کد خبر: ۴۱۳۸۳
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹

ضرورت بومی سازی علوم جدید برای اثرگذاری در عرصه جهانی

وزیر علوم با بیان اینکه باید بتوانیم علوم جدید را در دانشگاه‌ها بومی سازی کنیم تا از گردونه اثرگذاری در ابعاد ملی و فراملی عقب نمانیم، گفت: راهی جز این نداریم که خودمان را با تغییرات اقلیم آموزش جهانی و ملی تطبیق دهیم.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از ایسنا، دکتر محمدعلی زلفی گل در کنگره ملی آموزش هدفمند، مهارتی و نیاز محور با بیان این که وزارت علوم به دنبال هم‌افزایی و تعامل در حل مشکلات جامعه مانند اشتغال است، اظهار کرد: هر کس در جایگاه خودش باید حداکثر تلاش خود را صرف این مشکلات کند چرا که همه در جورچین آموزش عالی کشور نقش خواهند داشت‌.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه  راهی جز این نداریم که خودمان را با تغییرات اقلیم آموزش جهانی و ملی تغییر دهیم، تصریح کرد: ما شرایطی را درک می‌کنیم که با سرعت در حال تغییر است و با نسلی سروکار داریم که این نسل بیشترین تغییرات را در عرصه‌های مختلف و در ابعاد ملی و فراملی تجربه کرده است. تنها راه ما این است که علوم جدید را بومی کنیم وگرنه از گردونه اثرگذاری در ابعاد ملی و فراملی عقب می‌مانیم.

به گفته وزیر علوم، ما نه تنها باید نیازهای امروز خود را از نظر اشتغال‌پذیری برطرف کنیم بلکه وظیفه نیازآفرینی برای سالهای آینده را هم داریم. آموزش هدفمند، مهارتی و نیازمحور هم باید برای دانشجویان فعلی، هم  دانش‌آموختگان و هم افرادی که هم اکنون شاغل هستند اجرایی شود.

وی تاکید کرد: به نظرمن دانشگاه مهارتی و آموزش مهارتی هر دو قابل جمع هستند. حتی معتقدم جدای از مهارت‌محوری باید پارک‌های علم و فناوری هم همکاری داشته باشیم تا مشکل اشتغال برطرف شود. در این عرصه نیازمند فعالیت همه نهادها هستیم. موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی، قوه عاقله وزارت علوم است. همه زیرمجموعه‌های وزارت علوم باید بدانند که همکاری با این موسسه ضروری است.

زلفی گل با بیان اینکه تدوین سند نظام ملی نوآوری هم در دست معاونت فناوری وزارت علوم است، افزود: در این سند نقش دانشگاه‌های فنی‌وحرفه‌ای و علمی کاربردی پررنگ است‌. از بخش‌های مختلفی که آموزش مهارت‌محور را پیگیری می‌کنند، درخواست می‌کنم که آموزش‌های مهارتی را جدی بگیرند تا بتوان میزان اشتغال‌پذیری دانشجویان و فارغ‌التحصیلان را بالا ببرند.

وزیر علوم خاطر نشان کرد: ارتباط دانشگاه و صنعت باید جدی گرفته شود. درست است که تشنه باید خود را به چشمه برساند؛ اما گاهی می‌توان چشمه را نزد تشنه برد. پیشنهاد می‌کنم دانشگاهیان به صنایع مراجعه کنند و در زمینه‌هایی که می‌توانند موثر باشند، کوتاهی نکنند.

وی با اشاره به اینکه در برنامه توسعه هفتم، حکم خوبی برای توسعه آموزش مهارتی و نیازمحور پیش‌بینی شد، گفت: دانشجویان باید بتوانند از آموزش‌های خود در میدان عمل تجربه کنند. در این راستا، نیازمند همکاری صنایع خصوصی و وزارتخانه‌های مختلف هستیم. دانشجویان باید مورد استقبال صنایع قرار بگیرند. استقبال از دانشجویان منوط به این است که این دانشجویان برای صنایع سود داشته باشند. ما در این مسیر نیازمند تامین سود دو طرفه هستیم.

زلفی گل در پایان اظهار کرد: خروجی کنگره ملی آموزش هدفمند، مهارتی و نیاز محور، باید تدوین یک دستورالعمل باشد که نظرات ذی‌نفعان را در نظر گرفته باشد. این دستورالعمل با توجه به همه جوانب، در هیئت وزیران تصویب خواهد شد و در کشور اجرایی می‌شود.
نظرات بینندگان