کد خبر: ۴۱۲۹۸
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۰

۱.۶ میلیون عارضه جانبی بسیار جدی که فایزر بر جای گذاشت

بر اساس بررسی‌های انجام شده و گزارش‌های پزشکی منتشر شده «واکسن فایزر» ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار عارضه جانبی بسیار جدی و ناتوان کننده برای مردم جهان به همراه داشته است.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از خبرگزاری مهر، اولین بار در دسامبر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین، پس از اینکه مردم بدون علت مشخصی دچار سینه پهلو شدند و واکسن‌ها و درمان‌های موجود مؤثر نبودند، نوع جدیدی از کرونا ویروس شناسایی شد.

با عبور تعداد قربانیان ویروس کرونا از مرز ۱۰۰۰ نفر سازمان جهانی بهداشت برای بیماری ناشی از آن نام رسمی کووید -۱۹ انتخاب کرد.

در ۳۰ ژانویهٔ ۲۰۲۰، سازمان جهانی بهداشت با انتشار بیانیه‌ای، شیوع کرونا ویروس جدید را یک وضعیت اضطراری بهداشت عمومی اعلام کرد که تهدیدی برای تمام جهان به‌شمار می‌رود و در ۱۱ مارس، سازمان جهانی بهداشت شیوع بیماری را دنیاگیری اعلام کرد.

افراد زیادی در سراسر جهان جان خود را به دلیل ابتلاء به ویروس کرونا از دست دادند و مدتی طول کشید تا واکسن‌های مختلف جهت مقابله با کرونا تولید و در دسترس مردم سراسر جهان قرار گیرد.

هرچند واکسن‌ها به کمک بشر و نجات جان آنها آمدند ولی از میان همه واکسن‌های ساخته شده برخی از آنها در مقایسه با سایر واکسن‌ها به گفته صاحبنظران دارای عارضه بیشتری بود.

انتشار اسناد نظارت و بررسی دارویی فایزر توسط ناظرین دارویی اتحادیه اروپا

در ماه‌های اخیر اسناد نظارت و بررسی دارویی فایزر که توسط ناظرین دارویی اتحادیه اروپا و آژانس دارویی اروپا خواسته شده بود، منتشر شد. این اسناد نشان می‌دهند که فایزر از همان ابتدا از سطح بیمار کننده‌ای از آسیب‌ها با خبر بوده است.

طبق اسنادی که در مجله conservativereview منتشر شده، نشان می‌دهد که شرکت فایزر برخی از آسیب‌های واکسن را قبلاً مشاهده کرده است از جمله اینکه ۵۰۸,۳۵۱ گزارش موردی فردی از عوارض جانبی شامل ۱,۵۹۷,۶۷۳ رویداد ثبت شده است.

زنان سه برابر مردان عوارض جانبی را گزارش کرده‌اند

همچنین یک سوم از کسانی که عوارض جانبی داشته‌اند در دسته جدی طبقه بندی شده‌اند که این مقدار بسیار بالاتر از استاندارد موجود است (برای حالت معمول ۱۵ درصد است) همچنین زنان سه برابر مردان عوارض جانبی را گزارش کرده‌اند.
بر اساس اسناد موجود ۶۰ درصد موارد با «نتیجه ناشناخته» یا «بهبود نیافته» گزارش شده‌اند. بنابراین بسیاری از این آسیب‌ها (عوارض جانبی) گذرا نبودند و بیشترین تعداد موارد رخ داده در گروه سنی ۳۱ تا ۵۰ سال رخ داده است و ۹۲ درصد آنها هیچ‌گونه بیماری زمینه‌ای نداشته‌اند که بسیار احتمال می‌رود واکسن باعث چنین آسیب گسترده و ناگهانی شده است.

فایزر از ۷۳۵۴۲ مورد از ۲۶۴ دسته اختلالات عروقی حاصل از واکسن آگاه بود

این اعداد به تنهایی نشان می‌دهند که تمام واکسن‌های کرونای تزریق شده باید مورد بررسی قرار بگیرند و کنگره باید حفاظت‌های مربوط به مسئولیت را از تولیدکنندگان بردارد. همچنین سند جدیدتری توسط اروپایی‌ها منتشر شده که ویرانگرتر است. چراکه ۶.۱ میلیون آسیب جانبی مشاهده شده در فایزر را بر اساس طبقه بندی و زیرشاخه‌های بیماری و آسیب زایی را تجزیه و تحلیل می‌کند.

همچنین سند محرمانه ۳۹۳ صفحه‌ای فایزر به تاریخ ۱۹ آگوست ۲۰۲۲ نشان می‌دهد که این شرکت بیش از ۱۰ هزار دسته تشخیصی را مشاهده کرده است که بسیاری از آنها بسیار شدید و بسیار نادر هستند.
فایزر از ۷۳۵۴۲ مورد از ۲۶۴ دسته اختلالات عروقی حاصل از واکسن آگاه بود. بسیار از آنها شرایط نادری هستند. همچنین صدها دسته از اختلالات سیستم عصبی وجود داشت که در مجموع به ۶۹۶۵۰۸ مورد می‌رسید.

