کد خبر: ۴۱۳۱۷
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۸

دستور رئیس جمهور برای احیای تالاب صالحیه

دبیر ستاد ملی مقابله با گرد و غبار گفت: به دستور رییس جمهور تالاب صالحیه باید احیا شود و تمام دستگاه‌های درگیر مکلف به اقدام در این زمینه شده‌اند.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از ایسنا، علی محمد طهماسبی روز سه‌شنبه ۳۰ خرداد در حاشیه بازدید از تالاب صالحیه اظهار کرد: با توجه به اینکه از دو سال گذشته شاهد افزایش غلظت و تداوم میزان گرد و غباری که از این تالاب پراکنده می‌شود هستیم، کارگروهی تخصصی - ملی برای ساماندهی وضعیت پیش آمده تشکیل شد.

این مسئول بیان کرد: سه معضل عمده در بحث غبار خیزی تالاب مطرح است که اولین آن چرای مفرط، بیش از حد و غیرمجاز دام به  ویژه شتر است. اغلب این شترها به صورت سرگردان در محدوده تالاب چرا می‌کنند و عمدتا فاقد پروانه چرا هستند.

طهماسبی افزود: علاوه بر این طی سال‌های گذشته منابع تامین کننده آب این تالاب تا حد زیادی محدود شده و قبلا رودخانه‌های زیادی وارد رودشور می‌شدند و در نهایت منطقه را زهکشی می‌کردند ولی  امروز مدیریت صحیحی در بالادست تالاب اتفاق نمی افتد و همین باعث شده سهم تالاب صالحیه از منابع آبی موجود به شدت کاهش یابد.

این مسئول با بیان اینکه کاهش بارش‌ها و تغییر اقلیم این منطقه هم تا حد زیادی در کاهش آب این تالاب تاثیرگذار بوده است، گفت: البته  کانال زهکشی هم که جهاد کشاورزی در سنوات گذشته در بالادست این تالاب ایجاد کرده باعث شده که آبی که قبلا وارد این تالاب می‌شد، از منطقه خارج شود.

مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: تاکنون جلسات متمرکزی با محیط زیست البرز و قزوین برای ساماندهی وضعیت این تالاب برگزار شده و در آخرین جلسه بنا شد ظرف مدت سه ماه تمام عوامل تخریب این تالاب شناسایی شوند و برنامه‌ای برای تغییر شرایط موجود اجرایی شود.

وی تاکید کرد: دستگاه‌های مختلف از جمله منابع طبیعی، محیط زیست، جهاد کشاورزی و ... باید به وظایف خود در خصوص کاهش میزان گردوغبار این تالاب عمل کنند.

این مسئول ابراز کرد: نماینده ای از سازمان ملل متحد برای بررسی وضعیت تالاب صالحیه انتخاب شده تا بتوانیم با همکاری مشترک راه کارهایی با استفاده از دانش فنی دنیا برای حل مشکلات این تالاب اتخاذ کنیم.

وی گفت: در کشور حدود سه و نیم میلیون هکتار تالاب وجود دارد که حدود ۵۰ درصد آنها غبار خیز است؛ نیمی از حدود ۷۰ تالابی که در کشور وجود دارد، با شدت های مختلف غبارخیز هستند و محدود به تالاب صالحیه نیست.

وی گفت: برای ساماندهی وضعیت تالاب‌های کشور برنامه‌ای ده ساله، مصوب و به تمامی استان‌ها ابلاغ شده است. قرار است استان ها در قالب اعتبارات استانی این برنامه را در شورای اداری استانی خود مطرح کنند تا مدیریت تالابهای غبارخیز انجام شود.

این مسئول تاکید کرد: این برنامه برای زیستگاه‌های غبارخیز کشور هم تعریف شده‌ و دستگاه های مختلف باید تکالیف خود در این بخش را انجام دهند.
نظرات بینندگان