوان قمر بی هاشم گفت: این خط ۱۱۲ کیلومتر و ۱۱۵ میلیون متر مکعب مخزن دارد که ۶۰ کیلومتر آن اجرا شده ۵۵ کیلومتر امسال اجرا می شود و ۲۵ کیلومتر هم سال آینده به اجرا خواهد رسید. با اتمام پروژه امکان جابجایی آب بین تصفیه خانه های ۷ گانه میسر می شود و با انتقال ثقلی و تعادل بخشی کیفی تا حد زیادی کیفیت بالاتر خواهد رفت.

وی ادامه داد: سرجمع مخازن استان که به ۳ تا ۴ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد تا پایان ۱۴۰۳ به ۳ میلیون و ۱۹۱ هزار متر مکعب خواهد رسید، این میزان ذخایر پایداری و توزیع و تامین آب را زیاد می کند.

مدیر عامل آبفای تهران تصریح کرد: طرح دیگر ۳۷۴ مخزن اضطراری که نقش آنها ذخیره ۱۰۰ متر مکعب آب است در دست اجرا در تهران است که ۱۰۱ مخزن ساخته شده و ۱۱۰ مخزن هم امسال ساخته خواهد شد، این مخازن در مواقع زلزله و بحران آبی به صورت خودکار شروع به کار می کنند. در واقع شهر تهران از جمله نادرترین شهرهای دنیا است که از این سیستم استفاده می کند.
نظرات بینندگان