کد خبر: ۴۱۲۶۴
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۱

حال قلب ایرانی ها خوب نیست

بیماری های قلب و عروق، از شایع ترین بیماری های غیر واگیر است که متأسفانه بیشترین مرگ و میر را به خود اختصاص داده است.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از خبرنگار مهر، طبق آخرین آمار سازمان بهداشت جهانی که در ۲۴ می ۲۰۲۳ منتشر شد، تعداد افراد مبتلا به ویروس کرونا در سطح جهان حدود ۷۶۷ میلیون نفر بوده که از این تعداد حدود ۷ میلیون انسان جان خود را از دست داده‌اند.

اما طبق گزارش مرکز آمار بیماری‌های قلبی و سکته‌های مغزی انجمن قلب آمریکا به عنوان یکی از منابع قابل استناد، فقط در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۹ میلیون انسان بر اثر بیماری‌های قلبی عروقی در جهان، جان خود را از دست داده‌اند که حدود ۱۸.۷ درصد نسبت به سال ۲۰۱۰ افزایش داشته است.

بر اساس همین آمار و ارقام، می‌توان متوجه این واقعیت شد که بیماری‌های قلبی از ویروس کشنده کرونا که چند سال باعث فلج شدن زندگی مردم در تمام دنیا شده بود، خطرناک‌تر و کشنده‌تر است؛ در واقع عامل اولیه و اصلی مرگ و میر در تمام دنیا بیماری‌های قلبی است.

طبق گزارش‌های سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۷، ۴۶ درصد علت مرگ در ایران بیماری‌های قلبی بوده است و این ۴۶ درصد بعد از ۵ سال و به خصوص بعد از پاندمی کرونا قطعاً افزایش یافته است. به همین علت، باید نسبت به آگاه‌سازی جامعه جهت پیشگیری از عواملی که باعث بروز بیماری‌های قلبی می‌شود تلاش کرد.

عوامل خطر بیماری‌های قلبی به دو دسته تقسیم می‌شوند، عوامل خطر یا ریسک فاکتورهای غیر قابل پیشگیری مانند سن، جنسیت، نژاد و سابقه فامیلی؛ و ریسک فاکتورهای قابل پیشگیری که شامل فشارخون بالا، چربی بالا، چاقی، مصرف دخانیات، زندگی کم‌تحرک، تغذیه ناسالم و استرس است.

در مطالعه سیمای مرگ و میر در ۳۰ استان کشور، از میان ۲۰ علت اول مرگ‌ها در کل سنین و هر دو جنس در سال ۱۳۹۸ شایع‌ترین علت مرگ و میر در جامعه به علت بیماری‌های ایسکمیک قلب (از جمله سکته‌های قلبی (۲۱ درصد) و سکته مغزی (۹.۲ درصد) و بیماری‌های ناشی از فشارخون بالا (۷.۲ درصد) رخ داده است.

در مطالعه سیمای مرگ و میر در ۳۰ استان کشور از میان ۲۰ علت اول مرگ‌ها در سال ۱۳۹۸، میزان و نسبت مرگ ناشی از بیماری ایسکمیک قلب (سکته قلبی) به ترتیب ۹۴ مرگ در ۱۰۰ هزار نفر (اولین علت مرگ) و ۲۱ درصد کل مرگ‌ها (اولین علت مرگ) بوده است.

با نگاهی به این آمار و ارقام، متوجه وضعیت خطر بیماری‌های قلبی در کشور می‌شویم. از یک طرف، گرایش به مصرف غذاهای آماده و فست فودها؛ و از سوی دیگر، افزایش مصرف دخانیات؛ در کنار عواملی همچون کم تحرکی به ویژه در سنین کودکی و نوجوانی، دست به دست هم داده تا شاهد افزایش آمار بیماری‌های قلب و عروق در کشور باشیم.
نظرات بینندگان