کد خبر: ۴۱۳۰۱
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۳

واکنش سرد بانک ها به کاهش نرخ سود وام مسکن ملی

روند نیمه کُند تزریق منابع از سوی بانک ها به نهضت ملی مسکن نشان می دهد که بانک ها همچنان در اعطای تسهیلات به این پروژه سختگیری و نسبه به کاهش نرخ سود واکنش سرد نشان می دهند.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از بازار, اظهارات امروز رئیسی رئیس جمهور در صحن علنی مجلس و تاکید بر احداث یک میلیون واحد مسکونی در سال نشان می دهد که دولیت سیزدهم بر تحقق این وعده اصرار دارد.

رئیس جمهور امروز با انتقاد از عقب ماندگی تولید مسکن معتقد بود که دولت قصد دارد طرح نهضت ملی مسکن و احداث سالانه یک میلیون واحد مسکونی را پیاده سازی کرده و به سرانجام برساند.

اما این مهم مستلزم همکاری تمام نهادهای خدمات رسان و در نهایت بانک ها، متقاضیان و وزارتخانه ها است. آمارها نشان می دهد که بعد از افزایش قیمت مسکن و سپس رشد سقف تسهیلات مسکن ملی، متقاضیان نهضت ملی مسکن ترغیب بیشتری برای ثبت نام و واریز آورده خود کرده اند.

آنطور که ارسلان مالکی مدیر عامل سازمان ملی زمین و مسکن اعلام کرده است تاکنون برای طرح نهضت ملی مسکن در مجموع ۵۶ هزار هکتار زمین در اختیار طرح مزبور قرار داده شده که آنطور که این میزان نشان می دهد قابلیت ساخت دو میلیون واحد در این اراضی وجود دارد.

بنابراین گزارش، تاکنون نیز حدود ۳۲ هزار هکتار زمین با کاربری مسکونی در اختیار طرح نهضت ملی مسکن قرار داده شده است و ۲۴ هزار هکتار زمین هم در کارگروه‌ها و شوراهای برنامه‌ریزی در مراحل الحاق است.
البته آنطور که آمارهای سازمان ملی زمین نشان می دهد در مجموع ۵۶ هزار هکتار از اراضی دولت در اختیار طرح نهضت ملی مسکن قرار دارد که بالغ بر دو میلیون واحد مسکونی می‌تواند در آن اراضی احداث کرد و با آنچه تاکنون اعلام شده ۱.۵ میلیون خانوار در این زمین‌ها می‌توانند صاحب خانه شوند.
ارسلان مالکی مدیر عامل سازمان ملی زمین و مسکن معتقد است: در سازمان ملی زمین و مسکن تمام مسکن مهری که در اراضی دولتی ساخته شد ۵۹۰ هزار واحد است اما تاکنون در دولت سیزدهم زمین ۱.۵ میلیون واحد مسکونی تأمین شده است.

وی با اشاره به اینکه در طرح نهضت ملی مسکن همه ظرفیت‌های موجود در حوزه دولتی، خصوصی، بنیادها، نیروهای مسلح و... استفاده شده تا این مشکل حل شود، گفت: در حوزه اجرایی نیز از خود مالکی، از مردم از کارگزاران دولتی و حکومتی و قرارگاه‌ها و شرکت‌های انبوه ساز استفاده شده تا مشکل مسکن حل شود.

آمارها نشان می دهد که تاکنون یک میلیون و ۱۴ هزار نفر در پروژه نهضت ملی مسکن افتتاح حساب کرده‌اند و ۶۶ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از محل آورده متقاضیان و تسهیلات بانکی به حساب سازندگان واریز شده است. از این رقم حدود ۲۶ هزار میلیارد تومان توسط متقاضیان و ۴۰ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان توسط بانک به پروژه‌ها تزریق شده است.
پایان سال گذشته تعداد افتتاح حساب‌ها در طرح نهضت ملی مسکن ۸۹۴ هزار نفر بود که این آمار در حال حاضر به یک میلیون و ۱۴ هزار نفر رسیده است و این آمار از رشد ۱۳ درصدی متقاضیان موثر طرح حکایت دارد.

بر اساس آمار اواسط ماه جاری، دولت سیزدهم یک میلیون و ۲۳۵ هزار واحد نهضت ملی مسکن را به مرحله‌ی اجرا رسانده که ۱۵۰ هزار واحد به شکل گروهی، ۵۵۰ هزار واحد توسط انبوه‌سازان، ۱۱۵۰ واحد توسط نیروهای مسلح، ۱۰۰ هزار واحد در بافت‌های فرسوده، ۱۰۰ هزار واحد خودمالکی، ۲۲۰ هزار واحد مسکن روستایی، اجرایی و عملیاتی شده است.
با توجه به این‌که بعضی متقاضیان توانایی پرداخت آورده را ندارند دولت قصد دارد در مواردی سهم آورده را پس از تکمیل واحدها از آنها دریافت کند. در هفته‌های اخیر با افزایش سقف تسهیلات از ۴۵۰ به ۵۵۰ میلیون تومان امیدواری به افزایش سرعت اجرای پروژه ها بیشتر شده است. از طرف دیگر وام ۴۰۰ میلیون تومانی ساخت مسکن برای دهک‌های ۱ و ۲ و همچنین وام ۳۰۰ میلیون تومانی برای دهک‌های ۳ و ۴ به تصویب رسید. هر دوی این وامها با نرخ سود دو درصد و مدت بازپرداخت ۱۵ ساله پرداخت می‌شود.
البته دولت قصد دارد تا نرخ سود نهضت ملی مسکن را از ۲۳ درصد به ۱۸ درصد کاهش دهد اما این اقدام همچنان با مخالفت بانک ها مواجه شده است. هر چند دولت موفق شده موافقت شورای پول و اعتبار را با پلکانی شدن اقساط اخذ کند اما هنوز کاهش نرخ سود تصویب و ابلاغ نشده است.

اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران چندی پیش در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار گفته بود که به هر حال نرخ سود وام نهضت ملی مسکن بالا است اما مدل مالی که ارائه کرده ایم نرخ سود این وام باید ۹ تا ۱۲ درصد باشد.

نظرات بینندگان