از ثبت ۲۲۵۰۰۰ مورد اختلالات پوستی تا ۱۹۰۰۰۰ مورد اختلالات تنفسی

همچنین ۶۱۵۱۸ عارضه جانبی از بیش از ۱۰۰ دسته اختلالات چشمی وجود داشت که برای عوارض جانبی یک واکسن غیر معمول است. به همین ترتیب، بیش از ۴۷۰۰۰ اختلال گوش وجود داشت، از جمله تقریباً ۱۶۰۰۰ مورد وزوز گوش، که حتی محققان کلینیک مایو آن را به عنوان یک عارضه جانبی شایع اما اغلب مخرب در اوایل مشاهده کردند. همچنین تقریباً ۲۲۵۰۰۰ مورد اختلالات پوستی و بافتی و ۱۹۰۰۰۰ مورد اختلالات تنفسی وجود داشت.

به طرز نگران‌کننده‌ای، بیش از ۱۷۸۰۰۰ مورد اختلالات تولید مثل یا پستان، از جمله اختلالاتی که انتظارش را ندارید، مانند ۵۰۶ مورد اختلال نعوظ در مردان وجود داشت.

۳۷۱۱ مورد تومور خوش خیم و بدخیم در میان دریافت کنندگان واکسن

همچنین بر اساس این مستندات بیش از ۷۷ هزار اختلال روانپزشکی در پی این تزریق‌ها مشاهده شده که مستند به تحقیقات دکتر پیتر مک‌کالو در مشاهده مطالعات موردی نشان می‌دهد که روان‌پریشی با واکسیناسیون مرتبط است. همچنین ۳۷۱۱ مورد تومور خوش خیم و بدخیم در میان کسانی که واکسن فایزر به آنها تزریق شده ثبت شده است.

همچنین در میان افراد دریافت کننده واکسن فایزر تقریباً ۱۲۷ هزار اختلال قلبی وجود داشت که شامل حدود ۲۷۰ دسته آسیب‌های قلبی از جمله بسیاری از اختلالات نادر، علاوه بر میوکاردیت بود. بیش از ۱۰۰ هزار اختلال خونی و لنفاوی وجود داشت که برای هر دوی آنها دلایل فراوانی وجود دارد که آنها را به پروتئین اسپایک مرتبط می‌کند.

یک اشتباه سیستماتیک در واکسن‌ها

در این گزارش مجله conservativereview آمده است؛ وقتی آنچه را که فایزر در اوایل می‌دانست در کنار مطالعات مستقل می‌خوانید، واضح است که هیچ‌کس نمی‌توانست بیشتر این AEها را با بیماری‌های اتفاقی اشتباه بگیرد. چیزی که بسیار دلخراش است این بود که صدها اختلال عصبی بسیار نادر وجود دارد که منعکس کننده یک اشتباه سیستماتیک در واکسن‌ها است، واقعیتی که به وضوح برای سازندگان نگران کننده نبوده است.
همچنین در مطلب مجله conservativereview یکی از موارد غیر معروف آسیب ناشی از واکسن، مدی دی گارای، نوجوان اوهایویی بود که بلافاصله پس از شرکت در کارآزمایی بالینی فایزر برای مادام العمر معلول شد.

با این حال، تا به امروز، FDA همچنان به طور مجرمانه فایزر را ایمن و مؤثر می‌داند. تا به امروز، عنوان ارائه شده توسط سازمان غذا و داروی آمریکا نشان می‌دهد که واکسن یک واکسن کاملاً محافظت شده است و همچنین تمام این عوارض جانبی را که طبق قانون باید اعلام شود، ذکر نمی‌کند.

در خواست ثبت عوارض جانبی در برچسب واکسن فایزر

اخیراً، پیتر دوشی، سردبیر مجله پزشکی بریتانیا، نامه‌ای به FDA نوشت و از آژانس درخواست کرد که برچسب‌های خود را به‌روزرسانی کند تا واقعیت چیزهایی را که در مورد این واکسن آموخته‌ایم منعکس کند.

وی به طور خاص درخواست کرد که عوارض جانبی را در برچسب واکسن فایزر داشته باشند از جمله سندرم التهابی چند سیستمی در کودکان، آمبولی ریوی، مرگ ناگهانی قلبی، اختلالات نوروپاتیک و اتونومیک، کاهش غلظت اسپرم، خونریزی شدید قاعدگی، و تشخیص mRNA واکسن در شیر مادر که همه باید قید شود.

همچنین در گزارش مجله conservativereview آمده است؛رابطه علی همه این عوارض جانبی با واکسن، توسط تحقیقات اساسی، بررسی‌ها و سیستم‌های گزارش عوارض جانبی پشتیبانی می‌شود. متأسفانه FDA رابطه علت و معلولی بین هر یک از این عوارض جانبی و واکسن‌های کووید را رد کرد.

حتی با توجه به این درخواست که مقامات روی برچسب توضیح دهند که واکسن‌ها انتقال را متوقف نمی‌کنند، FDA پاسخ داد: ما متقاعد نشده‌ایم که تصور غلط گسترده‌ای در این مورد وجود داشته باشد.

همچنین برچسب‌گذاری محصول باید آموزنده و دقیق باشد، نه تبلیغاتی. دوشی و سایر نویسندگان در مقاله‌ای در TheHill.com ابراز تأسف کردند که قانون آن را ایجاب می‌کند و پیروی از قانون نباید اختیاری باشد.

این فقط تلفات انسانی کوتاه مدت است!

سوال این است که آیا جمهوری خواهان در مجلس نمایندگان FDA را مجبور خواهند کرد تا با استفاده از اهرم لوایح تخصیصی FDA و HHS از قانون پیروی کند. تاکنون هیچ حسابی برای بازاریابی نادرست آنها و تلفات انسانی ویرانگر فایزر انجام نشده است و این فقط تلفات انسانی کوتاه مدت است.
نظرات بینندگان